Det är roligare att gå till skolan när det finns en interaktiv tavla i klassrummet. Det
tycker både lärarna Maria Robling och Annie Westman, samt deras elever i femman
och sexan på Utsäljeskolan i Huddinge.
Tavlan har förändrat Marias och Annies sätt att undervisa och båda menar att eleverna
är mer delaktiga nu än tidigare.
Att arbeta med en interaktiv tavla har förändrat vårt sätt att undervisa, höjt
kvaliteten på undervisningen och gett oss en nytändning. Det är en utmaning, vi blir
bättre som lärare och når eleverna på ett nytt sätt, menar Maria och Annie.
I dagarna har det fattats beslut om
att köpa in interaktiva tavlor till alla
klassrum på Utsäljeskolan. Men Maria
Robling och Annie Westman tillhör
de lärare på skolan som redan haft
tavlorna i klassrummet i drygt ett och
ett halv år. Och det har varit en period
av utmaningar, nytändning, mycket
arbete och bollande av idéer.
Det finns oändliga möjligheter.
Det är bara fantasin som sätter gränser,
men fantasin väcks när man har
någon att bolla tankarna med, säger
Maria Robling.
Maria och Annie är eniga om att
de har blivit bättre lärare. Att de höjt
kvaliteten på sin undervisning och att
de når fram till fler av eleverna, särskilt
de svaga eleverna.
Alla sinnen aktiveras
Förr, på den svarta tavlan eller whiteboardens
tid, var tavlan någonting
som tillhörde läraren, påpekar Maria.
Nu tillhör tavlan minst lika mycket
eleverna. Och det är uppenbart på de
lektioner DIU är med på att eleverna
hela tiden har fokus på tavlan, de
vill vara med framme vid tavlan, vill
använda sig av den. Oavsett om det
handlar om att para ihop engelska
glosor med den svenska översättningen
eller spela Europas länder på SVT:s
webb.
Det är mycket lättare att arbeta
in saker nu. Exempelvis en läxa i engelska.
Nu kan vi arbeta med orden på
många fler olika sätt på tavlan innan
de går hem och läser på glosorna. Jag
tror att det är särskilt bra för de svagare
eleverna. De får möta orden på
fler sätt, de blir bättre rustade, menar
Annie Westman.
Alla sinnen kommer med när
man använder den interaktiva tavlan,
påpekar Maria.
Nu när man förbereder en lektion
finns det inga begränsningar. Jag
kan hämta material på nätet, skanna
in bilder, strömma en film direkt från
AV-centralen, ta med musik. Och
eleverna kan vara med och leka fram
det på tavlan, använda sina händer.
Jag tror att det är ett skäl till att vi når
de svaga eleverna bättre nu.
Att alla har fokus på tavlan, alla
ser. Det är en enorm vinst. De allra
flesta vill gå fram till tavlan, men även
de som inte går fram är delaktiga genom
att de aktivt följer med när kompisarna
leker in kunskap framme vid
tavlan och lär sig av detta säger Annie.
Vi kan också hålla mer intresseväckande
inledningar. Ta fram det
som händer här och nu.
Undervisningens kvalitet höjs
Både Maria och Annie använder sig
av möjligheterna att spara ner det
som skrivs på tavla på lektionerna
och ger eleverna möjlighet att använda
det hemma. Klassrådsprotokoll
skrivs och kan gås igenom direkt på
tavlan för att sedan mailas vidare till
föräldrar och skolledning. Administrationen
blir enklare, men eleverna
blir också duktigare på att hantera
datorer och Internet, mer digitalt
kompetenta.
Datorundervisningen pågår hela
tiden, hela dagarna. Eleverna ser vad
som pågår på tavlan, undrar någon
hur ett ord stavas slår man upp det.
Händer det någonting i världen finns
det i klassrummet. Länkar som de ska
jobba vidare med hemma visas först
i klassen. Sina egna arbeten kan de
jobba med hemma, maila till sin skoladress
och plocka upp på tavlan.
Lust att lära
Det är lättare att lära sig för man
leker fram kunskapen. Så säger en av
Marias elever i klass 5D, när hon frågar
vilka fördelar och nackdelar eleverna
ser med den interaktiva tavlan.
Fördelarna är många tycker eleverna.
Nackdelar kan de inte komma
på några. Och Maria ser en skillnad
hos sina elever före och efter tavlans
intåg.
De tycker att det är så kul. Det är
något annat att gå i skolan nu när tavlan
finns. De vill lära sig, man riktigt
känner lusten till lärande.
Man känner sig modern. Så beskriver
en av Annies elever det.
Och det är nog så att skolan blivit
mer modern menar Maria Robling
och Annie Westman.
Elevernas värld möter skolan.
Hemma är de ute på nätet och surfar
och sms:ar och så kommer de till
skolan och möts av gamla böcker och
blädderblock. Nu möter vi i skolan
upp det de har hemma.
För eleverna är det inte konstigt,
påpekar Maria. Var lär de sig saker?
Två elever i min klass gjorde ett arbete
om Guns N´Roses, ett band de hittat
via spelet Guitar Hero, en tjej hade lärt
sig Europas flaggor via Melodifestivalen,
eleverna tävlar om att kunna Europas
länder bäst på ett webbspel på SVT.
Annies elever som ska börja i sjuan
till hösten har också börjat fundera
över vilka resurser som finns på högstadieskolorna.
En av de närmsta skolorna
har bara två tavlor, vilket oroar.