Untitled Document Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Framtidens lärande – här och nu

När Putte gick i skolan var det fröken som berättade vad han skulle göra och hur han skulle rita. Ja, till och med vad han skulle rita. När han blev äldre och mötte en fröken som trodde på hans egen skaparkraft, tog det tid att finna denna. Men så småningom gjorde han det. Så till den grad att han tillsammans med kompisarna startade en musikfestival, det som blev Sveriges största, Hultsfredsfestivalen.

För Putte heter Putte Svensson, och han är med och leder inte bara RockParty, utan RockCity som vuxit omkring detta, och nu nystartade Campus Hultsfred. Fortfarande tillsammans med polarna som blivit fler och där en del numera bekläder poster i både kommun och företag. De har utvecklat ett antal nya kompetenser, och skapat utbildningar för dessa. I samarbete med kommun och inte minst högskola.

Det här är en bild av dagens samhällsutveckling. Och den blixtbelyser en utmaning: hur bygga och – ännu svårarare – hur utbilda för en okänd framtid?

När detta skrivs återstår en dag tills Sigbrit Franke, förra universitetskanslern, lägger fram sitt utredningsförslag kring den framtida lärarutbildningen. Det är en svår uppgift, att lägga förslag kring en okänd framtid. Än mer - förslag kring en skola för denna okända framtids framtid, och därtill förslag kring utbildningen av personalen för denna framtida skola.

En nyckel till framtiden är att den redan är född. Den går i barnskor nu, en del kanske redan nått tonåren. Men den är ibland kortväxt och syns inte alltid bland alla vuxna. Av naturliga skäl är det de unga som bär framtiden. De attityder, de vanor och de verktyg de unga använder är förelöpare till framtidens. Därför är det givet att vi ser oss omkring, tar vara på det ungdomen avslöjar om framtiden – lyfter upp det, gör det synligt, och låter det möta de värden, de perspektiv och de rötter i det förgångna som kan göra att det nya kan växa och bli starkt.

Några centrala punkter är förstås nätverkandet, den delade erfarenheten och det kollektiva bearbetandet och reflekterandet kring denna. Det här är några av de mest positiva sidorna av sådana fenomen som Facebook, Wikipedia och bloggar.

Några som vet mycket om detta är Madeleine Caesar och Yngve Wallin vid KK-stiftelsen. Läs debattinlägget kring behovet av Digital Kompetens och nätverkande i framtidens lärarutbildning.

När DIU reser till BETT-mässan i London i januari med 85 resenärer, är det naturligt att vi liksom förra året använder Facebook för delat reflekterande. Och jag räknar med att slutsatsen från förra året stärks – att vi på hemmaplan behöver bygga starkare arenor för delad erfarenhet kring den nya skolan, det nya lärandet, det delade lärandet. Digitala nätverk och mötesplatser liksom fysiska. Vi kommer tillbaka efter årsskiftet med inbjudan till ett sådant nätverkande och en mötesplats. Preliminärboka den 19-20 maj i Stockholm. Framtidens lärande – här och nu!

Till dess: God Jul och Gott Nytt År (och bra eftertankar kring det gångna året!)

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se

DIU-numret speglar detta nu, med PIM-utbildningar, smarta klassrum och debatt om lärarutbildning och nya kompetenser. Du är välkommen att beställa extra exemplar - och teckna nya prenumerationer för 2009! (se www.diu.se)



Datorn i Utbildningen nr 8 2008. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)













Nominera huvudman före 14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 08]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 081207