Kalendarium
Kalendarium för evenemang kring utbildning och IT i Sverige. Läs mer

















 

DIU nr 8-07 ute nu.



Beställ NYA Datorn i utbildningen, med ny fräsch form. Ett måste!

GULDÄPPLET
NYTT: Nominera till Guldäpplet 2008! Nominering senast 21 maj.  
NYTT: DIU-resan till BETT, en succé!
- Jag ser redan fram emot Bett 2009 genom en gemensam resa med DIU, säger MarieLouise Härlen, en av resenärerna.

SVIT-bloggen Här diskuteras digital kompetens. Senast om digitala lärresurser och om datorspel.  
SVIT - medier och IT i skola
Se SVIT-sändningen från UR.  
Tack för besök i vår monter C21:59 på Skolforum!
Bodil Jönsson signerade sina böcker. Elever demonstrerade spel och lärande.
 
Efterbeställ paket med 20 ex av DIU för arbetslag á 400 kr + porto! Ange diu-nr och din adress.
Klassen tävlar: Bli Sökmästare!
Datorn i utbildningens och skoldatanätets söktävling har paus för nybyggnad.
 

Föreningen DIU bland annat FDIU Väst.

Skola - näringsliv
IT, medier och samverkan med näringsliv. Från konferens i Jönköpings län, Nätverket för skolutveckling och Föreningen Datorn i utbildningen, 4 mars 2004.
 
DiU samverkade om Nätkulturkonferens
Konferens om ungas liv på Internet november 2003 i Umeå och i Stockholm. Läs DIUS bakgrundsartiklar.
Om cookies
Läs mer om cookies på denna webbplats.
 
DIU TEMA - här nedan finner du teman ur Datorn i utbildningen
 
Informationssökning och lärande - NYTT!
Nätverkade datorer och Internet har blivit självklara verktyg för att bemästra kunskapsexplosionen. Om resurser, arbetssätt, skolbibliotek och sökfrågor.

 
Plagiat och kontroll
Vissa påstår att elevers plagiat är ett stort och växande problem. Intervjuer med lärare. Diu testar Urkunds tjänst för plagiatkontroll och jämför med några vanliga sökverktyg. Debatt kring frågan om fusk och kontroll.
 
Tidning som pedagogiskt projekt
Om tema- och skoltidningar. Guider om tidningsmakeri, om att göra bild, skriva text och göra serier. Gallerier över vinnare i skoltidningstävling 1999, 2000.
 
Forskning om IT och lärande
Här lyfter vi fram debatt kring forskning om skola, lärande och IT. Vi presenterar successivt nytt material ur forskning som ger perspektiv på de dagliga processerna i klassrummet.
 
Excel: verkstad för matematik
Kalkylblad av typen Excel är laboratorier för matematik! Följ med Örjan Broman på hans matematiklektioner, modeller för hur läraren kan skapa övningar direkt i Excel för att träna olika moment i undervisningen.
 
Flash: multimedia för webb - NYTT
Här finner du material både för elev och handledare. Förklarade exempel, bland annat hur du skapar levande presentationer på webben. Eller animationer och talande figurer med läppsynkat tal. Det mesta gjort av Gunnar Jutelius.
 

Erbjudande: teckna provprenumeration, tre nummer för 99 kr! För prenumeration

SVIT-seminarier om digitala lärresurser våren 2008
Först ut är Umeå den 28 februari, då Mediecenter Västerbotten, Umeå kommun, Föreningen DIU och Myndigheten för skolutveckling arrangerar seminariet: Digitala lärresurser och digital kompetens, med Jan Hylén. Mer information kring detta och seminarieserien om digital kompetens: Läs mer

Språkutbildningen och cyberspace
Språklärare behöver kritiskt och framtidsorienterat diskutera vilket digitalt stöd för lärande man behöver och vilka ’klassrum’ man vill ha, skriver Patrik Svensson. Läs artikel

 

Pepparkakshus i enkelt 3D-verktyg
Gör en jul- och nyårshälsning med hjälp av en animerad tomte. Gunnar Jutelius guidar. Läs artikel

Lär vi som vi lever? Om det förändrade lärandet i IT-tidevarvet
Kodordet är prova, inte tänka efter. Men det är sällan så planlöst som det ser så ut, för i varje läge är det som om det uppkommer en närzonskonsekvens som i sin tur styr nästa handling, skriver Bodil Jönsson i sina reflektioner kring det förändrade lärandet. Läs artikel Hämta powerpoint från Bodil Jönssons föreläsning arrangerad av DIU på Skolforum den 31 oktober.(2 MByte)

SVIT07 om digital kompetens och medier
TV och material om film, spel och webb som digtal kompetens: SVIT07

Spel och upplevelser – del av lärandetl
– Genomförandet av själva spelet är bara en liten del i ett långsiktigt pedagogiskt arbete. Kulmen på en vanlig traditionell utbildningsprocess, säger Carl Heath, verksamhetsledare på GRUL. Läs mer

Läsa och skriva i en vidgad textvärld
Kraven har ändrats. I dag finns en omfattande digital textvärld som inte bara är baserad på bokstäver. Vad betyder det att vara läs- och skrivkunnig i en digital värld, frågar Lennart Axelsson.
Läs mer

