UNGDOMSKULTUR OCH MEDIER:
Medskapande och delaktighet
Nya medier och ungdomskulturer
skapar
nya former för berättande.
Film, datorspel,
tv-spel, Internet, rollspel
allt integreras.
På filmfestivalen i
Göteborg diskuterades
denna nya medievärld
med utgångspunkt i
lajvrollspelet Futuredrome.
Bosse Andersson var
där för att få pedagogisk
inspiration.
Dagens
unga människor växer upp med media där deras eget deltagande
och berättande är en viktig ingrediens. Det kan handla om gemenskaper
på Internet, nätbaserade datorspel, rollspel, TV-serier med webbplatser
för interaktion. I seminariet Collaborative stories en digital interaktiv
JAM-session under Göteborg filmfestival lyftes frågorna om hur detta
påverkar filmupplevelsen och filmskapandet?
Själv lockades jag till seminariet för att
få idéer kring hur nya former för berättande
kan användas i pedagogers arbete i
skolan. Lärarprofessionen bygger till stor
del på berättande och interaktion med
och mellan elever; att kommunicera egna
och andras erfarenheter och kunskaper i
tal, text, bild och ljud. Att eleverna ur
dessa skapar sina egna skildringar och
förståelse i samtal och arbeten med stöd
av olika media.
Med förväntan steg jag från vinterkylan
in ett uppvärmt cirkustält som
under festivalen användes som restaurang,
klubb och för seminarier. På
scenen hade moderatorn Göran Gunér
från Dramatiska Institutet samlat ett
antal personer som arbetar med media
och interaktivitet i olika former.
En utgångspunkt i seminariet var
dokumentärfilmen om Fururedrome.
Filmens regissör Mathias Gullbrandson
och producent Katarina Björk från The
Story Lab var två av deltagarna på seminariet
tillsammans med filmregissören
Josef Fares, Magdalena Janglert, SVT
och Nick Ryan, BBC Creative Research
& Development
Sommaren 2000 arrangerades Futurdrome,
ett lajvrollspel i ett stenbrott
vid Kinnekulle. Under tre dygn levde
1500 lajvrollspelare i Drome City, en stad
byggd av 200 ton skrot i ett stenbrott.
Bland deltagarna fanns tjugo personer
som filmade lajvrollspelet och samtidigt
som de filmade var de en del i historien.
All råfilm publicerades sedan på en publik
webbplats där vem som helst kan gå in
och ladda ner sekvenser och redigera dem
till sina egna historier. Lajvspel innebär
att alla är skapare av en historia.
Möjligheterna att ladda hem filmsekvenser
från ett lajv som Futuredrome ger
ytterligare en dimension. Nu kan dels
de som var deltagare bygga nya historier
samtidigt som nya aktörer skapar sina
berättelser med utgångspunkt från den
råfilm som finns tillgänglig på webben.
Det har även producerats en dokumentärfilm
kring projektet.
Mathias Guldbrandson, regissör av filmen Futuredrome
Varför lajvrollspel? Själv har jag spelat rollspel sedan jag
var 12 år det vill säga i 18 år. Drivkraften är viljan
att gå in en upplevelse och att inte bara vara mottagare utan medskapande.
Det handlar inte om verklighetsflykt utan om en flykt till
andra världar. Jag ser rollspelandet som
ett politiskt verktyg att kunna skapa nya
värden, att inte vara passiv utan kunna
påverka.
Josef Fares, filmregissör
Jag spelar mycket dataspel. För mig är det en verklighetsflykt
att få komma in i en annan värld. Det är samma drivkraft som
i filmen. TV-spel har tidigare haft en barnslig stämpel på sig men
har nu fått en mognare approach, vilket bland annat visar sig genom att
DN skriver om dataspel på sina kultursidor. Det sker en utveckling av
grafiken så att spelen blir allt mer verkliga och jag tror att TV-spel
och film i framtiden kommer att smälta samman allt mer.
I många spel kan man nu också
vara med och bygga upp en karaktär
och påverka handlingen. I och för sig är
dialogerna och karaktärerna i regel rätt
fyrkantiga men det sker en successiv förbättring
på den fronten. Kanske finns det
större förutsättningar om några år då 3D
och VR är förbättrat så att deltagarna kan
förnimma och känna.
