Pedagogisk erfarenhet som fallskärm och elever med egna datorer
Helena Kvarnsell, lärare på Björknässkolan
i Nacka och en av årets finalister
till lärarpriset Guldäpplet är inne på
sitt tredje läsår där eleverna har egna
datorer. Här delar hon med sig av sina
tankar kring undervisning med ständig
tillgång till modern teknik.
Det blir roligare
”Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas,
känna växandets glädje och få
erfara den tillfredsställelse som det ger
att göra framsteg och övervinna svårigheter.”
(LGR11, kapitel 1, Skolans
värdegrund och uppdrag)
Detta tycker jag är lätt att uppnå
med datorn som pedagogiskt verktyg.
Jag tycker att mina elever hela tiden
visar lust att lära. En del vinster med
IT i matteundervisningen är att jag
når mina ”spelande elever” och att de
finner lust att lära sig matematik – om
än ibland bara för att kunna köra sin
”leriga motorcykel” snabbare eller
”levla up” i något mattespel.
Det blir alltid kul med film och det
finns massor av sätt att använda film
i undervisningen: Eleverna har till
exempel filmat laborationer de gjort
hemma och visat sina klasskompisar,
och andra intresserade över nätet. Vi
har spelat in hur kraftöverföringen går
till i cykelväxlar, symaskiner, oljepumpar
med mera, allt byggt i lego, och
filmat för att alla ska kunna gå tillbaka
och titta på det som man har glömt
bort.
Det är lättare att individualisera
undervisningen
Jag som lärare kan lätt ge eleverna
olika uppgifter utan att det märks så
mycket eftersom de sitter mer skyddade
vid datorn. Jag märker också
att samtalen om matematik ökar när
eleverna räknar på datorn och min
gissning är att dels inbjuder själva
datoranvändandet till samtal i stil
med ”Hur fick du upp det där? Hur
gjorde du för att komma dit?” och då
fortsätter oftast samtalet till att röra
matematik också. Sedan tror jag också
att när vi låter eleverna räkna i boken,
så blir det så tydligt på vilken sida
eleven ligger, det vill säga hur ”duktig”
hon/han är, och då blir det inga samtal
eftersom den elev som ligger efter
inte vill visa det. Om eleverna räknar
på datorn finns inte sidproblemet i
boken längre.
Eleverna erbjuds fler sätt att lära
sig
Att utsätta eleverna för ett enda sätt
att inhämta kunskap är respektlöst.
Många av oss som jobbar i skolan
har haft lätt att lära oss genom att
lyssna, anteckna och sedan upprepa
det vi lärt oss på prov, eller hur?! Vi
har ju lyckats gå igenom grundskola,
gymnasium och universitet med så
trevliga minnen att vi kan tänka oss
att tillbringa vårt yrkesliv inom dessa
ramar.
Jag tror att det är därför som en del
lärare har svårt att släppa in datorn
som det verktyg för variation som
det verkligen kan vara. Jag tycker att
jag med 1:1-satsningen på min skola
har möjlighet att ge mina elever en
varierad undervisning och förhoppningsvis
utvecklar de sitt eget sätt att
lära och tack vare det tillit till sin egen
förmåga.
Mina elever har under läsåret övats
i att följa föreläsningar, sett animationer,
skrivit presentationer, filmat,
intervjuat, utvärderat sitt eget arbete,
matrisbedömt sig själva, visat sina
arbeten för andra elever, letat information
på internet och i böcker samt
sammanställt detta i radioprogram,
tankekartor, Prezis, Powerpoints,
filmer, skärminspelningar. De har
spelat, skrivit egna räkneuppgifter,
konstruerat frågesporter, programmerat,
bloggat, skrivit wikis, bläddringsbara
online-tidningar och webbsidor.
Jag hoppas att alla mina elever har
hittat något eller några sätt som passar
just deras sätt att lära sig.
