Åttorna gör internationell
kokbok på nätet
tillsammans med
elever från England,
Italien och Tyskland.
Femmorna skapar nya
landskapsrätter och
gör kokbok i bokform
tillsammans med en av
Sveriges bästa kockar.
Sexorna filmar och
dokumenterar matlagningen.
Ann-Margrethe Svenson, är lärare i hem-
och konsumentkunskap på Kristinedalsskolan
i Stenungsund, tillsammans med
klassläraren Agnets Nystedt inledde hon
för några år sedan ett arbete på Kristinedalsskolan
i Stenungsund där hem- och
konsumentkunskapen är grunden i ett
projekt som engagerar både elever och
lärare, internationella samarbetspartners
och det lokala näringslivet.
Hem- och konsumentkunskap är ett
av skolans minsta ämnen, räknat i antal timmar, men genom att jobba
ämnesövergripande
i samverkan med andra kan
ämnet utgöra motorn i större projekt.
I hem- och konsumentkunskapen
är det lätt att väva in alla ämnen. Och
eleverna är engagerade och tycker att det
är roligt. Det är ett sätt att öppna dörrar
och hjälpa dem att finna kunskapen och
glädjen i att lära sig.
När Ann-Margrethe Svenson börjar
räkna upp alla ämnen som ryms i ett
skolkök blir listan lång, geografi, biologi,
svenska, matematik, kemi, fysik,
engelska, samhällskunskap, idrott och
hälsa, kemi, hem- och konsumentkunskap,
bild, form Egentligen är det
nog så att hela världen, åtminstone alla
ämnen ryms i en fruktsallad.
nya landskapsrätter i kokbok
Femmorna på Kristinedalsskolan jobbar tillsammans, Stefan Karlsson på
restaurang Fond i Göteborg, med att producera en kokbok med nyskapade landskapsrätter.
Stefan var årets kock 1995, har stått för
maten på Nobelmiddagen och är känd
för den breda allmänheten efter att ha
medverkat som kock i TV4:s morgonsändningar,
så det är en av Sveriges bästa
kockar som eleverna får jobba med.
För Stefan handlar det om att bidra till
att sprida kunskap om mat och smaker,
och god matkultur.
Mat ligger i tiden. Många barn är
intresserade av mat, men de får inte vara
med och laga mat hemma. När jag var
liten hade jag en mamma som lagade
mycket mat, vi var ute i skogen och
plockade svamp och bär.
Det arvet är Stefan Karlsson angelägen
om att även dagens barn ska få tillgång
till. Men matkultur innefattar mycket
mer än matlagning. Det handlar om
livsstil, att röra på sig och äta rätt, veta
att man behöver fett och mejeriprodukter,
ha kunskap om hur grönsaker odlas och hur djur är uppfödda. Bli
medvetna
konsumenter helt enkelt.
Utan kunskap kan man inte ställa
några krav.
Maten är också ett sätt att närma sig
olika kulturer, påpekar Stefan. Varför äter
man en viss typ av mat i Grekland och
en annan typ av mat i Finland?
I kokboksprojektet har alla dessa
delar ingått, fast det har handlat om
det svenska mat- och kulturarvet med
utgångspunkt i de olika landskapen.
Eleverna har gruppvis jobbat med olika
landskap. De har undersökt vad som är
typiskt för varje landskap. Vad växer
vilt i olika delar av Sverige, vad odlas
till exempel i Södermanland och vilka
djur jagas i Lappland?
Resultaten av sina efterforskningar har
barnen mailat till Stefan tillsammans
med en tio-i-topplista över vilken mat
de själva gillar.
Någon hade åtta olika pizzasorter på
sin tio-i-ttopplista. Det var också mycket
pastarätter.
Med utgångpunkt i barnens efterforskningar
och matpreferenser skapade
Stefan nya landskapsrätter, sammanlagt
25 stycken. Ett viktigt kriterium på de
nya landskapsrätterna var att det skulle
vara rätter på barnens nivå, som de själva
kunde laga hemma, utan föräldrar. Samtidigt
var Stefan angelägen om att få med
smaker som barnen inte så ofta kommer
i kontakt med. Självklart fanns det med
hamburgare, Bohuslänsburgare, men
gjorda på fisk, de klassiska småländska
isterbanden ackompanjerades av rosmarinrostade
rotfrukter med senapscréme.
matlagning och fotografering
När allt var klart åkte Stefan till Stenungsund för att tillsammans
med barnen tillaga landskapsrätterna. Alla ingredienser fanns på
plats, uppdukade på brickor. En del av råvarorna bidrog de lokala
handlarna med. Porslin, bestick, och allt annat som ryms i en behövs för
en vacker dukning fick barnen hämta i den lokala porslinsbutiken.
