Mona åkte åren 1995-97 med ett antal elever, en
dag i veckan,
de åtta kilometerna från Kungsgårdens skola till
Sandviken för att
koppla upp sig via telebild mot Göteborg och Bristol. Senare
har
hon speciellt arbetat för elever med särskilda behov, varit
drivande
i kommunens portfolioapplikation, byggt upp och lett ett nätverk
med sjuttio speciallärare sedan fem år och medverkat i
flera EUprojekt
bland mycket annat. Mona är en portalfigur i kommunen
och välkänd över landet på grund av sin innovationsförmåga
och
nyfikenhet, med inriktning mot nyttan för elever.
Videokonferenser
lyft för eleverna
Jag blev helt överraskad,
och jätteglad. Har
inte tänkt på mig själv
som kandidat till Guldäpplet,
berättar Mona
Wiklander. Nominerat
andra har hon däremot
gjort.
Mona är till 60 procent anställd som
speciallärare vid Kungsgårdens skola ,
utanför Sandviken. Resten av sin tid är
hon vid Vitalen i Sandviken, ett IT-pedagogiskt
centrum som samordnar IT-verksamheten
vid kommunens skolor.
Jag har världens härligaste jobb!
Jag
kan kombinera barnen och skolan, med
nätverkandet. Det händer så mycket här
på skolan, i klasserna. Kombinationen av
skoljobbet med det idéutbyte som sker
genom Vitalen och andra projekt ger så
mycket stimulans och glädje. Och jag är
stolt över att bo och verka i Sandviken!
Glädjen ger henne kraft. Kraft att driva
det ena utvecklingsprojektet efter det
andra. Ja, flera samtidigt. För hon har
många järn i elden.
skriva
sig till läsning
Ett av de projekt som pågår för fullt är arbetet med att
skriva sig till läsning på datorn utan penna, enligt Arne
Tragetons metod. Dock med egna tillägg.
Jag har aldrig sett något liknande,
säger Mona. De utvecklas så i klasserna,
och det är en sån glädje. Annars är det
ju så att entusiasmen från hösten i år
1 falnar ganska snabbt, men här bara
växer det. Det egna skrivandet är en
fantastisk nyckel, till kunskaper och till
självkänsla.
En del föräldrar är förstås
skeptiska i
början, men blir desto gladare när de ser
resultatet. Och resultat blir det. När vi
jämförde med en parallellklass så visar sig
våra elever läsa bättre, skriva bättre och
handstilen var vackrare än för dem som
använder traditionell metod.
språkstöd
Men det hela började långt tidigare. Första försöken
gjordes läsåret 1990/91 med att utbilda pedagoger i användning
i programmet Works på 286-datorer. Det
blev ingen fullträff. Några år senare kom istället arbetet
igång med språkstöd genom videokonferenser med engelska och
portugisiska skolor.
Det blev ett lyft för eleverna. De
kunde prata själva med elever i andra
länder på engelska.
Resultatet av det är att i dag har alla
elever på Kungsgårdens skola, från årskurs
1 till årskurs sex videokonferenser
med elever i England och Portugal.
Det ger ett helt annorlunda, ett
naturligt sätt att lära sig språk och att
kunna kommunicera. Och dialogen
mellan små grupper stärker självförtroendet
enormt. Alla vågar prata.
Tack vare samarbetet med England
har Sandvikens lätate fått tillgång till
platser på ett av Englands bättre språkutbildningscenter.
Fortlöpande deltar
lärare från kommunen i tvåveckors kurser
i Bristol. Sandviken har sex platser på
varje kurs.
I dag har över 90 lärare deltagit. Det
utvecklar lärarna och eleverna på en gång
och bidrar till att de lärare som deltar får
ovärderliga kontakter med andra europeiska
lärare, och så klart en nytändning i
det engelska språket.
Man kan även ansöka om att få
vara
värdskola förspråkassistenter, och det
har vi gjort. Det är lärare eller studenter
som under tre till åtta månader kommer
och är språkstöd. Skolan behöver bara
stå för ett mål mat om dagen, resten är
EU-finansierat. Det ger oss en fantastisk
resurs, säger Mona.
Mona är också projektledare för ett
europeiskt projekt som Sandviken deltar
i, med skolledare och pedagoger från 24
skolor i sex länder, med syfte att utveckla
internationlisering av grundskolan.