IT i skolan ur ett genusperspektiv
Teknik och därmed IT är en manlig domän, skriver Kristina Hansson. Hur har detta förhållande påverkat de kvinnliga lärarnas syn på den egna förmåga att använda media och IT som verktyg i undervisningen?
Läs mer

Debatt: Skolans elevdokumentation
I arbetet med elevdokumentation är lärare utlämnade till sitt eget sunda förnuft i frågor som: ’Vad skriver vi? Vad skriver vi inte?’. Många lärare känner osäkerhet skriver Mats Rosenkvist och Sofia Folkesson i ett inlägg. Läs mer

Gunilla startade bildbank för skolbruk
Bilder är ett ofta diskuterat ämne i skolan. Vilka bilder får man använda – och hur. Gunilla Dahlblom, IT/mediepedagog i Piteå, startade en egen bildbank – Fotofinnaren. Läs mer

Rapport från Maine: En dator per elev och nya arbetssätt
Stefan Osla har tillsammans med en grupp skolfolk från Sverige besökt delstaten Maine i USA och studerat deras satsning på one-to-one learning. På svenska innebär satsningen att alla elever har sin egen bärbara dator i klasserna sju och åtta. Läs mer

Dator + matematik = sant
Är det så att man känner igen en gymnasist på den grafritande miniräknaren? När ungdomarna kommer till universitet eller teknisk högskola är risken stor att de tvingas lägga bort den. För de flesta av lärarna på högskolan är datorn det självklara atematikhjälpmedlet, skriver Ann-Marie Pendrill i ett debattinlägg. Läs mer

Konsten att välja rätt it-stöd
Gunilla Celén skriver om möjligheterna och hindren när en mindre kommun ska utöka sitt itstöd. Bästa schemaprogrammet, frånvarosystemet eller stödet för IUP. Även om man gärna vill plocka de bästa bitarna ur godispåsen är det inte alls säkert att det går. Läs mer

På väg i rätt riktning?
Kommunkompassen har under de senaste åren använts för att mäta kommuners kvalitet på en övergripande nivå. Nu lanseras Skolkompassen, ett redskap för bedömning av kvaliteten i styrning och ledning av skolan. Syftet är att ge kommunerna bättre underlag för att utveckla verksamheten. Läs mer

Göteborg: Icke-skola efter engelsk succémodell
Göteborg startar en lokal variant av engelska NotSchool. - Det är spännande att tänka sig skola på ett helt nytt sätt, säger Lars-Göran Börjesson på Center för skolutveckling i Göteborg. Läs mer

Surfa lugnt- en fråga om attityd, kunskap och metod
- Internet är inte ett tonårsproblem utan ett vuxenansvar. En stor del av vuxenvärlden har för lite koll på den virtuella världen, säger Hansi Carlson, IT-strateg på IT-sektionen, Sveriges Kommuner och Landsting. Läs mer

Lärare skapar kontakter över gränserna
- Informationstekniken har sin givna plats i dagens utbildning, påpekade EU:s kommissionär för utbildning och kultur Jan Figél, när han invigde årets eTwinning-konferens i Bryssel. Han betonade kommunikationen som det viktiga i informations- och kommunikationstekniken. Läs mer

Kompasskurs mot framtiden
Skolans utveckling och måluppfyllelse i kommunen kan bara lösas inom rimliga kostnadsramar om man tar hjälp av informationsteknik. I kommunen behövs utvecklingsstöd kring lärmiljöer, plattformar för material och delande av information mellan lärare, elever, föräldrar och för portfolios och individuella utvecklingsplaner, skriver Peter Becker i ledaren. Läs mer

Skola med en egen radiokanal
Glädje, lust och motivation är några av ledorden när eleverna jobbar med radio och film på Grevegårdsskolan i Göteborg. Det ger glädje och gör att de verkligen vill jobba. Och den känslan vill man ju ha, menar läraren Jonas Humleklo. Läs mer

Tunt eller fett?
Uddevalla, Mölndal, Botkyrka, Sundsvall om skolornas datorer

Problemen med it-centraliseringarn är naturligtvis flera, men det värsta är att man minskar lärares möjligheter att utnyttja de nya mediernas styrkor för lärande och genom det hämmas elevernas chanser till måluppfyllnad. Fredrik Jeppesen inledde en debatt om makten över sklans datorer på sin blogg om makten över skolans datorer. Vi har pratat med fyra kommuner om vilka vägar de har valt. Peter Becker avslutar med en kommentar. Läs mer

- Beställarkompetens en
nyckelfråga för skolan

Det finns ett behov av en förbättrad beställarkompetens skolor, förvaltningar och kommuner, menar Mats Rosenkvist på PODB. Annars är risken att man får ett it-system som inte är vad man har förväntat sig. Läs mer

Medier en framgångsfaktor
Skolan betonar det stegvisa framsteget, den aldrig avslutade processen. Det finns en risk för underskattande av resultatet, menar engelska professorn Anne Bamford. Och påpekar att det är i användningen, användningen av färdiga resultat, produkten, i publika eller utåtriktade sammanhang, sammanhang utanför skolan som kunskaper och färdigheter får sitt värde. Läs mer

