MOBILTELEFONEN HOT ELLER MÖJLIGHET I SKOLAN:
Nya världar och nya uttrycksformer
Den nya generationens mobiltelefoner
med bild och videoinspelningsmöjligheter
har
satt igång en intressant och
samtidigt välkänd diskussion
om teknik och medier
i skolan.
Argumenten kring mobilerna
känns igen från
decennier av så kallade
moralisk panik,
men vad innebär
det egentligen
för skolan att
elever har tillgång
till alllt
större världar
i allt mindre
apparater, undrar
Isak Benyamin i sin
artikel.
Knappt
har 3G-telefonin etablerats på marknaden och redan ser vi exempel på
hur vissa skolor förbjuder telefonerna med hänvisning till ny typ
av bildtrakasserier. Andra skolor menar att mobilerna är en
naturlig del av utvecklingen och hävdar att mobbing inte beror på
tekniken utan på den sociala struktur som den placerats in i.
moralisk panik
Argumenten kring mobilerna känns igen från decennier av så
kallade moralisk panik. Då var attackerna mot nya medieformer mer förutsägbara.
Oftast handlade det om en bestämd medieform som till exempel actionfilm,
som snabbt fick epitetet videovåld och lika snabbt användes som tillhygge
i debatten om det goda samhället och dess fiender.
Men i dag när nya medieformer ständigt
dyker upp tycks den moraliska paniken
hamnat på reträtt. Visst kommer det
ett och annat utrop om tv-spelens dåliga
inflytande över ungdomen, men diskussionen
får sällan fäste. En anledning är
säkert att IT getts en så självklar plats i
skolan vilket skänkt nya medieformer en
legitimitet som äldre medier inte hade.
En annan orsak kan vara att forskarsamhället
allt mer intresserar sig för vår relation
till tekniken istället för att ensidigt
titta på hur tekniken påverkar oss.
Men frågan är om inte ungdomars
möjlighet att skapa egna världar med
ny teknik, är den viktigaste orsaken
till att diskussionen famlar. Det är helt
enkelt inte lika lätt att peka på mediernas
effekter när ungdomarna själva skapar de
mediala rum som de befolkar.
skolan utmanas
Mobilen är ju både spel, underhållning, kommunikation och undervisning
på samma gång. Och i medieformernas korsvägar hittar eleverna
nya gemenskaper som inte bara kräver deras uppmärksamhet, utan också
en hel del övervakning, underhåll och omtanke.
Mobilerna blir rum som inte slås av
och på så lätt, därmed blir de verktyg
som ifrågasätter skolans organisation
och struktur. Vad innebär det i så fall
för skolan? Vad innebär det att ständigt
invaderas av nya medieformer och allt
oftare bli utmanad av nya gemenskaper?
Vad betyder det att elever i allt
mindre apparater har tillgång till allt
större världar?
synas och bli bekräftad
Redan nu ser vi olika projekt som försöker hitta nya sätt att
använda mobilerna i skolan. Det kan handla om digital kommunikation mellan
elever i klassrummet eller applikationer som tillåter en dialog mellan
lärare och elever via mobilerna. Flexibilitet är nyckelordet och tekniken
är både pådrivare och en del av den strukturella förändring
som pågår i skolan.
Men om man tänker på utvecklingen
av sms vet vi att ny teknik sällan blir
intressant på grund av dess rationella
kvaliteter. Ny teknik tycks snarare
handla om att bli sedd och bekräftad, det
är ett redskap för att skapa nya kontakter
på platser utanför de etablerade arenorna
och allt oftare, utanför en offentlighet. På
olika nät byggs ständigt nya platser som
ger en föreställning om ett annat sätt att
leva med värderingar och uttryck som
är annorlunda än de som finns i skolan.
Webbplatser, onlinespel och olika typer
av lajv ger var och en en möjlighet att
leka med sin identitet och att förvandla
sig till någon annan.
Samtidigt tränger sig de visuella medieformerna
allt närmare inpå, de kräver
mer av intimitet, självbespegling, och
narcissism. De kräver att vi reflekterar över oss själva för
att vi ska kunna reflektera
ut något i det mediala rummet. Och
det oavsett om vi befinner oss i ett onlinespel
eller om vi skickar en videosnutt
över mobilen.
medieformernas värderingar Här dyker en viktig diskussion upp om vilken typ av gemenskap skolan
egentligen är och hur förtrolig den kan och ska vara. Det handlar
om vilka värderingar nya medieformer bär med sig och hur de ska hanteras
i skolan. Mobilernas intåg kräver på så sätt att
våra skolmiljöer ska förstås genom kunskaper om bild,
film, berättande, spel och drama. Samtidigt ska denna kunskap knytas till
pedagogik, kognition- och beteendevetenskap, datalogi och informatik. Mellan
dessa kunskapsområden finns stora olikheter och ibland motsatta perspektiv.
Men om samtalet mellan tanketraditionerna intensifieras kan en bättre förståelse
om hur vi ska hantera nya medieformer utvecklas.
Frågorna om nya gemenskaper bland
unga är inte enkel, utmaningen ligger
i hur vi för en diskussion om digitala
gemenskaper bortom mobilens vara eller
icke vara i skolan.