"Vi kanske skulle passa på att använda skolkrisen
till att på ett kreativt och forskningsbaserat sätt
skapa system där professionerna tillsammans med
forskare får en reell möjlighet att påverka och utveckla
sin verksamhet?"
Ett paradigmskifte behövs
I sin bok ”Learning To Improve: How
America’s Schools Can Get Better at
Getting Better” målar författarna Bryk,
Gomez, Grunow och LeMahieu upp en
alternativ och forskningsbaserad bild
av hur skolor kan utvecklas. Deras utgångspunkt
är USA men boken är utan
tvekan aktuell också i Sverige.
De berättar om hur man inom skolans värld alltför ofta drabbas av "solutionitis" (lösningsfeber). Någon ser ett
problem och griper efter en snabb lösning. Utifrån en enstaka forskningsrapport eller en ideologisk föreställning
tror man sig ha en universalmedicin, som man snabbt genomför i hela skolsystemet. Foto: Eva Lundblad
Därefter blir man först förvånad
när det man ville ske, inte händer.
Man blir sedan frustrerad och lägger
skulden på de rektorer eller lärare
som inte har implementerat reformerna
på rätt sätt. Och ganska snart
kommer det en ny våg av reformer
skapade på samma sätt. Författarna
menar att det inte är konstigt att lärare
och rektorer har utvecklat en stor
skepsis mot skolreformer.
Som exempel på dåligt genomförda
reformer nämner de den av makarna Gates stödda förändringen från stora till små skolor i USA. En satsning som inte alls gav det resultat som man hade
målat upp. Ett annat exempel de ger är
prestationsbaserade löner och värdeökningsmodeller
som används för att bedöma och belöna lärare.
Författarna visar hur bägge dessa
initiativ inte tar hänsyn till skolsektorns
komplexa natur och inbyggda
förutsättningar. De innehöll helt enkelt
inte någon förändringslogik som
håller för en närmare granskning.
Till exempel menar de att satsningen
på prestationsbaserad lön för lärare
bygger på ett antal felaktiga premisser.
En är att man genom att belöna duktiga
lärare får dem att jobba mer och
bättre, en annan att skolan har råd
att göra sig av med 10 procent av de
”dåliga” lärarna per år. Utgångspunkten
för reformen är ju att lärare jobbar
för lite, men de undersökningar som
finns tyder på motsatsen.
Och då berör författarna ändå
inte det problem som det innebär att
försöka hitta mått på vad en bra lärare
är. I USA har man här försökt använda
sig av så kallade ”value added
models”, värdeökningsmodeller. Man
menar sig att genom att mäta elevers
ingångsvärde och deras utgångsvärde
ska få ett mått på en enskild lärares effektivitet.
Men problemet är att detta
inte låter sig göras utan en omfattande
prov- och testverksamhet som
i sig påverkar verksamheten negativt.
Det är så svårt att göra detta att det
amerikanska statistikerförbundet
direkt varnar för att använda värdeökningsmodeller
för att belöna/bestraffa
lärare.
Hjärtan och hjärnor engagerade
Vad är då Bryks och hans medförfattares
lösning? De pratar faktiskt om
att vi behöver ett paradigmskifte (i
Thomas Kuhns ursprungliga betydelse
– att förändra synen på vilka
frågor och instrument man använder)
i synen på reformer. De menar att
reformmakare missar både behovet av
att bygga lokal kunskap och förmågor
och att de misslyckas med ”utan tvekan,
det allra viktigaste instrumentet
för att få något av detta att fungera:
att engagera hjärtana och hjärnorna
hos landets lärare och rektorer för den
reform man vill genomföra”.
De pekar ut en annan väg, där
man tar hänsyn till skolsektorns
komplexitet och arbetar småskaligt,
undersökande och förbättrande, med
respekt för och tillsammans med, de
professionella i sektorn. Författarna
jämför med lyckade utvecklingsarbeten
inom hälso- och sjukvård och
pekar på sju viktiga steg för att lyckas
med utveckling av skolan:
1. Arbeta målspecifikt och användarcentrerat.
2. Fokusera på variationen i systemet.
3. Synliggör systemet som skapar det utfall som finns.
4. Man kan inte förbättra i stor skala något man inte kan mäta.
5. Använd disciplinerat undersökande för att driva utveckling.
6. Accelerera lärandet genom nätverkande grupper.
7. Lev förbättring.
Deras lista stämmer bra med vad
andra forskare som till exempel Helen
Timperley, John Hattie, Paul Cobb,
Ray Rist, Kara Jackson eller Laura
Desimone skriver om – vikten av att
professionella engageras kollegialt i
ett undersökande arbete och bereds
möjligheter att samtala om och arbeta
med sin utveckling.