Jag som lärare måste våga ”släppa
kontrollen” i klassrummet
För om jag tror att jag måste kunna
varenda sak på datorn eller i programmet
som jag tänkt använda
skulle jag aldrig komma till skott.
Jag brukar tänka: att undervisa
med datorn i klassrummet är som att
hoppa ut ifrån ett flygplan – där fallskärmen
består av min pedagogiska
erfarenhet, mina bedömningsmatriser,
min utbildning och min ömsesidiga
respekt för eleverna. Med en bra
fallskärm blir resan mot marken både
lugn och mycket rolig!
Att släppa kontrollen och att ”våga
pröva” är nog grunden till att lyckas
använda datorn som det fantastiska
verktyg den kan vara i skolan, kanske
är det här det brister när lärare inte
vågar eller tycker att de lyckas integrera
tekniken i klassrummet. I så fall
borde kanske fortbildningen för lärare
handla mer om det än hur man exakt
gör en Prezi, Powerpoint eller film?
Jag måste nog erkänna att nästan alla
mina elever har blivit bättre på ovanstående
än vad jag är, jag visar lite hur
programmet funkar och sen sätter
eleverna igång med sin fantastiska
kreativitet och initiativförmåga och
jag får igen anse mig omsprungen när
det gäller det tekniska.
Man kan använda datorn i klassrummet
utan att vara It-tekniker
JA! För att jag är en vanlig lärare som
inte har någon utbildning och inget
intresse över huvud taget för något
annat än användning av datorer. Jag
har aldrig skruvat isär en dator. Jag
lovar, det går bra i alla fall. Jag ”drog
kabel” för första gången för ungefär
en månad sedan och det var ju bara
för att jag ville förlänga sladden till
högtalaren så att jag skulle kunna ta
bort katedern…
Intresse för datorn som pedagogiskt
verktyg gör mig intresserad
av skolutveckling
För så är det ju, när jag märker hur
kul jag har med mina elever i klassrummet
så vill ju jag att alla mina
kollegor ska få uppleva detta! Och
deras elever också. Och hur kan jag
lösa det utan att koppla in skolledningen?
Hur kan man implementera
IKT i undervisningen på bästa sätt?
Ingen enkel fråga, men viktig! Jag har
ingen patentlösning men jag letar och
brinner för det. På vår skola hoppas
vi att jag och de fem andra ”Kollegahandledarna”
ska kunna inspirera
andra lärare att använda datorn mer i
undervisningen, men vi måste också
lyfta frågan på ämneskonferenser, på
arbetslagsmöten, på fortbildningsdagar,
i arbetsrummet, på väg till jobbet,
på bussen, i fikarummet. Tänk om
vi skulle slippa ”Jantelagen”, en av
de saker som jag tror står i vägen för
dagens skolutveckling. Om vi som
lärare skulle kunna släppa in varandra
mycket mer i varandras ”klassrum”
och planering, att dela med oss av bra
och dåliga erfarenheter, att få igång
den där pedagogiska diskussionen
som man har som lärarstudent, eller
under VFU: n, eller om man som jag
har haft tur att ha intresserade studiebesök
i klassrummet.
Mina elever hälsar:
– Hälsa att de ska köpa datorer till alla
elever.
–Det blir så mycket roligare med
datorn, man lär sig också himla bra
med datorn.
–Vi är jättebra på det där med
upphovsrätt nu, Helena, det märket vi
när vi skulle göra en film med några
andra kompisar.
Helena Kvarnsell
lärare, Björknässkolan, Nacka. Finalist till Guldäpplet 2011
E-post: Helena.Kvarnsell@nacka.se
Namn: Helena Kvarnsell
Utbildning: Grundskolelärare Ma/NO år
4-9
År i yrket: 12 år
Arbete: Arbetar på Björknäskolan 7-9,
Nacka kommun.
Övrigt: brinner för skolutveckling och tar
varje tillfälle jag får att diskutera detta.
Blogg: http://matteochno.wordpress.com
Twitter: @Helenakvarnsell