Finalist Guldäpplet 2008:
Trädockor och identitet i internationellt utbyte
Två trädockor, Lara och Damla är två
viktiga personer i livet för en fjärdeklass
i Siegerland Grundschule i Berlin och en
förberedelseklass i årskurs 7-9 på Hässelbygårdsskolan
i Stockholm. Tillsammans jobbar de i projektet ’The New
Europeans The two Wooden Doll´s Project’, ett eTwinningprojekt.
Projektet har blivit uppmärksammat
på många sätt bland annat vann
det första pris i den internationella
eTwinning Awards 2008 samt det
svenska eTwinningpriset.
Birgitta Flodén, engelsklärare på
Hässelbygårdsskolan i Stockholms
som driver projektet tillsammans
med sin tyska kollega Christiane
Meisenburg var också en av två finalister
till Guldäpplet som delades ut i
samband med Skolforum i år. Guldäpplet
är ett årligt stipendium till en
eller flera lärare som förnyat lärandet
med IT-stöd och priset har initierats
av styrelsen för Föreningen Datorn i
utbildningen och tidskriften Datorn i
utbildningen.
Europeiskt skolsamarbete
Upprinnelsen till projektet var en
eTwinningkonferens i Köpenhamn.
Birgitta åkte dit med klara idéer
kring ett projekt hon ville göra men
i Köpenhamn träffade hon Christina
och planerna förändrades. Christina
undervisade i en fjärdeklass där
över 90 procent av eleverna kom från
andra länder än Tyskland, på Hässelbygårdsskolan
hade Birgitta en
förberedelseklass i år 7-9. De svenska
eleverna var alla nyanlända till Sverige,
medan de tyska eleverna ofta hade
bott en längre tid i Tyskland.
Flytta till ett nytt land
Erfarenheterna hade eleverna i de
båda länderna gemensamt även om
det var åldersskillnad mellan dem.
Det har aldrig varit något problem,
säger Birgitta. Eleverna har inte
reagerat på det.
De två trädockorna Lara och Damla
är huvudpersonerna i projektet. I ett
storylineinspirerat arbetssätt har dockorna
fått en fiktiv identitet. Genom de
upplevelser dockorna har kommunicerar
klasserna, berättar om dockornas
liv i Sverige respektive Tyskland och
ställer frågor till varandra. Och det har
varit starka känslor som kommit upp
när eleverna genom dockorna förmedlat
sina upplevelser och intryck.
Eleverna har fotograferat dockorna
och gjort Powerpointpresentationer
runt olika ämnen som att anlända
till ett nytt land, skolan, fritiden, släkt
och vänner. Presentationerna har
skickats till den andra klassen som
har lämnat responser, ställt frågor
tillbaka och så har projektet fortskridit
på arbetsspråket som har varit
engelska. Men det är kommunikationen
och inte den språkliga korrektheten
som har varit det viktiga, även
om eleverna också har blivit starkare i
engelska, påpekar Birgitta.
Responserna har varit viktiga,
säger Birgitta Flodén.
Kollaborativt arbete
Eleverna och jag har haft ett gemensamt
mål att sträva mot och det har
inneburit att vi alla fått ta ett mycket
större ansvar i kringarbetet i skolan.
Det har stärkt eleverna och det har
stärkt mig också.
En del elever har haft goda itkunskaper,
för andra har verktygen
varit nya. Men de som har kunnat lite
mer har hjälpt de andra.
Eleverna har tagit mer och mer
ansvar och jag har kunnat ta ett steg
tillbaka, säger Birgitta Flodén