Av: BODIL JÖNSSON,
PROFESSOR I REHABILITERINGSTEKNIK, LTH
I en föreläsning på Skolforum, arrangerad av Datorn i Utbildningen
i samarbete med Skolforum kommer Bodil Jönsson att
reflektera kring de förändringar hon upplever har de allra mest
djupgående konsekvenserna för lärandet. I denna krönika presenterar
hon några av förändringarna och några av konsekvenserna.
Lär vi som lever?
Om det förändrade lärandet
Under ett par decennier har det utspelat sig ett
fullskaleexperiment mitt ibland oss. Ett fullskaleexperiment
som - utan några som helst beslut
om skolreformer eller läroplansrevisioner - i
grunden förändrat förutsättningarna för lärande,
undervisning och utbildning. Dess komponenter
är lågt räknat bara tre - datorn, mobiltelefonen
och internet - men dess effekter för hur vi lever
våra liv och för vad vi lär (och inte lär) är vittgående.
Jag har alltid funderat över forskning,
lärande och utbildning, och det är ingen
slump att jag redan 1996 i skriften "Att
vara universitetslärare" hävdade att
universitetens berömda broar mellan
forskning och utbildning hellre borde
baseras på släktskapen mellan forskning
och lärande. Inte heller är det någon
slump att jag samma år i ett funktionshinderssammanhang
bad 750 personer
(själv funktionshindrade eller anhöriga
eller personal) skriftligt utifrån sina erfa-
renheter lista och kommentera datorns
attraktionskraft(er). Resultatet blev
nedanstående 12 punkter, presenterade
och kommenterade i rapporten Datorns
attraktionskraft’.
För många var då datorn en tämligen
ny bekantskap. Fast den redan började
bli lite till åren, hade den inte förvandlats
till någon självklarhet, man kunde
fortfarande urskilja vad den gjorde med
oss och vi med den. Internet hade ännu
inte hunnit få sin dominans utan mycket
handlade om datorn stand-alone, tillsammans
med mig:
1. Datorn är ett underordnat, ansiktslöst,
kravlöst och spännande redskap.
2. Datorn är en maktberedare.
3. Datorn är en pålitlig återkopplare,
belönare och stimulator
4. Jag och min dator kan få gjort något
tillsammans
5. Jag och min dator kan så mycket tillsammans.
Min självkänsla växer.
6. Datorn bevarar, och jag slipper börja
om varje gång.
7. Jag och min dator kan slippa
omvärlden.
8. Jag och min dator kan kommunicera
med omvärlden. När jag vill.
9. Datorn kan tala bildspråket både
med mig och med andra datorer.
10. Datorskärmen i sig attraherar.
11. Flera sinnen involveras.
12. Internet är ett lärarredskap med
revolutionerande effekter.
I punkterna 2 och 8 finns ett embryo
till varför så många vuxna människor
med funktionshinder idag är betydligt
mer datorvana än andra. De har kunnat
ta sig ut ur en tillvaro där de tidigare kan
ha haft tämligen glest mellan självvalda
kontakter, och de har kunnat göra det
utan att funktionshindret varit det som
stått för förstaintrycket i kontakterna.
En gymnasielärare som nu (11 år
senare) läste Datorns attraktionskraft’
säger: ’Allt i rapporten är fortfarande
aktuellt, även de tolv attraktionskrafterna.
Men fokus har flyttats från datorn till
internet. Det är också slående hur rapporten
inte innehåller någonting om det som många
ungdomar i dag mest använder sina datorer
till, nämligen att ladda ner film och musik.
När jag var ung och hörde en låt på en fest
eller liknande som jag tyckte var bra, åkte
jag nästa vardag buss till stan och köpte
LP- skivan om jag hade råd. Idag går man
hem från festen och laddar ner låten direkt i
datorn eller laddar ner den i sin mobiltelefon
direkt man hör den.
För många står datorn nu liksom då för
den kombinerade tryggheten i att ha något
att dölja sig bakom och något som möjliggör.
Man behöver inte blotta sina upplevda svaga
sidor, inte visa att man stavar dåligt, är för
tjock, för smal, för lång, för kort, för ful, för
... eller kanske har någon funktionsnedsättning.
Drivkrafterna må vara helt olika men
de primära upplevda effekterna är de samma
som de som ljusskygga människor eftersträvar
när de sysslar med olagligheter, exempelvis
porr eller ekonomiska oegentligheter.
