Min lärarbana närmar
sig sitt slut och det
är dags att summera.
Mycket har hänt med
skolans organisation,
ämnesinnehåll och
pedagogiska metoder.
Inte alltid till det
bättre. Rubriken ”Från
spritstencil till interaktiv
whiteboard” är ett
sätt att sammanfatta
den enorma utveckling
som skett vad gäller
hjälpmedel i den pedagogiska
vardagen.
Du som idag är ung pedagog har knappast
ens som elev utsatts för spritdoften
från färska spritstenciler. Den tekniken
var på 60-talet det enda ekonomiskt försvarbara
sättet att kopiera klassuppsättningar
av övningsuppgifter till eleverna.
Ibland kunde man spara originalet och
återanvända det. Och varje gång blev
man kladdigt blå på fingrarna av hanteringen
och ibland lite omtöcknad.
Elevernas märkliga förtjusning över
spritdoften med djupa andetag och med
näsan tryckt till stencilen upphörde
aldrig att förvåna.
Så kom offsetmaskinen som gav nästan
tryckkvalitet på kopiorna, men som bara
vaktmästaren fick sköta. Och man kunde
inte komma 5 minuter före lektionen
– nej, det handlade om att vara ute dagar
i förväg vilket kanske ibland var bra
för planeringen. Så började de moderna
kopieringsmaskinerna dyka upp men
var alldeles för dyra att använda. Med
täta mellanrum kom förmaningar från
skolledningen att minska på användningen.
Ibland införde man koder för
kopieringen så att man kunde ställa
storförbrukare till svars. I dag är denna
teknik den enda förekommande och är
numera ekonomiskt försvarbar även vid
volymanvändning.
från kritor till pekfinger
En annan utveckling har skett i klassrummet
med övergång från krittavla till
tavlor av glas, whiteboards. Åtskilliga
lärare blev allergiska mot kritan och
försökte minimera problemet genom att
hålla kritan med en papperstuss. Framför
allt för dessa lärare var införandet av
whiteboards en välsignelse.
Ett annat problem med krittavlan var
att kläderna efterhand blev vitfläckiga
av kritdammet. Man kunde heller aldrig
vara säker på att det fanns kritor i klassrummet
och bar därför ständigt med sig
reserver. Inget tungt bekymmer visserligen.
Med whiteboarden kom problemet
med pennorna som snabbt torkade. För
att inte tala om risken att pennan inte var
avsedd för whiteboard och att det därför
inte gick att radera tavlan. Slokörat
fick man förklara sig för vaktmästaren
som ibland lite ovilligt hjälpte till med
rengöringen.
Det största problemet med klassrummets
tavlor var att när man behövde
mer yta och var tvungen att radera så
var ”konstverket” borta för evigt. Hos
elever som flitigt hade antecknat fanns
tavlans innehåll kvar men på bekostnad
av förståelse eftersom koncentrationen
legat på själva antecknandet.
Med modern teknik kan de flesta
problem med den traditionella tavlan
bemästras. Det senaste, och det som nu
också börjar få spridning i svenska klassrum,
är interaktiva whiteboards. Aldrig
pennor som torkat. Aldrig brist på whiteboardyta.
Inga elever behöver anteckna
utan kan koncentrera sig på innehållet i
stället. Lektionens tavlor kan sparas och
skrivas ut i efterhand eller läggas ut på
webben för elever som varit frånvarande
eller för elever som behöver repetera.
interaktiv whiteboard Den interaktiva whiteboarden är en
tryckkänslig whiteboard som via USB
ansluts till en dator som i sin tur är
kopplad till en projektor. Datorns bildskärm
projiceras på whiteboarden. Tack
vare dess tryckkänslighet kan du med
fingret mot whiteboarden utföra allt som
annars bara kan göras via tangentbordet.
Fingret blir din muspekare. Detta gäller
givetvis också all tänkbar programvara.
Men du kan dessutom med fingret skriva
text i olika färger på i princip samma
sätt som du tidigare skrivit med penna
på en vanlig whiteboard. Det finns
en inbyggd teckenigenkänning så att
handskriven text kan översättas till för
datorn redigerbar text. Det du gör med programvarans pennor eller med fingret
läggs i ett lager ovanpå den applikation
som du kör i datorn. Viktiga delar i den
projicerade bildskärmen kan till exempel
med kommentarer eller inringningar
framhävas. Inget problem med torkade
pennor längre. Givetvis kan du också
sudda med fingret alternativt använda
en medföljande sudd.
Bredden på den tillgängliga ytan är
klart mindre än en vanlig whiteboard
men tack vare ett smart program kan
höjden bli avsevärd. Man kan säga att du
istället för en vanlig bred liggande whiteboard
nu har en whiteboard på högkant.
Men inte bara en enstaka whiteboard.
Du kan nämligen skapa obegränsat med
nya sidor vilket i princip är nya tomma
whiteboardytor samtidigt som de gamla
finns kvar.
Dina tavlor kan givetvis sparas för att
efterarbetas och du kan därefter göra dem
tillgängliga över webben i till exempel
pdf-format. Således inte längre problem
med att raderade tavlor för evigt är
borta.
På Skolforum visades i DIU:s monter
hur en interaktiv whiteboard kan användas
i undervisningen. Tre elever från
Rönningegymnasiet som aldrig tidigare
arbetat med produkten lärde sig
på nolltid att hantera utrustningen. Så
för en datorvan person är hanteringen
inget problem. Och för den pedagog
som fortfarande tycker att datorn inte
tillför något i klassrummet är det dags
att tänka om. Med en interaktiv whiteboard
behöver du inte gömma dig bakom
ett tangentbord utan kan som vanligt
agera framför dina elever framme vid
tavlan. Och eleverna ser hela tiden vad
du gör. Eleverna behöver inte längre föra
anteckningar utan kan koncentrera sig
hundraprocentigt på innehållet.
Från andra program, Internet Explorer,
Excel osv, som du visar på whiteboarden
kan du klippa ut delar och under lektionen
enkelt föra över till dina tavlor. Vid
lektionens slut kan du snabbt repetera
innehållet i lektionen genom att enkelt
visa de whiteboardytor du och eleverna
skapat. Men du kan också inleda nästa
lektion med en påminnelse om förra
lektionen genom att visa den lektionens
tavlor.
Vad som åstadkoms på whiteboarden
kan skrivas ut alternativt efter din bearbetning
läggas ut på webben. Där kan
alla terminens tavlor placeras och därmed
bli ett bra instrument för den som vill
repetera. För din egen planering kan den
här utrustningen bli en tillgång. Nästa
gång du skall hålla en liknande lektion
kan du själv repetera dina gamla tavlor
och kanske förbättra innehållet.