SANT ELLER FALSKT?
Säpos uppdrag är att förstöra ryska piroger
Ingår det i Säpos
uppdrag att bekämpa
veganer och konsumenthandläggare?
Och brukar de skicka
rabattkuponger från
Systembolaget till
Gudrun Schyman
för att underminera
hennes ställning?
Nils Fagerbergs gymnasieelever
reagerade
inte med någon större
misstro mot uppgifterna
på Säpos
webbplats.
Den senaste tidens alarmerande rapporter
och skriverier om att svenska skolbarn är
sämst på källkritik aktualiserar återigen
frågan om informationskompetens och
källkritik i skolan. Ett arbete som vi
pedagoger ständigt måste försöka hålla
levande. Jag har den senaste tiden tagit
upp ämnet med mina killar och tjejer
på TTC, fordonsprogrammets transportutbildning,
på Bäckadalsgymnasiet
i Jönköping.
sökmästaren på gymnasiet
Vi började med en sökskola. Utgångpunkten var Lena Müllers
utmärkta guide på Veckans sökmästare. Därefter
arbetade klasserna med veckans problem (bland annat uppgiften vecka 7 om framställningen
av stamceller och kloning). Veckans sökmästare är
för grundskoleungdomar men fungerar lika bra på gymnasiet. Jag kopierade
veckans uppgift till ett vanligt worddokument, döpte om det till Veckans
problem och lade ut det på TTCs intranät. Som en sidoeffekt
bör ungdomarna på köpet bli mer säkra på fil/mapphantering
och andra enklare datarutiner. Jag slapp även sura invändningar att
de skall jobba med högstadieuppgifter.
Efter sökuppgiften var det dags för nästa
steg, ett elevarbetsblad Källkritik TTC. Varje elev fick en
Internetadress/ webbplats som de skulle bedöma utifrån arbetsbladet.
Elisabeth Rystedt tipsade redan 1999 (DiU 1/99) om metoden att granska internetsidor
med en lathund/ett elevarbetsblad som ett sätt att få eleverna att
tänka till. Det håller fortfarande.
Jag hade gjort ett urval av Internetadresser som jag fördelade
bland eleverna. Det var Royalcourt.se och Republik.nu, någon kommersiell
adress, Funplanet, Vegan.nu, Sunet med flera. Allt i en salig blandning kryddat
med en falsk, alltigenom fejkad Säpo-sida. Även länksidan med
adresser som skulle granskas låg på intranätet, bara att klicka
och köra igång.
ljug eller sanning
Säpo-sidan och de hemliga polisernas fördomsfulla inställning
till bland annat veganer väckte stor munterhet. Eleverna som satts att
granska sidan ifrågasatte inte äktheten för det stod ju på
sidan att den var Säpo:s, dessutom fanns emblemet och adressuppgifter utskrivet.
Inte ens byrådirektörens namn Frånstedt fick någon
att höja på ögonbrynet.
Det är ett allmänt erkänt faktum att
väldigt många ljuger om sig själv på
olika chattplatser och andra mötesplatser
för ungdomar. Det är så att säga en del av
det hela, tillhör spelreglerna och oftast
accepterat.
Intressant är emellertid att ungdomarna
med denna insikt att allt inte
alltid är sant inte automatiskt överför
samma kritiska hållning till det skrivna
ordet på vanliga sidor på nätet när
de
lämnar chattsidorna. Vetskapen om det
understryker ytterligare vikten av arbete
med källkritisk tänkande och informationskompetens.
Veckan därpå knöt jag ihop säcken
genom att varje klass tillsammans tittade
på några av sidorna. Vegan nu, Funplanet,
en webbplats om olika religioner gjord
av en gymnasieelev samt Säpo-sidan
presenterades och diskuterades.
Efter rasten visade jag en powerpointpresentation
om källkritik på Internet och
lärde ut en del tips om hur man granskar
och bedömer en webbsida. Bland annat
fick eleverna lära sig hur man backar
inuti en adress för att komma högre upp
i webbplatsens hierarki. Man backar steg
för steg till närmast snedslag i url-adressen,
trycker på enter/returknappen och
ser var man hamnar.
från säpo till högskola
Säpo-sidan var tydlig att backa i och vi tittade tillsammans på indexsidan,
en sida om PBL och IT, och presentation av upphovsmannen Anders Eklöf.
När vi kom till sista snedslag var vi framme vid webbplatsens huvuddomän
(förstasida) visade det sig att www.hkr.se inte var hemliga
kriminalen riks utan Högskolan i Kristianstad.
Från Säpo till en högskola. Allt är
inte
vad det verkar vara vid en ytlig anblick!
En ganska nyttig kunskap och erfarenhet
tror jag ungdomarna tyckte.
Har du själv några bra tips hur man
kan arbeta källkritiskt hör gärna av dig.
Inte skall vi väl låta de svenska ungdomarna
vara sämst länge till?