Personifierat lärande - hot eller möjlighet
En angelägen fråga inför de utmaningar som skolan står inför är hur informationsteknik kan bidra till att stödja skolledares uppdrag att leda lärares arbete och lärares arbete att leda elevers arbete. Kanske det finns anledning att omdefiniera hur vi ser på skolan som institution,
skriver Bosse Andersson.
Läs mer

Elevernas egna arbete i fokus
Kan teknik skapa bättre förutsättningar för det gemensamma lärandet och den gemensamma reflektionen i klassen? Ja, menar man på Kinnarpsskolan. Datorn i Utbildningen var med på en lektion. Läs mer

En krisplats på nätet
Skolor i kris behöver mycket och massiv hjälp. Hjälp som sällan erbjuds skriver författaren Mats Wahl och föreslår ett forum på nätet för att hjälpa skolorganisationer i kris. Läs mer

En modern utbildningspolitik
Dagens nätbaserade medieformer måste få ett genomslag i en utbildningspolitik som vill vara modern - annars kommer man att sakna verktygen och kanalerna, säger Peter Becker i ledarens kommentar till Alliansens utbildningspolitiska program. Läs mer


Tre finalister till
lärarstipendiet Guldäpplet.

Mona Wiklander, Sandviken, fick årets Guldäpple den 31 oktober på Skolforum i Stockholm.

  • En förutsättning för att kunna jobba fullt ut med medier och digital teknik i skolan på det sätt jag har gjort är modiga skolledare som ser potentialen, annars fungerar det inte, säger Åsa Sundelin, mediepedagog på Broängen i Botkyrka. Läs mer

  • På Kungsgårdens skola i Sandviken har alla elever från 1-6, videokonferenser och samarbete med elever i England och Portugal.
    - Det ger ett helt annorlunda, ett naturligt sätt att lära sig språk och att kunna kommunicera. Och dialogen mellan små grupper stärker självförtroendet enormt. Alla vågar prata, säger Mona Wiklander, speciallärare och it-pedadagog. Läs mer

  • Framtidens klassrum har hittills varit ett verktyg för lärarna.
    - Framtidsvisionen är att det i större omfattning också ska bli elevernas, och inte bara användas vid deras redovisningar, säger Johan Lindwert, Kinnarpsskolan i Falköping som tillsammans med kollegorna, Christin Lund, Fredrik Åkermark och Tommy Forsberg finalister till Guldäpplet 2006. Läs mer

 

Lärare och sakkunskap saknas i mediedabatten
Skolutvecklingen styrs och påverkas allt mer via media – dagspress, tv och radio. Men lärarna syns sällan i våra medier. Isak Benyamine recenserar två böcker om skolan och skoldebatten.
Läs mer

IT-projekt – och vad händer sedan?
Vad händer efter projekten? När de extra pengarna försvinner. Projektorganisationen har gjort sitt och vardagen tar vid. Det har Östen Ohlsson och en grupp forskare från Handelshögskolan i Göteborg undersökt, Peter Becker kommenterar slutrapporten. Läs mer

MEDIA OCH IT I FÖRSKOLAN:
Möjligheterna i fokus
Några barn är ljuddetektiver och är på ljudsamlarjakt. Andra har precis upptäckt digitalkameran och fotograferar sådant som faller dem in. Ulla-Karin Lundgren skriver om IT-användningen i förskolan. Läs mer


Tre kandidater utsedda
till guldäpplet 2006
Bland de inkomna förslagen har juryn nu valt tre kandidater till Guldäpplet 2006. Vinnaren bland dessa tre presenteras på Skolforum vid Stockolmsmässan den 31 oktober.
- Det är roligt och nödvändigt att lyfta fram bra och positiva saker när det gäller skolan, kommenterar Roger Bodin, förste vice ordförande i Lärarförbundet. Tillsammans med Ragnar Sjölander, förbundsstyrelsen i Lärarnas riksförbund, är Roger Bodin ny i juryn från och med i år. Läs mer

Skriva sig till läsning -succé i Ystad
Barnen ägnar mer tid åt att arbeta med innehållet i sina texter än att forma bokstäver och att samarbeta kring det de skriver istället för att sitta på egen hand, skriver Joachim Thornström. Läs mer

Framtiden behöver lärare
med datakompetens

Det jag saknar mest på lärarhögskolan är en uttalad övertygelse om datorns potential i undervisningen, skriver Liza Greczani, lärarstuderande. Läs mer

Alfredo Castro:
Färg, form och samverkan

- Du kan inte hålla 24 olika lektioner samtidigt. Ska eleverna styra måste du organisera
arbetet på ett annat sätt, säger Alfredo Castro, bildlärare i Umeå och en av Guldäpplevinnarna 2005. Läs mer

Världen - och frånvaron blir
tydligare på storskärm

När tekniken på allvar flyttar in i klassrummet ökar behovet av it-kunnande. Både det rena
handhavandet och it som en naturlig del i lärandets vardag, skriver Nils Fagerberg. Läs mer

