De nöjde sig inte då och där med ett nej
från de statliga skolmyndigheterna när
de önskade bygga sin gymnasieskola.
Lite andades det väl om att en by på
västgötaslätten utan bildningstradition
knappast hade behov av ett gymnasium.
1987 invigdes det. Konserthus och
ett blått stationshus är andra signum
för den kommun som åkte till Stockholm
och satte ner foten för att få till en
vidareutveckling av sin skola – och sin
kommun –Ko med orden: ”Ingenting är
omöjligt i Vara”. Nu sätter man återigen
ner foten i utvecklingens tjänst. Nu
lyfter de skolan.
– Det börjar med att vi provtänker,
berättar Nina Schmidt, bildningschef
och initiativtagare till det som fått
samlingsnamnet ”Skolan lyfter Vara -
Vara lyfter skolan”.
Det är egentligen ingen satsning
i den bemärkelsen att det startats en
massa projekt snarare syftar det till att
lyfta skolan så som den är. I Vara har
man tröttnat på den mediebild som
ständigt visar fram den svenska skolan
i fritt fall. Man känner helt enkelt
inte igen sig.
Sprida goda exempel – lokalt och
nationellt
I olika undersökningar som gjorts
visar det sig också att eleverna i Vara
trivs väldigt bra, föräldrar är nöjda,
pojkarna klarar sig bra, det internationella
arbetet är utbyggt – och det
är det som fungerar som man ska
lyfta och sprida, menar en enad front
skolengagerade i Vara:
– Det har retat mig, framhåller
Gert Norell, kommundirektör, hur
skolinspektionen arbetar. Om tjugo
procent inte fungerar så blir det vad
media redovisar och det är inget man
kan bli stolt över.
Carl-Uno Olsson, bildningsnämndens
ordförande inflikar:
– Tänk om skolinspektionen också
gavs ett uppdrag att sprida de goda
exemplen och inte bara konstaterar
vad som är fel. Det är inte konstruktivt.
Vi måste också ha en internationell
utblick, menar han. Om nu Indien
är bättre på matematik – varför
inte åka dit och ta reda på hur de gör
och ta med det bästa hem?
Vara är en innovativ bygd med
entreprenörsanda. Det är korta avstånd
mellan människor. Man har ett
gott samarbete med kultursektorn.
Näringslivet, föräldraföreningen,
kommunen, lärare och föräldrar vill
det bästa för barnen och skolorna här.
Det är gemensamt ansvar och bred
samling som gäller. Jante ska bekämpas
och så kan man det här med att
provtänka. Det finns en upparbetad
struktur för det.
Provtänka och synvända
Nina Schmidt berättar att man provtänker
kring idéer i Vara. Så var det
även när tanken på att göra någon
form av manifestation – vilket lät som
ett tråkigt ord – för och med skolorna
i kommunen, dök upp. Man provtänkte.
Naturligtvis lyfter man då även
problem man ser, men mest för att se
hur de kan formuleras om till möjligheter.
– Vi måste få känna
glädje och stolthet
i skolan, mer kreativitet
– lärarna tar
inte mer skit nu!
Nina Schmidt,
bildningschef i Vara
– Vi ville sätta fokus på det som
vi gör fantastiskt bra, beskriver hon.
Vi ville göra det för våra elever och vi
ville fundera över vilka förmågor de
behöver i framtiden. Vi talade också
om att det behövde göras en synvända
om skolan, varför talas det till exempel
så lite om att svenska elever är bra
på att samarbete. Vi vill visa den bild
vi ser varje dag, vi vill diskutera visionerna
för skolan - och gärna inspirera
andra kommuner till att lyfta sina
skolor.
– Vi måste utbilda elever som är
väldigt bra, menar Leif Olsson, rektor
och del av styrgruppen för eventet
kring ”Vara lyfter skolan”. Det är avgörande
för en liten landsbygdskommun,
menar han.
För det behöver man se hela människan,
man behöver ta hjälp av musik
och kultur men också av modern
teknik, inte minst mobiltelefoner.
En IT-strategi för skolan är antagen.