Och så var det dags att börja laga mat,
med Stefan som kökschef och Ann-Margrethe
Svenson och Agneta Nystedt som
assistenter lagade femmorna under en
förmiddag 25 olika landskapsrätter.
Allt eftersom rätterna blir klara ska de
läggas upp vackert på tallriken, det ska
dukas upp och fotograferas till kokboken.
Intensivt, men roligt.
Sedan ska alltsammans provsmakas av
trötta men stolta tolvåringar som trots allt
konstaterar att så svårt var det inte. Den
här maten kan de göra själva hemma.
Det är mig som föräldrarna kommer
att bli arg på när ungarna inte vill ha
panpizza längre, säger Stefan med ett
förnöjt leende.
Hela matlagningsjobbet filmas också
av sexorna, som förra året var med i projektet
Med kameran som penna (se Diu
2//2003) Filmerna ska sedan redigeras
digitalt och läggas ut på webben.
cookbook on the web
Även åttorna är engagerade i kokboksarbetet, men resultatet
av deras arbete publiceras i en internationell kokbok på webben.
Just nu samarbetar Kristinedalsskolan
med en skola i England och en skola i
Tyskland om Cookbook on the web.
Vi gör mat som är typisk för de
olika länderna. Men syftet är inte bara
att utbyta recept vi hoppas att projektet
också ska bidra till att öka förståelsen
för olika kulturer, säger Ann-Margrethe
Svenson.
Förutom bilder och recept har eleverna
också gjort korta filmer om typiska
svenska matföreteelser som ska finnas
med i Cookbook on the web.
Vad är då typiskt svenskt. En grupp
killar tyckte att det var en half special.
Och i bästa REA-stil tillagade de
först en halv special i skolköket, filmade
och smakade av. Sedan bar det iväg till
korvkiosken där kön växte under tiden
som de noggrant filmade tillagningen
av den beställda halva specialen. I filmmen
redogör de också (på engelska) för
kostnaderna för hemlagat kontra korvkioskinköpt
korv, och avslutar med att slänga
den dyraste och minst goda i soptunnan.
Behöver det sägas att den hemlagade var
bäst på alla punkter?
Att hinna med att både göra recept,
fotografera, filma och lägga ut resultatet
på webben är inte lätt med det
fåtal timmar som Ann-Margrethe har
eleverna.
Men det är aldrig problem med
motivationen. De tycker att ämnet är
roligt och vill inte missa någonting.
När det nu i vår gick bort för många
hemkunskapstimmar på friluftsdagar,
lov och annat fick eleverna nog och
Ann-Margrethe har lovat att ställa
upp några extra gånger så att åttorna
får all den hemkunskap de tycker sig
ha rätt till.
Jag lär mig tillsammans med
eleverna. Och det är en vinst för mig
att lära mig av eleverna och deras sätt att
se på saker. Annars är det lätt att fastna
i sina invanda attityder.
samarbete ger mervärde
Samarbetet är en kick för både elever och lärare.
Eleverna känner sig utvalda, menar
Ann-Margrethe. När eleverna tar sin
bild, eller gör sitt recept vet de att det
ska in i kokboken på webben och att de
engelska och tyska eleverna kommer att
titta på vad de gjort. Det blir yttterligare
en dimension i arbetet. Likaså när
det var lärare här från de andra länderna
som var med eleverna när de bakade lussekatter.
För de lärare som medverkar har det
inneburit många nya infallsvinklar.
Engelmännen jobbar till exempel
mycket med sponsring och är intresserade
av vårt sätt att samarbeta med
företag, speciellt med Stefan Karlsson.
Tyskarna har dragit igång en undersökning
om kost, hälsa och drogvanor. Både
engelsmännen och tyskarna är dessutom
fascinerade över vårt sätt att möta
barnen, och av att det är så lugnt.
Vi lär av varandra, säger Ann-Margrethe
Svenson.
FOTO:
Elever och lärare på Kristinedalsskolan i Stenungsund
mer.info
I Datorn i Utbildningen nr 3/2004 finns det flera
artiklar kring samverkan mellan skola och näringsliv, bland
annat presenteras ett projekt i Värnamo som omfattar flera
skolor och där eleverna får i uppdrag att komma med förslag
till lösningar på problem som lokala företag har.
Projektet Kameran som penna, som finns omtalat
i artikeln ovan kan du läsa mer om i Datorn i Utbildningen
nr 2/2004.
Du prenumerar på Datorn i Utbildningen
eller köper enstaka exemplar här:
DiU prenumeration