NKUL 2006:
Norsk konferens om utbildning och lärande
Bosse Helmersson rapporterar från NKUL 22006, den årliga norska konferensen kring utbildning och lärande. Läs mer

Elever bakom nya frimärken
Årets Europafrimärken, med temat Integration, är tecknade av Linda Wong och Alexandros Terzis, två elever från skolor i Skärholmen utanför Stockholm. I ett samarbete mellan Posten och Guldäpplevinnarna Fantasifabriken. Läs mer

Skolan - medieproducent mitt i byn
Kan skolelever bidra med åsikter och tankar som kan spela en roll i den offentliga debatten? Isak Benyamine reflekterar kring elevers medieproduktion, med avstamp i fyra böcker från Fantasifabriken. Läs mer

Interaktiva skrivtavlor: Utmanande eller konserverande?
Ny teknik används i början ofta för att reproducera gamla beteenden och arbetssätt snarare än att förändra dem, inte minst inom skolans värld. Forskningsrapporter bekräftar att detta också gäller vid införandet av interaktiva skrivtavlor. Men behöver det vara så, och vad kan vi lära av andra länder där man använt dessa tavlor under några år? Läs mer

IT en ledningsfråga i skolans vardag
Vad ska vi ha IT till på skolan och varför? Vilken effekt vill vi ha av skolans it-användning? Det är viktiga frågor att ta ställning till och det måste hela skolan vara med och prata om, menar Lena
Elfvingsson, skolledare
i Järfälla. Läs mer

Vinnare av Guldäpplet 2005:
Fantasin – en outnyttjad råvara
Nu har vinnarna av lärarstipendiet Guldäpplet för 2005 utsetts. Alfredo Castro, bildlärare, Tegs centralskola i Umeå delar priset med Hans Norkvist och Sten Canevall, lärare och projektledare för Fantasifabriken i Skärholmen. Läs mer

Levande språk i it-klassrummet
Det talas ofta om att eleverna med stöd av IT kan plocka ihop sina egna läromedel. Hos Anette Meyer, lärare i tyska, är det inte bara vision utan verklighet. Läs mer

Trender och lärande
IT blir mer och mer integrerat som stöd för kommunikation, informationssökning och publikation i allt fler människors vardagsliv – i arbetslivet och på fritiden. Hur påverkar detta lärandet i våra skolor? Vilka trender var tongivande under år 2005 inom området it och lärande? Läs mer

Dialog i klassrummet med interaktiv skrivtavla
Som allt nytt måste interaktiva skrivtavlor prövas innan det som låter bra, visar sig verkligen vara bra. Håller utrustningen, är den så robust och samtidigt lättanvänd att vi långsiktigt kan hantera den i skolan? Frågorna är många. Peter Becker analyserar läget.Läs mer

Interaktiva skrivtavlor gör entré i norden:
”Lärarnas ögon glittrar”
Vi har upptäckt att material som barnen har gått igenom med tavlan det sitter. Vi märker en skillnad. Och tavlan är ett visuellt verktyg vilket är särskilt bra för de barn som är mer visuella, säger Ann-Charlotte Markman, rektor på Rösjöskolan i Sollentuna. Läs mer

Släpp fixeringen av datorn
som individuellt verktyg!

I mycket hög grad har Internets genombrott i skolan inneburit tillgång till källor och material, använda inom ramen för ett individuellt inriktat arbete. Den kommunikativa potentialen i Internet och den kommunikativa dimensionen i lärandet har varit underordnad i skolans mottagande av Internet, skriver Peter Becker. Läs mer

Receptsök blev succé i
allt populärare tävling

Bland de skolor som deltar i Sökmästaren regelbundet märks det att eleverna blir bättre på att söka och värdera information, menar Maud Hell, skolbibliotekarie och ansvarig för Sökmästaren.
Läs mer

Framtiden närmar sig
Nu vidareutveckla vi Datorn i utbildningen och siktar mot att Nya Datorn i Utbildningen startar efter sommaren 2006. Läs mer

Svit-konferens på distans:
Hur fungerar det att sitta hemma, ensam vid datorn och följa en konferens som SVIT? Ingela Ek, Botkyrka, skriver om sina erfarenheter.
Läs mer

IT-integration
i danska skolan:
Helhetstänkande en förutsättning
Vad krävs av en skola för att informationstekniken i sina olika former ska bli ett integrerat verktyg för elevernas lärande? Bosse Andersson skriver om en stor dansk utvärdering. Läs mer

Från västfronten massor av nytt
Det är många aktiviteter på gång i Föreningen Datorn i Utbildningen Väst. Monica Sandorf rapporterar. Läs mer

Nyhetsproduktion på schemat
Mediekunskapen jobbar hela tiden integrerat med andra ämnen och det finns en tydlig plan och ett mål för eleverna, säger Mikael Persson, medielärare på Solbergaskolan. Läs mer

Källan, källkritiken och den berömda ankan
Så länge det källkritiska tänkandet inte sitter i elevernas ryggrad behöver vi organiserat arbeta med detta ämne, skriver Nils Fagerberg, som har gjort en djupdykning i material kring källkri-tik och medier. Läs mer