I god Vara-anda - har man tittat på
andra kommuners IT-strategier och
plockat ut det man tyckt vara det
bästa, berättar Lars-Åke Svantesson,
rektor som deltagit i det arbetet. På
Lagmansgymnasiet är en-till-en helt
utbyggt.
SMS och digitalt lyft?
När Magnus Thilén tillträdde som
rektor för några år sedan hade övergången
inletts men det är först nu som
han ser att det börjar användas fullt
ut. En viktig nyckelfunktion har varit
att få en plattform på plats eftersom
det är via den som alla når informationsflödet.
En funktion som gör det
möjligt att nå eleverna direkt via sms
är uppskattad. Ute i klassrummen sker
en undervisning som tidigare inte
var möjlig – och som man inte skulle
vilja backa tillbaka från, trots en del
inkörsproblem. Anna Nissen, lärare i
svenska och engelska ger en bild.
– Jag försöker bygga upp mycket
av undervisningen kring vår plattform,
allt ska ligga där. En möjlighet
som använts är bland annat att eleverna
kan arbeta med egna ljudinspelningar.
Det har varit ett lyft både för
lärare och elever att få tillgång till
datorer, menar hon.
När det gäller datorerna så handhar
eleverna dem själva och tar med
dem hem efter skolans slut. Det finns
inga begränsningar, inga spärrade
sidor på nätet utan man har resonerat
som så att det handlar om frihet
under ansvar. Lärarna förberedde sig
genom att utbilda sig i PIM, Praktiskt
IT- och Mediakunskap. En svårighet
är dock detta med att alla ibland
behöver befinna sig mentalt på en
gemensam plats med andra. För att
lyssna till när någon berättar:
– Nätet finns ju där hela tiden och
det är så lätt för eleverna att försvinna
någon annanstans. Då får man be
dem stänga locket.
Ett annat samarbete som Lagmansgymnasiet
är stolta över är www.
lagmansnatursida.se som läraren
Rutger Staaf skapat. Till och med
forskare har uppmärksammat den
och uttalat sig om den höga kvalitén i
elevernas arbeten, till exempel om det
svåröverskådliga området klimat.
Interaktiva tavlor finns ute på
skolor och förskolor. Arbetet med att
utforska lärplattornas möjligheter har
även det kommit igång och ett hundratal
finns ute, berättar Irmelin Kjellén,
IT-tekniker och Sofia Hildingsson,
lärare i årskurs ett fyller på.
– Vi jobbar med lärplattorna i
vardagen men för oss som arbetar
med de yngre barnen så funderar vi
mycket på hur även vi ska kunna få
jobba en-till-en, inte minst med tanke
på stödet det skulle ge för skriv-ochläsutvecklingen.
IT-strategi finns men
några pengar har inte tillförts, säger
hon.
Lyfter lärarna?
Lite grann kan eventet i Vara ses som
en sorts startskott. Man har samlat sig
till ett lyft. Man vill ha ett annat samtal
lokalt och nationellt. Uppställningen
från riksdagens utbildningsutskott
var imponerande. Skolinspektionen
fanns på plats, bloggare, fackförbund
och Stig-Roland Rask som vass moderator.
Alla är på plats för ett panelsamtal
om skolan!
Frågan ställs till de fackliga
företrädarna om de varit med och
svartmålat den svenska skolan i det
vällovliga syftet att vinna sympatier
för läraryrket? Något tydligt svar ges
egentligen inte på de problem som
skolan idag har att locka människor
att utbilda sig till lärare.
Något särskilt lyft för lärarnas
löner finns inte med i Varas tänk. Det
omvända hoppas de på, att genom att
visa andra bilder – och varje dag fortsätta
med att utveckla kvalitén – så
höjs statusen och därmed dragningskraften.
Nina Schmidt utmanar politikerna
i panelen att fundera över om
betyg och bedömning verkligen ska
ha sådant fokus, om det inte snarare
behövs mer och inte mindre tid för
estetiska ämnen. Och om avstampet i
Vara den 21 januari 2013 säger hon:
– Vi måste få känna glädje och
stolthet i skolan, mer kreativitet – lärarna
tar inte mer skit nu!