Tar hänsyn till komplexiteten
I korthet går Bryk och hans kollegors
modell ut på att man på riktigt
tar hänsyn till komplexiteten inom
skolan, att man engagerar de professionella
och deras inbyggda moral
och drivkraft för att utveckla verksamheten.
De pekar på betydelsen av
att man arbetar med utveckling på
ett iterativt sätt och i kombinationer
där forskare, chefer och lärare arbetar
tillsammans i nätverk för att förbättra
system och undervisning. Detta inte
genom att slaviskt tillämpa någon
annans forskning, eller följa enkla
recept, utan genom att kritiskt undersöka
och förändra sin verksamhet för
att förbättra sina metoder.
Man kan, om de professionella gör
detta på ett systematiskt sätt, snabbt
bygga en bank av kvalitetskontrollerad
beprövad och beforskad erfarenhet,
menar de. De är också tydliga
med att överliggande nivåer inte bara
kan lasta de underliggande för det
som sker. Man måste våga titta på
systemen.
Vi kanske skulle passa på att använda
skolkrisen till att på ett kreativt
och forskningsbaserat sätt skapa system
där professionerna tillsammans
med forskare får en reell möjlighet
att påverka och utveckla sin verksamhet?
Detta är en metodik som i en
prematur utformning redan finns i de
statliga och i professionen populära
matematik- och läslyftet.
Jag menar att Bryk med fleras
resonemang i allra högsta grad också
gäller den digitala utvecklingen av
skolan. Unos Uno och nu senast PISA
visar med all tydlighet att vi i stort
har misslyckats med digitaliseringen
av skolan. Vi har öst över de stackars
lärarna teknik och storskaliga lösningar.
Nu är det dags att börja bygga
nerifrån tillsammans med lärarna.
Programmerarna och utvecklarna,
forskarna och lärarna och skolledarna
måste få tid och resurser att arbeta
fram de digitala lösningar som faktiskt
ger ett mervärde i skolan.
OECD föreslår ett institut som
hanterar lärarprofessionen och frågor
kring deras utbildning och fortbildning.
Kanske skulle ett sådant institut,
som får ta över Skolforskningsinstitutets,
Skolverkets och Skolinspektionens
roller visavi lärarna, kunna var
en inspiratör och en möjliggörare för
uppbyggnad av en sådan förändring i
Sverige? En förändring där alla lärare
och rektorer engageras i nätverk för
att systematiskt, med forskarstöd
kunna förändra och förbättra undervisningen
och i det också den digitala
utvecklingen.
Stöd i forskningen
Jag menar att det finns forskningsstöd
för att:
• It i skolan ska bygga på lokal
kompetens hos lärarna och fungerande
undervisningsmodeller, inte på gigantiska webbplattformar och
övertro på teknik.
• Utveckla it i skolan från ett klassrums-
och ämnesdidaktiskt perspektiv.
• Lärare måste engageras i framtagandet
av digitala redskap som
underlättar mötet med eleven – inte
hindrar det.
• Säkerställ att alla elever har tillgång
till skolbibliotek och gör dessa
till digitala nav.
• Marknaden kan inte göra detta. Det är dyrt och inte lönsamt. Både stat och huvudmän måste inse att it i
skolan inte är ett sätt att spara pengar
utan en investering i vår framtid.
Per Kornhall är författare och skolutvecklare och en av de medverkande på DIUs BETT-resa 2016. Han är aktuell med böckerna ”Alla i mål – Skolutveckling
på evidensbaserad grund” och ”Förstelärare – En handbok” på Natur & Kultur
Källor
American Statistical Association (2014)
ASA Statement on Using Value-Added
Models for Educational Assessment.
Bryk, Anthony S. M. fl. (2015) Learning
to improve. How America’s Schools
Can Get Better at Getting Better.
Cambridge, Massachusetts: Harvard
Education Press.
Nihlfors & Johansson (2013). Rektor
– en stark länk i styrningen av skolan.
Stockholm: SNS förlag.
Skolverket. (2014). TALIS 2013 – En
studie av undervisnings och lärmiljöer
i årskurs 7–9. Rapport 408.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.