IUP i Lerum: Process, dokument och verktyg
De individuella utvecklingsplanerna ska ge föräldrarna bättre inblick i elevens utveckling och skolans arbete samt förenkla det administrativa arbetet för pedagogerna. Lerum har arbetat med frågan sedan 2003. Läs mer

Ska lärare vara med och utveckla skolan?
Perspektivet på lärares kunskap och yrkeskompetens håller på att förändras. Den egna erfarenheten, de egna frågorna och den egna reflektionen är en värdefull, till och med nödvändig, utgångspunkt för skolutveckling, skriver Peter Becker i en debattartikel. Läs mer


SVIT05: Mötesplats för framtidens lärande

Filmfestival, seminarier, samverkan med näringslivet. Just nu pågår planerandet inför årets Svit-konferenser, den 1 november 2005. Temat är språk och kommunikation med medier och IT. Läs mer

Ordning med hjärnan på nätet ...
För min del har bloggen blivit ett hjärnkontor på webben, en loggbok när jag lär mig nya saker och ett gemensamt tankeverktyg i projekt. Carina Näslundh har hittat ett verktyg som hjälper till att hålla ordning på idéer, bokmärken och planering. Läs mer

Verktyg för reflektion och textskapande i skolan
– Vi säger ofta att ungdomarna inte läser, men vad gör de på nätet – de läser och skriver, och det kan vi använda oss av i skolan. Ruth Grüters-Eiken forskar kring bloggar och textskapande i skolan. Läs mer

Egen webbsida på en timme
Det är enkelt att komma igång med en blogg. Utan några som helst kunskaper i html-kodningen eller webbpubliceringsprogram kan vem som helst producera och publicera innehåll på webben. Läs mer

Nätreflekterar om sin lärprocess
– Det här är datoranvändning som fungerar. Studenterna i mediekunskap på lärarhögskolan i Tönsberg använder sig av blogg som reflektionsverktyg. Läs mer

Design på schemat
I år är det designår. På Fruängskolan i Stockholm arbetar man över ämnesgränserna med design som tema. Läs mer

Barnkulturens berättarmaskin
– För mig är datorn ett verktyg som stödjer barnens egna berättande, säger Anna Klerfelt som forskar kring barns sagoberättande.
Läs mer

Konsten att söka, hitta
och kritiskt granska

Elevernas informationssöknings-kompetens är alla lärares ansvar, menar AnnBritt Enochsson som i sin forskning särskilt studerat barn och ungdomars informations-sökning och liv på nätet. Läs mer

Thunderbird
lyfter e-posten:
Åskfågel ökar solchansen
Enkel och skräpfri brevlåda för e-post drömmer många om när skräpposten fyller brevlådorna. Gratisprogrammet Thunderbird kan vara ett alternativ, Mats Östling guidar genom installationen. Läs mer

Att söka och inte hitta
– Nu ger jag f-n i detta, deklarerade en upprörd elev innan han helt sonika lämnade datasalen. Och han var inte ensam. Luften vibrerade av svavelosande svordomar. Frustrationen var uppenbar och gick inte att ta miste på. Frustrationen över att inte hitta. Inte hitta ”svaren” ute på nätet. Hur lyfter vi fram lärandet i informations-sökningen, undrar Nils Fagerberg. Läs mer

Säker surfning på nätet
Hur gör du för att lära dina elever hur de kan hantera Internet på ett säkrare sätt? Det är många saker det handlar om dessutom. Källkritik, upphovsrätt eller hur man beter sig när man chattar är några exempel. Gunilla Celén har prövat Medierådets material ”säker på nätet”.
Läs mer

Mediernas kultur
behövs i skolan

Mediernas kultur har ett oerhört inflytande i dagens samhälle. Vi måste se till att eleverna känner sig delaktiga i möjligheterna att själva aktivt verka inom olika medier under sin skolgång, menar Hans Örtegren, lärarutbildningen i Umeå. Läs mer

Varför och hur berättar man
Berättelser införlivar kunskap, och innan det skrivna ordet existerade var historieberättandet det bästa sättet att kommunicera vår gemensamma historia. Inom Digital Storytelling lever berättandet vidare, men verktyget och sammanhanget är förändrat, skriver Geska Helena Andersson, Interactive Institute.
Läs mer

Striden mellan mibianer och kibaner
inspirerade till läsning och skrivande

Dansa elever spelade sig till skrivning och läsning med datorspelet Counterstrike i kombination med storyline. Läs mer
I papperstidningen kan du också läsa om eleverna som bygger städer med Sim City.