Magdalena Jangard, SVT
I dramaserien Dom drabbade som visades förra året kunde tittarna
delta i serien genom den webbplats som vi byggde upp bland annat genom ett spel.
Efter varje program var aktiviteten hög i webbplatsens forum. Publiken
förväntar sig allt mer att få delta. Att till exempel tillsammans
kunna skapa en fortsättning på historien via webben.
Riket, programmet som ska bli en
ersättning för Robinsson i SVT, är influerat
av lajvrollspel. Deltagarna tilldelas en
historisk roll och färdas tillbaka i tiden. I
programserien ska SVT återskapa svenska
folkets historia.
Mathias Guldbrandson
Historieberättandet överlag kommer allt mer att vidgas till
flera medier samtidigt. Publiken vill vara medskapande, få vara med, leva
i en annan verklighet och återskapa världen.
Ett exempel är en uppsättning av
Hamlet som Riksteatern gjorde med
rollspelsinslag. Alla i publiken fick en
roll och i tre timmar interagerade 100
deltagare med de professionella skådespelarna.
Formerna växer allt mer ihop
och gränserna blir flytande mellan skådespelare
och publik det vill säga mellan
producenter och konsumenter.
Nick Ryan, BBC Creative Research & Development
Inom BBC testas nya former för att få mer interaktion med
publiken, att använda media på nya sätt och fylla behovet hos
en yngre publik. Ett exempel är The Dark House, ett interaktivt radiodrama
där ramberättelsen består av en reporter som ska göra ett
reportage i ett hus då plötsligt strömmen går och allt
blir mörkt i huset. Varannan minut skiftade berättandet till olika
personer/ karaktärer.
Huvuduppgiften består av i att hitta
spöken i huset och lyssnarna engagerades
på så sätt att de kunde ringa in till redaktionen
och begära att få höra en speciell
karaktär. På detta sätt mixades olika berättelser
in i varandra och lyssnarna var delaktiga
i berättandet genom att de kunde
styra vems berättelse de ville höra.
Katarina Björk, the Story Lab
Rollspel, film, webbsidor korsas allt mer och befruktar varandra i möjligheterna
att berätta en historia. Interaktivitet och deltagande via olika media
är en bra metod inte bara i underhållningssammanhang utan också
för lärande både ungdomars och professionellas lärande.
Det finns olika grader av deltagande
och interaktivitet dvs hur mycket man
kan vara med och påverka handlingen.
Allt från fysiska möten till att skicka
meddelanden via sms.
lärande i skolan Efter att
ha lyssnat till hur regissörerna och producenterna från mediavärlden
ser på hur nya former för deltagande, berättande och interaktivitet
sammansmälter i olika media funderar jag på hur detta kan påverka
elever och personals lärande inom skolan.
Läromediebranschen är relativt konservativ
i sina synsätt på vad ett läromedel
innebär men det har i alla tider funnits
pedagoger som själva, tillsammans med
kollegor och elever skapat egna läromedel
genom att klippa, klistra, skriva, måla
etcetera. Rollspel, teaterföreställningar,
elever som reportrar, filmskapare är
metoder som funnits i många lärares
metodverktygslåda.
medieresurser
Ett möjligt scenario är att allt mer av filmer, reportage som produceras
av SVT, SR, UR publiceras på webben. och att pedagoger och elever kan
använda delar av detta material som stöd för lärandet inom
olika områden. Att man kan använda somliga delar av film-, ljudfiler
och klippa in dem i egna produktioner, starters för introduktion av nya
faktamoment i undervisningen eller som inspiriationsmaterial, bakgrunder för
egna former av rollspel kopplat till undervisningen med mera.
Den ökade tillgängligheten av olika
mediamaterial på webben, tillgång till
virtuella världar, kommunikationsverktyg
i kombination med bredband, allt
bättre komprimeringsformat samt att
skapande verktyg för bild, film och
ljudproduktion blir bättre, billigare
och enklare ger kreativa pedagoger en
allt större vidd av resurser att tillgå i det
egna skapandet av lärresurser.