Johan, Fredrik, Christin och Tommy har förnyat lärandet
med stöd av IT i sin egen undervisning och utvecklat arbetet
i klassrummet, med klassdialog kring Internetkällor och samverkan
med omvärlden. De har spritt idéer och erfarenheter till
sina lärarkollegor i kommunen, nationellt och internationellt.
Deras vision Framtidens klassrum utsågs till den
mest innovativa idén bland 100 europeiska projekt i London
2004.
Framtidens klassrum tillhör både
elever och lärare
I framtidens klassrum
finns filmduk, projektor,
ljudanläggning,
dator med tv-mottagning,
Internet och
lärare som använder
sig av de pedagogiska
möjligheterna.
Sedan de första så kallade framtidens
klassrum stod färdiga på Kinnarpsskolan
i Falköping för 4-5 år sedan har mycket
hänt. Framtidens klassrum har blivit ett
begrepp i skolsverige och Falköpingslärarna
har både tagit emot många studiebesök
och själva varit ute och föreläst
om vilka pedagogiska möjligheter det
ger att använda sig av modern teknik i
klassrummet. Falköpings kommun har
satsat rejält på att utrusta klassrummen
enligt modellen för framtidens klassrum.
Totalt finns det nu 130 sådana klassrum
i kommunen.
Det blir allt billigare att bygga den
här typen av klassrum, påpekar Johan
Lindwert. För fyra år sedan kostade det
runt 30 000 kronor, nu är det nere på
halva summan.
lärarnas
fortbildning
Men tekniken i sig är meningslös om inte lärarna behärskar
den och kan utnyttja den som ett pedagogiskt verktyg, därför har fortbildning
och idéutbyte både bland lärarna och skolledare i den egna
kommunen och på andra platser varit en stor del i projektet. Nu har Falköping
gått med i Myndigheten för skolutvecklings Pim-projekt och det har
förändrat förutsättningarna.
Förut kunde en del nästan få
lite
panik. Hur ska jag kunna lära mig detta?
Med Pim kommer också de lärare med
som har minst färdigheter i att använda
digital teknik i undervisningen med.
I examinationen för Pim finns också
delar där man måste visa upp sin produktion
för andra, något som Johan Lindwert
tycker är bra.
Har man en gång tagit steget att visa
upp det man har gjort och dela det med
andra är det enklare att göra det igen.
Och att lärare ska kunna dela med
sig av varandras digitala presentationer
i någon form av kunskapsbank är en av
framtidsvisionerna.
Men för att det ska kunna fungera
krävs ett avtal för skolorna liknande
kopieringsavtalet för material på Internet.
Frågan om upphovsrätt är ett problem.
elevernas verktyg
Framtidens klassrum har hittills varit ett verktyg för lärarna.
Framtidsvisionen är att det i större
omfattning också ska bli elevernas, och
inte bara användas vid deras redovisningar.
Vi arbetar på en lösning så att
eleverna under pågående lektion snabbt
kan visa upp vad de arbetar med för hela
klasssen, så att vi kan få en gemensam
reflektion i klassen.