Bli en ny Zlatan –
spela FIFA 2004

Måste vi lärare alltid ha svaret innan vi vågar ta upp frågan? Varför inte utnyttja dynamiken i att vi tycker olika om dator-spelen? Vässa dina argument och gör en intressant lektion av åsikterna, menar Nils Fagerberg. Läs mer

Efter-ITiS i Danderyd:
Ensam blir stark i nätverk
För att få dynamik i datoranvändningen på enskilda skolor är det viktigt att användningen blir bred, allmän och daglig och inte ett reservat för några enstaka eldsjälar, skriver Helena Resele-Tidén, IT-pedagog, Danderyds kommun.
Läs mer

Julstäda din brevlåda – rensa bort spam
Även datorn behöver städas mellan varven. Mats Östling delar med sig av sina bästa städtips. Och belöning kan bli en mail-brevlåda utan skräppost. Läs mer

Norge: Från
undervisning till lärande
På Jordal skola i Oslo har IT kommit att fungera som en katalysator för skolutveckling. Skolan idag är inte densamma som den var för tre år sedan. Läs mer
Övriga artiklar i tryckta versionen. Beställ

Stora steg och små
De norska exempel vi förmedlar visar kanske just detta: man måste med kraft våga ta steg av förnyelse, skriver Peter Becker i sin ledare.
Läs mer

Vad ska vi ha estetiska
lärprocesser till?

Bilden finns där, inte för att den säger mer än tusen ord, utan för att den säger något annat än tusen ord. Jag föreställer mig att de estetiska lärprocesserna kan kliva in och bli en del av skolans kunskapssyn , skriver Isak Benyamine i en skriftlig version av sitt bidrag på SVIT04. Läs mer

Itis katalysator för
pedagogiska diskussioner

Skolutveckling tar tid. Nu är det upp till politiker och skolledare att avgöra om Itis var värt skatte- betalarnas pengar genom att även i framtiden erbjuda lärarna hand-ledning och IT-support på lärarnas egna villkor, menar Mia Karlsson som forskat kring ett Itis-arbetslag. Läs mer

Från spritstencil till
interaktiv whiteboard

Mycket har hänt med skolans organisation, ämnesinnehåll och pedagogiska metoder. ”Från spritstencil till interaktiv whiteboard” är ett sätt att sammanfatta den enorma utveckling som skett vad gäller skolvardagen. Anders Ekberg blickar bakåt och framåt. Läs mer

Lunarstorm i skolan
– hot eller tillgång?

I stället för att bara av slentrian förbjuda borde vi pedagoger sätta oss ner och tillsammans diskutera skolans policy när det gäller Lunarstorm och andra digitala mötesplatser, skriver Nils Fagerberg. Lunarstorm är ett underutnyttjat verktyg i skolan, konstaterar Katarina Löfberg i sin artikel.
Läs artiklarna i den tryckta versionen av DIU. Beställ

Elevdokumentation av
slingor och permanent

– Att det är eleven som äger sin kunskapsprocess borde vara en självklarhet! Jag tror dessutom att ju mer engagerade eleverna blir i sitt eget lärande desto mer ansvar känner de. IT och skapande kommer in som en naturlig del för att möjliggöra den digitala portfolion. Det känns oerhört kreativt att kunna blanda ”vårt gamla hantverk” med dagens teknologi. Det säger Leila Manninen, lärare på frisörlinjen på S:t Eriks gymnasium i Stockholm, där digital portfolio och webbforum börjar bli en naturlig del i skolvardagen. Läs mer

Vem syns i media?
Arbetaren som
drabbad, korkad statist

Det blev engagerade diskussioner i Nils Fagerbergs gymnasieklass när de tittade på hur svenska arbetare framställs i media, vad de får de uttala sig om och vilken vikt som läggs vid deras ord och åsikter?
– Vi fick alla en rejäl tankeställare om hur våra värderingar och vår världsbild påverkas av starka krafter, skriver Nils Fagerberg. Läs mer

Datorn – en spelmaskin i förskolan
– Datorerna har införts i förskolan med argument kring att kompensera för skillnader mellan barn som har och barn som inte har tillgång till dator hemma, men efter vad jag har sett kan man i stället förstärka gapet, säger Agneta Ljung-Djärf som forskat kring datoranvändning i förskolan. Läs mer

Skapande skapar delaktighet
IKT blir inom kulturfältet bara ett verktyg för att nå de estetiska och sinnliga. Att IKT påverkar både hur eleven framställer sina bilder och vad eleven uttrycker förefaller inte väcka något intresse, skriver Isak Benyamine i sin anmälan av två nyukomna skrifter, En kultuskola för alla av Anders Marner och Hans Örtegren samt Att lära av varandra av Kristina Hansson. Läs mer

Musik och digital teknik
ger lärlust och självförtroende

Music Factory i Botkyrka fångar upp ungdomar, 16-19 år, som inte är behöriga till gymnasiet men är intresserade av musik och digitala medier.
- Det var mer som skola och fritid i ett. Musik lyssnar man ju på hela tiden. Och lärarna tog hänsyn till ens problem, säger Lena Dursun, före detta elev som nu börjat på gymnasiet.
Läs mer

Skapar framtiden
tillsammans med användare

För Yngve Sundblad, forskare på KTH är det viktigt att utveckling av datorsystem sker tillsammans med användare, snarare än ovanifrån, åt användare. DIU möter honom för
ett forskarperspektiv på IT-framtiden. Läs mer

Barn som medskapande
När barnen får vara med och bestämma över IT-verktygen får verktygen nya funktioner och nya utseenden. Yngve Sundblad och hans kollegor på Cid, arbetar ofta med användare i olika åldrar i sina forskningsprojekt. Läs mer

Utbildning - inträdesbiljett i informationssamhället
Ingen ger oss kunskap och makt, människor måste samverka för att själva skaffa sig tillgång till information. Koncentration av informationsmakten är ett lika stort hot som koncentrationen av penningmakten.. Det säger Birgitta Frejhagen, vd för utbildningsföretaget Infokomp. Läs mer

Jubileumsfest i Stockholm:
Så firade vi tjugo år!

