Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

Media och IT hör samman i Piteå

Det känns välkomnande att kliva in genom dörrarna till CMIT, Centrum för media och IT i grundskolan, i Piteå. Kaffedoften slår emot en i dörren och det är enkelt att slinka ner i caféet, ta något intressant att läsa eller byta ett par ord med ITmediepedagogerna.

Och det är så det ska vara, det är viktigt menar Kristina Hansson, medieutvecklare och föreståndare för CMIT. Hit kan kommunens lärare komma för att få hjälp, råd och tips, eller gå på kurs i frågor kring media och IT i skolan. För i Piteå hör media och IT allt tätare samman, något som manifesteras i den nya gemensamma medie- och IT-strategi som ska antas av politikerna inom en snar framtid.

På CMIT finns både teknisk expertis och fyra IT-mediepedagoger som stöttar och inspirerar lärarna i kommunens 33 skolor. På skolorna finns i sin tur lärare med speciellt ansvar för medie- och itfrågor som fungerar som kontaktpersoner inom respektive skola och gentemot CMIT.

stötta i stort och smått
I Piteå finns en lång historia när det gäller att utveckla medieundervisning, men det innebär inte att alla lärare konstant arbetar med media och IT. För många är det helt nytt och det gäller att hjälpa dem över tröskeln, för elevernas skull.

– Eleverna har en mediemedveten kompetens och de ska fritt kunna välja vilket redskap de vill arbeta med, menar Kristina Hansson. Men så ser inte verkligheten ut.

– Det finns en tradition i skolan av att inte förändra. Men den som verkligen kan förändra i skolan är läraren. Och då behöver läraren stöd och hjälp.

Och det är där CMIT kommer in för att stötta i både stort och smått, inspirera och hjälpa pedagogerna att ta språnget ut i ett okänt arbetssätt.

Det tar tid och det måste få ta tid, menar man på CMIT. Och pedagogerna behöver också få känna lust i att lära sig nya saker, precis som eleverna.Kristina Hansson har en okuvlig tro på eleven och elevens förmåga.

– Ungarna är fyllda med erfarenheteter som skolan ska ta vara på, inte förtrycka. Vilket inte innebär att de vuxna ska abdikera, långt därifrån, men däremot ta tillvara på den kompetens elverna besitter.

Att integrera media och IT i undervisningen är ytterst en fråga om demokrati och yttrandefrihet, menar Kristina och hennes medarbetare på CMIT. Och för att eleverna ska få tillgång till de redskap och verktyg de har rätt till krävs att lärare och skolledare är med i arbetet. Media och IT är en skolutvecklingsfråga.

CMIT arbetar på alla fronter, både med skolledare och med lärare, enskilt och i arbetslag.

Att ta till sig ett nytt arbetssätt är inte lätt. Kristina Hanssson beskriver gärna de enskilda lärarnas utveckling i form av en utvecklingstrappa. På första trappsteget sitter läraren som aldrig arbetat med media och IT och säger ”nej tack”, och det är en naturlig reaktion. Då hjälper IT-mediepedagogerna i Piteå till med att så frön, det kan handla om att eleverna tar bilder med digitalkameran till sina dikter, inte så märkvärdigt kanske, men det tillför någonting ytterligare i projektet.

I fortsättningen handlar det om att få pedagogen att kliva vidare i utvecklingstrappan, att erövra tekniken, att våga dra igång ett projekt som man kanske inte kommer att ha riktig kontroll över med 30 elever i klassen.

– Det blir ett konstruktivt kaos när man använder media och IT som verktyg, det är personalen på CMIT helt överens om.

På den översta delen av utvecklingstrappan handlar det om att stötta lärarna i att själva reflektera och kanske också dokumentera sitt eget arbete med eleverna.

lyssna på ungarna
En sak kommer personalen på CMIT ständigt tillbaka till när de berättar om sin verksamhet.

– Vad barnen tycker är viktigt och intressant. Vi måste lyssna på dem.

Och det måste vara tillåtet med lust i skolan.

– Vi vet hur viktigt det är med lust för att människor ska lära sig något, det gäller både barn och vuxna.

Och media och IT väcker lusten. Lusten hos eleverna att lära sig, men också lusten hos de lärare som prövat nya arbetssätt att fortsätta att vidareutveckla dem.

– Elever som får möjligheten att använda verktygen fritt vill spränga gränser. Kreativitet föder kreativitet och skolan ska skapa mening och sammanhang. Utmaningen i dag är att ungdomarna är överstimulera och isolerade i sin ungdomsvärld.

 

Carina Näslundh,
frilansjournalist
E-Post: carina.naslundh@canit.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040610