Untitled DocumentText: LARS BENON
E-post: Lars@benon.se
Formativ bedömning
Formativ bedömning –
ett effektiv sätt att höja skolresultaten
Dylan Wiliam har varit en frontfigur
inom lärande bedömning sedan slutet
av 1990-talet, då han tillsammans med
Paul Black presenterade artikeln Assesment
and classroom learning. Många
forskare, lärarutbildare och lärare har
sedan dess tagit till sig budskapet i artikeln,
att arbetet i klassrummet är det
viktigaste området att fokusera på om
man vill höja skolornas resultat
Wiliams nya bok Att följa lärande –
formativ bedömning i praktiken har
två huvudsyften. Det ena är att bevisa
att lärarkvalitet är den enskilt viktigaste
faktorn i utbildningssystemet
och att fortgående daglig formativ
bedömning minut för minut har
störst betydelse för elevresultaten. Det
andra är att komma med enkla praktiska
idéer om förändringar som varje
lärare kan göra i klassrummet för att
utveckla sin undervisning.
Enligt Wiliam är lärarens arbete
inte att överföra eller förenkla kunskap
utan att skapa effektiva, motiverande
lärmiljöer. Formativ bedömning
kan användas för att få veta var
eleverna befinner sig i sitt lärande,
vart de är på väg, om deras lärande
går i avsedd riktning och hur de ska
göra för att komma dit.
Nyckelstrategier
Wiliam presenterar fem nyckelstrategier
för att lyckas med formativ
bedömning:
1. Klargöra, delge och förstå lärandemål
och kriterier för framsteg.
2. Genomföra effektiva diskussioner,
aktiviteter och inlärningsuppgifter
som tar fram belägg för lärande.
3. Ge feedback som för lärandet
framåt.
4. Aktivera eleverna att bli läranderesurser
för varandra.
5. Aktivera eleverna att äga sitt eget
lärande.
Nyckelstrategierna presenteras i
fem kapitel tillsammans med en rad
olika tekniker för att genomföra strategierna
i klassrummet. Många tekniker
känner nog en del lärare igen,
men några är säkert nya för många
lärare och de flesta är användbara på
alla stadier.
Effektiv feedback
För många lärare är det självklart
att man ger feedback till eleverna,
men i kapitlet om feedback redovisar
Wiliam att mycket av den feedback
som eleverna får bara har liten eller
ingen effekt på deras lärande, och att
viss slags feedback faktiskt är kontraproduktiv.
Det gäller att ge effektiv
feedback vilket är svårare att ge än det
verkar.
Till exempel är det viktigt att
feedback som ges orsakar kognitiva
och inte emotionella reaktioner –
med andra ord, feedback ska leda till
tänkande.
Forskning visar att då läraren ger
feedback i form av kommentarer samtidigt
som eleven får poäng på uppgiften
fokuserar eleven på poängen och
speciellt på hur poängen är jämfört
med andra elevers poäng. På detta sätt
går energin åt till att skydda sin egen
känsla av välbefinnande snarare än att
lära sig något nytt.
Relatera till lärandet
Feedbacken ska relatera till lärandemål
som har delgivits eleverna och
den ska innebära mer arbete för mottagaren
än för givaren. Det vill säga
feedback som för lärandet framåt
– feedforward. För att eleven ska
förbättra sina prestationer behöver
eleven få veta hur den ska göra och
inte bara vad som är fel. Wiliam tar
även upp hur forskning visar att allt
för tidig och tät betygsättning försämrar
elevernas prestationer. Som
en forskare uttrycker sig: ”Sätt aldrig
betyg på elever medan de fortfarande
håller på att lära sig”.
Skolor och lärare som arbetar med
projektundervisning eller entreprenöriellt
lärande brukar framföra att
syftet är att eleven ska utveckla sin
förmåga att värdera sitt arbete samtidigt
som eleven utvecklar viktiga
strategier för sitt lärande. Här finns
likheter med arbetet med formativ
bedömning.
I bokens två sista kapitel visar
Wiliam på kraften i självbedömning
och kollaborativt lärande samt vilken
roll eleverna kan spela för att förbättra
sina kamraters lärande.
Dessutom diskuteras det viktigaste
och kanske allra svåraste, hur
elever kan förbättra sitt sätt att styra
lärprocesser och bli ägare av sitt eget
lärande. Visst är lärare viktiga för att
skapa bra lärmiljöer där lärande sker,
men endast elever kan skapa lärande.
Pröva
Wiliams råd till lärare som vill förbättra
sin undervisning är att välja
några av teknikerna i boken och pröva
dem i klassen och att lärarna avsätter
tid till att tillsammans reflektera över
sitt arbete med formativ bedömning
och dess nyckelstrategier.
LARS BENON
skolutvecklingskonsult
E-post: Lars Benon
Recension Att följa lärande – formativ bedömning
i praktiken , författare Dylan Wiliam, förlag
Studentlitteratur