Det var seminarier och stor fest med de som varit med och förverkligat svensk skolas möte med IT, när Föreningen Datorn i utbildningen firade tjugoårsjubileum i Stockholm den 17 september 2004. Birgitta Frejhagen, Yngve Sundblad, Ana L. Valdes och Lotta Delin var några av de medverkande. Drink på Stockholms tak, middag och tal. Limehouse Swing spelade till midnatt! Läs mer

Dokumenterar
sin vardag

Datorn i Utbildningen har besökt Piteå,en kommun som satsat på att ge pedagogerna kontinuerligt stöd och handledning när de börjar använda medier och IT i undervisningen.
Läs mer

Media och IT hör samman i Piteå
Kaffedoften slår emot en i dörren och det är enkelt att slinka ner i caféet. Det är så det ska vara, menar Kristina Hansson, medieutvecklare och föreståndare för CMIT. Läs mer

20 år – med IT i utbildningen
På 25 år har vi på vår skola gått från 8 st ABC-80 i "datasal" till 600 datorer i gemensamt nätverk och uppkopplade på Internet,skriver Bertil Hulthén,rektor på Marks gymnasieskola, en av dem som delar med sig av sina minnen av föreningen Datorn i Utbildningen
och datorernas historia. Läs mer

Resa i mediernas värld
Hur gör man ett radioprogram? Kan man använda medier i fysikundervisningen? Vad är det som sägs i nyheterna och vad faller bort? Nils Fagerberg rekommenderar en bok. Läs mer

Öppen skola med digital teknik
Bosse Andersson diskuterar hur ny teknik och media kan bidra till att förstärka demokrati- processer inom olika samhällsområden, speciellt
utbildningssektorn? Läs mer

Lär sig skriva utan penna
På Vahl skola i Oslo skriver sig eleverna till läsning från första klass. På datorn. De produ-cerar sina egna läseböcker och har till och med startat eget förlag. Och de allra flesta barnen, 95 procent av eleverna har invandrarbak- grund, knäcker dessutom läs- och skrivkoden på två språk samtidigt. Läs mer

Att skriva sig till läsning
Ut med penna och papper, handskrift och abc-böcker. In med tangentbord, dator och barnens egenproducerade läse-böcker. Norske forskaren Arne Trageton vill förändra läs- och skrivinlärningen i grunden. Läs mer

Ställ frågor till forskaren
Nyfiken på metoden att låta elevernna skriva sig till läsning på datorn? I nästa nummer av Datorn i Utbildningen (nr 5/2004) svarar
forskaren Arne Trageton på läsarnas frågor. Skicka din fråga till carina@diu.se.

SANT ELLER FALSK?
Säpos uppdrag är att
förstöra ryska piroger.

Många ungdomar ljuger om sig själv på olika chattplatser och andra mötesplatser för ungdomar. Det tillhör spelreglerna. Intressant är emellertid att ungdomarna med denna insikt inte överför samma kritiska hållning till det skrivna ordet på vanliga sidor på nätet. Vetskapen om det understryker ytterligare vikten av arbete med källkritisk tänkande och informationskompetens. Nils Fagerberg om sitt arbete med källkritik på gymnasiet. Läs mer

Hela världen ryms
i en fruktsallad

Mat ligger i tiden. Många barn är intresserade av mat, men de får inte vara med och laga mat hemma. När jag var liten hade jag en mamma som lagade mycket mat, vi var ute i skogen och plockade svamp och bär, säger stjärnkocken Stefan Karlsson, restaurang Fond i Göteborg. Eleverna i år 5 på Kristinedalsskolan i Stenung- sund skapar tillsammans med Stefan en kok- book med nya landskapsrätter som baserar sig på elevernas efterforskningar och favoriträtter. Läs mer

Rikskonferenser i ny form, SVIT04:
Regionala konferenser 2 november

Föreningen Datorn i Utbildningen arrangerar konferenser kring temat "Medier, skapande och lärande" den 2 november över hela landet tillsammans med nationella och regionala partners. Läs mer

Svagt ledarskap för IT i skolan?
Skolledare har kommit långt i sitt personliga datoranvändande, enligt KK-stiftelsens i dagarna publicerad delrapport från undersökningen ’IT i skolan’. Hur långt man kommit i det pedagogiska och administrativa IT-stödet på skolan är dock oklart. Peter Becker kommenterar undersökningen. Läs mer

Kunskapen satt på undantag
Vad är skillnaden mellan datorns görande och vårt tänkande? Ola Svärd ger sig ut på kunskapsresa i Sven-Eric Liedmans sällskap.
Läs mer