I rapporten står det: ’Olika kombinationer
av frigörande teknik och frigörande pedagogik
kommer att bli ytterligt verkningsfulla. Att
studera hur funktionshindrade människor lär
sig med hjälp av datorn, bl a i särskolan, kan
ge nya ideacute;er för IT-didaktiken. Dessa kan
ha giltighet också för inlärning i allmänhet.
Många gånger förr har det varit så att det
som vuxit fram som lösning på de riktigt
svåra problemen senare visar sig användbart
också i det generella fallet.acute; Men Bodil, det
finns ju fortfarande ingen IT-didaktik. Jag
har efterfrågat det på Lärarhögskolan där
jag gick så sent som för några år sedan, men
ingen har kunnat ge mig ens inkörsportar.
Jag märker ju hur den saknas också ute på
gymnasieskolorna, allra mest märkbart bland
de lärare som undervisar i dataämnen.’
enkelheten och snabbheten i kommunikationen
Detta att så enkelt och så snabbt kunna
kommunicera både med sig själv via
datorn och med andra via datorn berör
lärandets allra mest grundläggande
byggstenar:
härmning,
betingning,
variation (snarare än repetition) som
all inlärnings moder,
återkoppling inom 3 sekunder (detta
magiska tidsintervall) och när som
helst under dygnet,
inspiration,
förundransmöjligheter,
associationer,
omedelbar möjlighet att testa purfärska
hugskott
etc
’IT och lärande’ betraktades som ett
område kanske 1990 2000, men kan
inte längre särskiljas från annat eftersom
det numera finns med i allt. Men det
befriar oss inte från att fundera, hela
tiden, både över det förändrade lärandet
och konsekvenserna av förändringarna.
Konsekvenser för
kunskapsbyggandet
Vi som vill ha överblick och säger ’visa
mig hur du tänker, kan du inte skissa lite
på skärmen eller med papper och penna!’
möts allt oftare av ett ’vet inte, kan
inte!’, trots att den som säger så faktiskt
i praktiken ofta kan komma fram till ett
resultat. Man kan emellertid inte heller få
något vettigt svar på frågan ’vad gjorde
du, hur tänkte du?’ I stället är det som
om allt fler bara angriper ett problem i
vilken ände som helst. Direkt utan någon
ångestfylld ställtid, utan något strukturletande,
bara rakt på.
Kodordet är prova, inte tänka efter.
Men det är sällan så planlöst som det ser
så ut, för i varje läge är det som om det
uppkommer en närzonskonsekvens som
i sin tur styr nästa handling. Den första
ansatsen funkade visst inte, ’pling’ säger
datorn, nehej, då provas den andra och
det går kanske bra till en början men
inte sedan, ett steg bakåt, två framåt,
tre bakåt, etc.
Många gånger har jag tänkt att det
är som om förmågan sitter i fingrarnas
fladdrande över tangentbordet den
går inte att kommunicera i ord och
strukturer, den är horisontell och associativ
snarare än hierarkisk, vertikal och
visionär.
Det finns ju så många sätt att komma
fram till kunskaper, och detta att alla
använder sina datorer och sina nätverk så
olika och för så olika ändamål har öppnat
kunskapsstigar som är individuella och
dolda i en utsträckning som nyss var
totalt otänkbar.
Människorna själva finns samtidigt
ingalunda i isolat tvärtom pratar de
allra flesta med varandra i stort sett alltid
(vilket i sig kan vara också ett hinder att
nå någonstans i kunskapsutvecklingen).
Man chattar med lärare och med hela
skolan, också med dem i högre årskurser
för vilka man för övrigt numera inte
har någon som helst respekt. Resultatet
blir ett myller av kunskapsvägar och ett
myller av resultat.
Fram växer inte bara elitkunskap utan
också något som med inspiration från
uttrycket ’populärkultur’ skulle kunna
kallas ’populärkunskap’. Wikipedia,
detta (i sin engelska form) fantastiska
uppslagsverk, presenterar inte bara klarsynt
och välavvägt och inträngande det
strukturerade och strukturerande inom
traditionella kunskapsområden, utan
presenterar också mycket av det senaste
av just den samtida populärkunskapen,
sådant som aldrig gick att hitta i tidigare
uppslagsverk.
kunskapseffekter av nya
sätt att lära
När det nu har uppkommit
ett starkt Internetberoende
en datorspelsvana som resulterat i en
stark tävlingsfixering
en större vana vid associationer och
ad hoc-vändningar än vid den hierarkiska
kunskapen,
vad är det då för sorts frågor, uppgifter
och svar som en lärare kan bidra med?
