Untitled Document Av: Andreas Antonssson
E-post: Andreas.Antonsson@uddevalla.se

 

Forshällaskolan testar interaktiva tavlor

Smartboard
Smartboard är den tavla som vi just nu har flest av på Forshällaskolan. Det enkla sättet att manövrera sig fram på tavlan med hjälp av ett finger har passat oss bäst nu när vi jobbar tillsammans med Högskolan Väst i ett projekt med Wallenbergsstiftelsen. I forskningsprojektet testar vi ett datoriserat matematikprogram som bland annat uppmanar elever att arbeta i grupp för att lösa uppgifterna.

Mjukvaran som följer med till Smartboard heter Notebook. Det är den mjukvara vi tycker är lättast att komma igång med utan utbildning. Menyn är logiskt utformad och genomtänkt. Första gången jag använde mig av Smartboarden utbrast för mig själv ’det här är ju hur kul som helst’ och har även hört liknande kommentarer från andra användare.

Activeboard
Vi har även utrustat ett klassrum med en Activboard. Istället för att ta sig fram i den digitala världen med hjälp av fingret eller handen använder sig Activboard av en annan teknik. I den medföljande pennan som används för att styra, flytta objekt, öppna och stänga fönster sitter det en sensor som talar om vart på tavlan du befinner dig med pennan.

Skaffar man sig en Activboard så finns det två olika versioner av mjukvaran, beronde på ålder på dina barn/elever. För de yngre finns Activ primary som är en förenklad version av Activ studio. I Activ primary finns meny och funktionsknappar lägre placerat så att de yngre eleverna når.

Activ studio kändes lite svårare att komma igång med första gången, men efter att ha gått en utbildning så föll de flesta bitarna på plats och det svåra man såg i början blev mycket enklare.

Teamboard
Den tredje tavlan som vi har arbetat med är en Teamboard. Den stora fördelen med att ha just en Teamboard i klassrummet är att den är anpassad till att kunna användas som en ’vanlig’ whiteboard som finns i de flesta klassrummen runt om i Sverige. Det är bara att skriva med en whiteboardpenna som vanligt och sudda efter sig, vill man skriva med whiteboardpennorna men ändå kunna spara det man arbetat med digitalt så ställer man tavlan på ’interactiv mode’. Då registerar tavlan det du skriver och för in det i Draw, vilket är programmet som följer med.

Draw har dock en bit kvar tills det når kapaciteten i sin mjukvara som de andra två tavlorna har i sina program då ikonerna i programmet inte följer riktigt har samma logiska utformning. Det kan ta ett tag att lista ut vad alla ikoner betyder, men samtidigt är det rätt roligt att pröva sig fram.

Mimio
Det sista verktyget som vi testat på Forshällaskolan är Mimio. En skön liten list som man kan sätta upp på en vanlig whiteboard så man kan spara det man arbetar med digitalt trots att man skrivit på whiteboardtavlan.

När jag för första gången testade Mimio var det tillsammans med den digitala fritidsklubben på skolan och deras reaktioner var positiva. Listen är enkel att ha med sig om man vill arbeta lite mer ostört i ett grupprum och enkel att sätta upp.

Mimio är i mina ögon ingen digital whiteboard utan ett smart komplement till en interaktiv skrivtavla.

Välja tavla
Att välja tavla är lite beroende på vilken elevgrupp man arbetar med. Smartboarden och Teamboarden är de tavlor som med sin tryckkänsliga yta har passat just oss bäst att använda tillsammans med eleverna. Samtliga tre förstnämnda tavlor har bra tillbehör som trådlösa skrivplattor som gör det möjligt att röra sig runt i klassrummet och samtidigt ändå kunna skriva på tavlan framme i salen. Det finns också benställningar där man kan montera tavlan så den blir mobil. Det är också med dessa tre tavlor lätt att arbeta i grupp vid tavlan.

Men vad behöver man för att komma igång med dessa spännande pedagogiska verktyg, jo en projektor för att kunna återskapa datorns skrivbord på tavlan. En bildskärmskabel från datorn till projektorn, ett takfäste om man vill sätta upp projektorn i taket. Högtalare, för att göra det enklare med hanteringen av media och musik. Sedan behöver man ha en dator kopplad till, bärbar eller stationär spelar ingen roll så länge den fungerar.

Snabbsammanfattning med Plus & minus

  • Smartboard
  • + Programvaran är lätt att arbeta med.
  • + Membrantekniken gör att den är tryckkänslig.
  • + Enkel att montera upp med hjälp av listen den hänger på.
  • – Membrantekniken gör det att tavlan inte är lika stöttålig som de andra.
  • Activboard
  • + Programvaran är välutvecklad och har mycket att erbjuda.
  • + Tavlan följer med bra med penna utan några större eftersläpningar.
  • + Bra kvalitet och stöttålig.
  • – Programvaran är lite krånglig att komma igång med utan utbildning.
  • Teamboard
  • + Att man kan använda sig av vanliga whiteboardpennor.
  • – Att man kan använda vanliga whiteboardpennor (varför inte gå över helt till det digitala).
  • – Plastfilmen på tavlan är lite ’slapp, programvaran motsvarar inte Smartboards och Activeboards.
  • Mimio
  • + Lätt att sätta upp och komma igång med.
  • + Kul att skriva i (elevkommentar)
  • + Enkelt att spara det man skriver på den vanliga tavlan.
  • + Behövs ingen projektor
  • + Att man kan ha listen wireless.
  • – Pennorna surrar lite störande.
  • – Kan inte skriva flera samtidigt.
  • – Alla pennor behöver batterier av udda sorter.

Länkar

Mer information om produkterna hittar du hos respektive leverantör.

  • Smartboard: www.smartboard.se
  • Activboard: www.datafont.se/activboard
  • Teamboard: www.teamboard.se
  • Mimio: www.mimio.se

Andreas Antonssson
E-post: Andreas.Antonsson@uddevalla.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 081207