Mobiltelefonen hot
eller möjlighet i skolan

Den nya generationens mobiltelefoner med bild och videoinspelningsmöjligheter har satt igång en intressant och samtidigt välkänd diskussion om teknik och medier i skolan. Argumenten kring mobilerna känns igen från decennier av så kallade moralisk panik, men vad innebär det egentligen för skolan att elever har tillgång till allt större världar i allt mindre apparater, undrar Isak Benyamine i sin artikel. Läs mer

Ungdomskultur och medier
Nya medier och ungdomskulturer skapar nya former för berättande. Film, datorspel, tv-spel, Internet, rollspel ? allt integreras. På filmfestivalen i Göteborg diskuterades denna nya medievärld med utgångspunkt i lajvrollspelet Futuredrome. Bosse Andersson var där för att få pedagogisk inspiration. Läs mer

Enklare att bygga i
3D med nya verktyg

3D har gått att använda på webbsidor länge, men har inte riktigt blivit någon succé. 3D-miljöerna har tagit för lång tid att ladda hem. Du måste dessutom installera ett insticksprogram i din webbläsare för att kunna röra dig i 3D-världarna. Det har det varit svårt att navigera i dem och att skapa dem har varit bökigt och tagit rejält med tid.
Läs mer

Forska om närmiljön
– Att jobba med närmiljön är ett sätt att få eleverna engagerade, motiverade och söka svar på egna frågor. Och förhoppningsvis också att ge dem ökade kunskaper om sin egen identitet, bidra till att skapa en trygghet. Det säger Ann-Charlotte Ernehed, lärare och projektledare för Närmiljön som kunskapskälla vid Länsmuseet i Östersund. Läs mer

’Springer vi från en björn för att vi är rädda eller är vi rädda för att vi springer?’
Känslor spelar en avgörande roll för tänkandet, i synnerhet för planering och beslutsfattande i sociala sammanhang. Det menar Antonio R. Damasio, professor i neurologi och erkänd för sin forskning kring syn, minne och språk. Ola Svärd recenserar de tre av Damasios skrifter som kommit ut på svenska: Descartes misstag, Känslan av att leva och På spaning efter Spinoza. Läs mer

Ett körkort räcker – för alla bilar
Att byta kontorsprogramvaror är som att byta bil, säger Daniel Antonsson, IT-strateg i Sundsvall. På en del bilar sitter reglagen till höger, på andra sitter de till vänster. Men det betyder inte att du måste ta ett nytt körkort varje gång du byter bil. Läs mer

Blandad miljö fungerar bra
Det är inga problem med kompatibiliteten mellan de båda programmen, och det är inte dramatiskt att byta program. Det säger Urban Nordström, IT-ansvarig på ett skoldistrikt i Sundsvall, som använder både Microsofts officepaket och Staroffice. Läs mer

Nytt avtal:
Staroffice gratis för alla skolor

Myndigheten för skolutveckling har träffat ett avtal med Sun som innebär att kommuner kan installera Staroffice helt utan kostnad på samtliga skoldatorer som kommunen själv äger. Läs mer

Webbloggar –
enkelt verktyg för alla

Hittills har webbpublicering varit krånglig för lärare i allmänhet. Men nu finns webbloggar som kan bli ett lättarbetat verktyg för elevers och lärares webbpublicering och loggböcker.
Läs mer

Koda bildspel med SMIL
De som har tröttnat på att göra bildspel i Powerpoint eller Flash och gärna vill träna sin programmering, kan vara intresserade av SMIL. Gunnar Jutelius har gjort ett enkelt bildspel med vårblommor och ljud i SMIL. Koden i Gunnars exempel är enkel och den som har lite kunskap i html förstår snabbt vad programmet gör.
Läs mer

(Annons)



Beställ "Draken i tiden", Kurt Lundgren, SNS förlag. Ange "DIU kampanjpris" i din beställning så får du DIU-läsarnas rabatterade pris, vilket innebär att du får faktura på 200 kr inkl moms + 30 kr i porto.
(Annons)



Beställ "Draken i tiden", Kurt Lundgren, SNS förlag. Ange "DIU kampanjpris" i din beställning så får du DIU-läsarnas rabatterade pris, vilket innebär att du får faktura på 200 kr inkl moms + 30 kr i porto.
(Annons)



Beställ "Draken i tiden", Kurt Lundgren, SNS förlag. Ange "DIU kampanjpris" i din beställning så får du DIU-läsarnas rabatterade pris, vilket innebär att du får faktura på 200 kr inkl moms + 30 kr i porto.
(Annons)



Beställ "Draken i tiden", Kurt Lundgren, SNS förlag. Ange "DIU kampanjpris" i din beställning så får du DIU-läsarnas rabatterade pris, vilket innebär att du får faktura på 200 kr inkl moms + 30 kr i porto.
(Annons)



Beställ "Draken i tiden", Kurt Lundgren, SNS förlag. Ange "DIU kampanjpris" i din beställning så får du DIU-läsarnas rabatterade pris, vilket innebär att du får faktura på 200 kr inkl moms + 30 kr i porto.
Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 071213