Vad blir det för kunskapseffekter för hela
samtidskulturen av dessa nya sätten att
lära? Hur går det med mentalhygienen
i en värld så myllrande rik på infall men
med så få incitament till utveckling av
begreppsvärlden och till vård av den
samma?
Nyss fanns en föreställning om vikten
av baskunskaper, inte bara som ’läsa,
skriva, räkna’ utan också som att lärande
med fördel kan gå via elementa inom
området i fråga. Det förhållningssättet
är alls inte självklart längre, nu när man
enkelt kan börja hacka sig in från ytan
utan några förkunskaper och ofta utan
ens en tanke på att det kan finnas någon
tidigare begreppsbildning och kunskapsstruktur
som man kan dra nytta av.
Med de förutsättningarna är det som
om ’en ann är så god som en ann’ vad
gäller kunskaper men så är det ju
faktiskt inte. Somligt har ett överlevnadsvärde
och ett framkomlighetsvärde
medan annat redan på förhand har
karaktär av dagslända och bräcklig återvändsgränd.
På motsvarande sätt som
inte läsvärt bör blandas samman med
läsbart (jfr LIX, läsbarhetsindex), är det
kunskapsvärda alls inte det samma som
det kunskapsbara.
Skolan har en stor kulturell uppgift,
inte bara för att förmedla kunskapsarvet
utan också för att ge förutsättningar för
uppbyggandet av ny kunskap, individuellt
och för hela kulturen. Hur arbetar
skolan för att bidra till utsållningen av
det kunskapsvärda inom allt det nya
kunskapsbara, och hur förhåller man sig
till att elever kanske inte främst vill leva
som de lär utan lära som de lever?
vem är det egentligen som
lär sig numera?
Datorer, Internet, mobiltelefoner och
andra artefakter medverkar till att jaget’
i allt mindre utsträckning slutar där
kroppen slutar. I stället utmärks man
av att ha en distribuerad kognition, ett
distribuerat minne och därmed faktiskt
ett distribuerat jag. Eller snarare flera
distribuerade jag, för när jag’ uppenbarar
mig i många olika skepnader i olika
sammanhang och dessutom samtidigt
- vem är då den person, det ’jag’, som
lär sig, och hur använder ’jag’ mig av
omvärldens människor och artefakter
för detta?
Föreläsningen på Skolforum försöker
bottna i detta, bland annat via olika klassiker
som Vygotskij (Zone of Proximal
Development), Csikszentmihalyis (flow),
Latour (kedjan av aktanter, det vill säga
människor och icke-människor som båda
påverkar oss på ett ibland inte urskiljbart
sätt) och Freire (så konstigt det än låter
finns det även i vår myllrande samtid en
tystnadens kultur’).
att knäcka lärandet gåta
I ett radioprogram i Sena vanor’ år 1999
talade jag om Den urgamla drömmen
att knäcka lärandets gåta’ Den drömmen
kommer som väl är alltid att finnas
kvar, men jag vill ändå se föreläsningen
på årets Skolforum som ett litet tuppfjät
i riktningen mot ett drömförverkligande
och för min egen del som ett led i kedjan
från skriften Att vara universitetslärare’,
Datorns attraktionskraft’ och Den
urgamla drömmen att knäcka lärandets
gåta’ via boken Den obändiga söklusten’
som jag skrev tillsammans med
Karin Rehman, fram till idag. Speciellt
spännande blir det om flera nu vill gå in
i samtalet.
För TTT, Tankar Tar Tid. Och eftersom
utvecklingen går så rasande snabbt,
behöver vi om vi alls skall kunna hänga
med bli många fler som funderar över
IT-konsekvenserna för lärandet. Det finns
ett planskilt spår som kan uttryckas med
helt omvända förtecken: ITIT, Information
Tar Inte Tid.
Kunskap och information hör inte
hemma i samma härad, och lite pinsamt
är det att det är just i kunskapssamhället
som det uppkommit så många förväxlingar
dem emellan.
BODIL JÖNSSON,
PROFESSOR I REHABILITERINGSTEKNIK, LTH