Det känns välkomnande
att kliva in
genom dörrarna till
CMIT, Centrum för
media och IT i grundskolan,
i Piteå. Kaffedoften
slår emot en
i dörren och det är
enkelt att slinka ner i
caféet, ta något intressant
att läsa eller byta
ett par ord med ITmediepedagogerna.
Och
det är så det ska vara, det är viktigt menar Kristina Hansson,
medieutvecklare och föreståndare för CMIT. Hit kan kommunens
lärare komma för att få hjälp, råd och tips, eller
gå på kurs i frågor kring media och IT i skolan. För
i Piteå hör media och IT allt tätare samman, något som
manifesteras i den nya gemensamma medie- och IT-strategi som ska antas av politikerna
inom en snar framtid.
På CMIT finns både teknisk expertis
och fyra IT-mediepedagoger som stöttar
och inspirerar lärarna i kommunens 33
skolor. På skolorna finns i sin tur lärare
med speciellt ansvar för medie- och itfrågor
som fungerar som kontaktpersoner
inom respektive skola och gentemot
CMIT.
stötta i stort och smått
I Piteå finns en lång historia när det gäller att utveckla
medieundervisning, men det innebär inte att alla lärare konstant arbetar
med media och IT. För många är det helt nytt och det gäller
att hjälpa dem över tröskeln, för elevernas skull.
Eleverna har en mediemedveten
kompetens och de ska fritt kunna välja
vilket redskap de vill arbeta med, menar
Kristina Hansson.
Men så ser inte verkligheten ut.
Det finns en tradition i skolan av att
inte förändra. Men den som verkligen
kan förändra i skolan är läraren. Och då
behöver läraren stöd och hjälp.
Och det är där CMIT kommer in för
att stötta i både stort och smått, inspirera
och hjälpa pedagogerna att ta språnget
ut i ett okänt arbetssätt.
Det tar tid och det måste få ta tid,
menar man på CMIT. Och pedagogerna
behöver också få känna lust i att lära sig
nya saker, precis som eleverna.Kristina
Hansson har en okuvlig tro på eleven och
elevens förmåga.
Ungarna är fyllda med erfarenheteter
som skolan ska ta vara på, inte förtrycka.
Vilket inte innebär att de vuxna ska
abdikera, långt därifrån, men däremot
ta tillvara på den kompetens elverna
besitter.
Att integrera media och IT i undervisningen
är ytterst en fråga om demokrati
och yttrandefrihet, menar Kristina och
hennes medarbetare på CMIT. Och för
att eleverna ska få tillgång till de redskap
och verktyg de har rätt till krävs att lärare
och skolledare är med i arbetet. Media
och IT är en skolutvecklingsfråga.
CMIT arbetar på alla fronter, både med
skolledare och med lärare, enskilt och i
arbetslag.
Att ta till sig ett nytt arbetssätt är inte
lätt. Kristina Hanssson beskriver gärna
de enskilda lärarnas utveckling i form av
en utvecklingstrappa. På första trappsteget
sitter läraren som aldrig arbetat med
media och IT och säger nej tack, och
det är en naturlig reaktion. Då hjälper
IT-mediepedagogerna i Piteå till med att
så frön, det kan handla om att eleverna
tar bilder med digitalkameran till sina
dikter, inte så märkvärdigt kanske,
men det tillför någonting ytterligare i
projektet.
I fortsättningen handlar det om att få
pedagogen att kliva vidare i utvecklingstrappan,
att erövra tekniken, att våga dra
igång ett projekt som man kanske inte
kommer att ha riktig kontroll över med
30 elever i klassen.
Det blir ett konstruktivt kaos när
man använder media och IT som verktyg, det är personalen på
CMIT helt överens
om.
På den översta delen av utvecklingstrappan
handlar det om att stötta lärarna i att
själva reflektera och kanske också dokumentera
sitt eget arbete med eleverna.
lyssna på ungarna
En sak kommer personalen på CMIT ständigt tillbaka till när
de berättar om sin verksamhet.
Vad barnen tycker är viktigt och
intressant. Vi måste lyssna på dem.
Och det måste vara tillåtet med lust
i skolan.
Vi vet hur viktigt det är med lust
för att människor ska lära sig något, det
gäller både barn och vuxna.
Och media och IT väcker lusten. Lusten
hos eleverna att lära sig, men också lusten
hos de lärare som prövat nya arbetssätt att
fortsätta att vidareutveckla dem.
Elever som får möjligheten att
använda verktygen fritt vill spränga
gränser. Kreativitet föder kreativitet
och skolan ska skapa mening och sammanhang.
Utmaningen i dag är att ungdomarna
är överstimulera och isolerade i
sin ungdomsvärld.