Micke Kring, vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2015
– Vi skapar arenor där eleverna kan verka
– Skolan ska spela roll. Det är så mycket
mer än bara kunskaperna som har
betydelse, det handlar också om värdegrund
och demokrati. På Årstaskolan
skapar vi arenor där eleverna kan verka
även utanför skolans väggar.
För Micke Kring, it-pedagog på
Årstaskolan och vinnare av Guldäpplejuryns
särskilda pris 2015 är det viktigt
att eleverna och deras arbete tas på
allvar och att de får visa sina arbeten
och sina tankar för en större publik än
den egna läraren.
Årstaskolan, en F-9-skola, i Stockholm
har gjort sig känd som en innovativ
skola som prövar nya former för
att utveckla elevernas lärande. En del
i detta är det trendsättande arbetet
med att skapa publika mötesplatser på
nätet för att synliggöra både elevera
och lärares arbete i nya sammanhang.
Ett arbete där Micke Kring spelar en
avgörande roll med sina kunskaper
kring att bygga och hantera olika
webbtjänster. Men själv påpekar
Micke Kring att det handlar om ett
lagarbete där lärare och andra på skolan
tillsammans utvecklar idéer som
sedan prövas.
– Min roll är som möjliggörare för
andra. Det är där jag trivs bäst och
har möjlighet att jobba hårt och fokuserat
på det som gör skillnad, säger
Micke Kring.
Förändring tar tid
Många tycker att det går långsamt
med digitaliseringen av skolan, Micke
Kring menar att förändring måste få
ta tid.
– Jag har varit med ganska länge
och jag tycker fortfarande att vi är i
början av en utveckling. Men nya arbetssätt
innebär en stor omställning.
Det måste få ta tid. Förändring tar tid,
säger Micke Kring.
När Micke Kring berättar om sitt
eget arbete återkommer han ständigt
till kollegorna på skolan, att nya idéer
uppkommer i ett samspel och att det
på skolan finns ett utrymme för att
testa nya idéer.
– Man måste chansa och testa lite
för att veta vad som fungerar. Det är
många idéer som hamnar i papperskorgen
också.
På många sätt är Micke Kring unik
i skolsverige, det är inte många skolor
som i dag har en person, som inte
samtidigt är undervisande lärare, med
kunskapen att bygga och underhålla
webbplatser, skolan har sina webbtjänster
på en egen server, men det går
att med relativt enkla medel komma
långt, menar Micke.
– Jag bygger egentligen allting på
Wordpress. Och det behöver inte vara
stort och flådigt.
Kollegial träning och lärande
Många av Årstaskolans projekt handlar
om att synliggöra elevernas arbete,
men i ett av de senaste projekten
handlar det istället om det kollegiala
lärandet. Micke Kring och hans kollegor
arbetar med att bygga upp en
digital plattform, Looper, för kollegial
träning och delande. Det bygger på att
lärare spelar in hela eller delar sin lektion,
lägger upp den i ett forum, delar
med kollegor, ger feedback till kollegorna
och reflekterar själv kring sin
egen och kollegornas undervisning.
Lärare är inte vana att spela in
sig själv på film och ge och ta emot
reflektioner kring hur man undervisar,
påpekar Micke Kring. Och som
många av de idéer som tas fram på
skolan testar man även denna plattform
i mindre grupper, loopar, på
skolan. Men Micke Krings drömscenario
är att lärare från hela landet
kan se, lära och dela med sig av sin
undervisning till varandra.
– Tänk hur många lärare som jobbar
på mindre skolor, med få kollegor.
De kan ha ett utbyte och reflektera
kring sin undervisning med andra
lärare via en digital plattform. Man
måste bara våga.
Några av de webbtjänster Micke Kring byggt upp
i samarbete med kollegor på Årstakolan
Kunskapshubben, Årstaskolans webb-tv-saj: kunskapshubben.se
Bibblis, Årstaskolan e-bibliotek där eleverna är författarna: bibblis.se
TalasomTed, elevernas egna Tedtalks: talasomted.se
Livsviktig poesi, ett poesiprojekt i appform: livsviktigt.mobi
Looper, för kollegial feedback: looper.se
Micke Krings egen webbplats där han frikostigt delar med sig av tips och guider kring webbpublicering i olika former: mickekring.se
Film
På Guldäpplets webbplats finns
filmer där de fyra pristagarnas arbete
presenteras: diu.se/guldapple
I förra numret av DIU presenterades du pristagarna
Cecilia Johansson och Jenny Edvardsson.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.