Untitled Document Av: Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Ledare:
Utbildad lärare

När blev du utbildad? Jag funderar på ordet, i samband med ett seminarium nyligen om morgondagens lärarutbildning. Det är länge sedan jag själv blev utbildad, åtskilliga decennier. Först grundutbildad, sedan lärarutbildad. Jag har gått ytterligare några utbildningskurser, men utbildad blev jag för länge sedan. Fullärd, alltså? Nej, givetvis inte. Det slår mig hur mycket jag lärt mig - efter min utbildning.

Söker man på Google med de svenska orden får man 5 970 000 träffar på lärande, mot 34 800 000 på utbildning. På engelska hamnar learning på hälften av education. Lärandet har blivit populärt. I alla samhällssektorer. Företagare kan tala om lärande i samband med kundrelationen. Vi har börjat släppa på kopplingen lärande = utbildning. Vi lär oss inte bara i skolbänken längre.

Vi är tvungna att lära oss hela tiden. Om vi för några decennier sedan talade om kunskapsexplosionen (liksom om befolkningsexplosionen) har vi idag en samhällsexplosion, med snabbt förändrade former för produktion, handel, resor, kultur, kommunikation – och lärande. Det räcker absolut inte med de kunskaper vi har med oss från en utbildning. Vi är så uppenbart aldrig fullärda. Även om vi inte utbildar oss, så lär vi oss.

Vi lär oss hela tiden. Ibland själva, men ofta i samspel med andra personer, i situationer som inte är klassrumsbundna. I informella sammanhang. Vi frågar kompisar, söker på Wikipedia, ställer frågor i det sociala nätverket. Internet har blivit en lärmiljö. Vi borde lika mycket tala om kunskapsmedia som om sociala medier.

Naturligtvis har det blivit mycket tydligare att vi måste vara källkritiska. Om det på Orwells tid var en nyhet med kritiken av Newspeak, är det idag så uppenbart att budskap konstrueras, ord mejslas fram för att passa avsändaren, om det så är Putin, Reinfeld eller Juholt. Det vet redan en sjuåring, och en trettonåring kan göra en blixtrande analys av Apples marknadsfilosofi. Vi kollar upp, tror mindre på auktoriteter, har blivit mycket mer källkritiska.

Lärande står i centrum. Med det egna ansvaret, den egna processen på vägen till en vuxen, mogen människa. Det är samtidigt en av både föräldrars och samhällets mest centrala ansvarsfrågor. Lärarutbildning är viktig, men idag är lärarfortbildning - eller snarare lärares lärande - kanske mycket viktigare, eftersom det är en process som ska fortgå i kanske fyrtio år efter avslutad utbildning.

När vi arbetar med detta nummer av DIU, med material för lärares och skolledares vila och eftertanke under en julledighet, blir frågorna om det fortlöpande lärandet så tydliga. Här ställer sig ett dussin erfarna lärare och skolledare frågor kring sin egen verksamhet. Hur den utvecklats, på vilket sätt, varför och varthän. Vilka faktorer som varit viktiga. Någon ställer frågor i ett långt tidsperspektiv, 50 år framåt – det som gäller då man tänker byggnader borde gälla elever också.

Här är det praktiker som reflekterar, några med stöd av begrepp de får från forskare. Den dialogen med forskare är mer nödvändig än någonsin. Men det är viktigt att praktiker själva formulerar sina frågor, liksom sina slutsatser. Och den lärarutbildning som vill vara relevant måste stå i dialog med praktikerna, inte bara under den inledande utbildningen utan långvarigt. Den måste bygga på ett levande intresse för praktiken och en syn på denna som kunskapens källa.

Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 8-2011. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 11]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 111216