KRÖNIKA AV BOSSE ANDERSSON:
Personifierat lärande
hot eller möjlighet?
En
angelägen fråga inför de utmaningar som skolan står inför
är hur informationsteknik kan bidra till att stödja skolledares uppdrag
att leda lärares arbete och lärares arbete att leda elevers arbete.
Kanske det finns anledning att omdefiniera hur vi ser på skolan som institution?
Informationsteknik som stöd
för lärande inom ungdomsskolan var en relativ död fråga
för den förra regeringen, i princip lika död som The Norwegian
Blue i den klassiska Monty Python sketchen, och den
verkar vara det också för den nya regeringen och
dess skolminister.
Nu drivs och genomförs skolutveckling
inte i Rosenbad eller på utbildningsdepartementet utan lokalt runt om
i landets skolor av skolledare och lärare. Men ur ett likvärdighets-
och opinionsbildarperspektiv är det viktigt att beslutsfattare och skolpolitiker
på central nivå skapar målbilder, ger stöd och visar
på vikten av informationsteknikens roll för lärandet. I en del
kommuner och skolor ligger man långt framme och det är bra att man
testar och utvecklar användningen av till exempel projektorer och skrivtavlor
i klassrummen samt utbildar lärare i programanvändning. Men det finns
andra dimensioner av nyttan med IT.
Jag har inget emot moderna klassrum
eller att lärare ska ha basfärdigheter i programhantering
utan ser det som självklarheter
år 2006. Våra hem och arbetsplatser
i allmänhet är fulla av ny teknik och
självklart ska skolor också vara det. Men
en angelägen fråga inför de utmaningar
som skolan står inför är hur informationsteknik
kan bidra till att stödja skolledares
uppdrag att leda lärares arbete och lärares
arbete att leda elevers arbete. Kanske det
finns anledning att omdefiniera hur vi ser
på skolan som institution?
I allt för hög grad är många skolpolitiker,
skolledare och lärares bilder om
utbildning kopior av deras egen skolgång
och fram tonar bilderna av en skola, en
rektor, en lärare, ett klassrum och en
klass. Vad finns det för alternativ till det
gamla? Och var finns it i den aktuella
skoldebatten?
Internationellt ses personifierat
lärande
som en möjlighet för att höja standarden
på elevers, studenters och professionellas
kompetenser inom skola och yrkesliv.
Och för att möjliggöra ett personifierat
lärande är informationsteknik i olika
former en integrerad del i det lärandet.
Organisationer som OECD och Världsbanken
för i rapporter och dokument
fram denna form av lärande som central,
likaså gör engelska utbildningsdepartementet
i sin senaste e-strategi från 2005.
Begrepp blir lätt urvattnade mantran och
intetsägande, själv har jag förespråkat ett
mer flexibelt lärande inom ungdomsskolan
och är det samma sak som personifierat
lärande? Låt oss istället för att fastna
i begrepp se vad det kan innebära.
tänkt nytt
Personifierat lärande handlar om att ändra riktning från att
ge alla elever i en klass, skola samma metoder och lärmaterial. Istället
beaktas att vi lär på olika sätt, att vi har olika kulturell
och social bakgrund som i hög grad styr vår förståelse,
våra sätt att kommunicera och därmed möjligheter att klara
det stöd som lärare och lärresurser erbjuder.
Under min lärarkarriär
har jag bland
annat arbetat med högstadieungdomar
som haft problem med droger, kriminalitet,
skolk, vuxna som hamnat utanför
arbetsmarknaden, elever med olika
etniska bakgrunder. Men jag har med
något undantag inte träffat någon elev
som inte ville lära sig mer och utveckla
sina kompetenser. Däremot har många
haft dåligt självförtroende och dålig
studiemotivation.
De flesta med erfarenheter från
arbete i
skolan vet att i dagens samhälle fungerar
inte hot i form av underkända betyg, hot
om kvarsittning och hot om avstängning.
Grunden för lärararbetet handlar om att
försöka skapa motivation, att se varje
elev, att skapa tillit. Genom att skapa
tillit skapas respekt, de är ömsesidigt
beroende.
Med stöd av kommunikativa och
sociala
verktyg kan vi organisera lärandet på
andra sätt än vi gjorde under 1900-talet.
För dagens ungdomar är kommunikation
med stöd av it lika naturligt som prat öga
mot öga. Självklart ska man som elev få
möjlighet att få handledning och stöd
via kommunikativa verktyg likväl som
i samtal om man så önskar.
Personifierat lärande är
inte samma
sak som individuellt lärande eller enskilt
arbete, att använda it i olika former är
för de flesta ungdomar ett naturligt sätt
att samarbeta och lära av varandra. Att
arbeta och kommunicera med stöd av
it-verktyg innebär inte ensamarbete och
isolering utan tvärtom; lärandet kan bli
än mer socialt.
Men för lärande i skolan
används dessa
möjligheter i allmänhet allt för lite.
befria både lärare
och elever
Om vi personaliserar lärandet mer befrias lärare från föreställningen
att det i dagens samhälle är möjligt att disciplinera eleverna
i ett klassrum och få 30 ungdomar med olika förutsättningar,
bakgrunder, kunskapsnivåer, intressen att sitta tysta och lugna och göra
som de blir tillsagda.
Lärare kan, om man vill, skapa
mer
fl exibla och personifi erade lärsituationer.
Där eleverna tillsammans med sina lärare
och handledare på kreativa sätt skräddarsyr
kurser med de lärresurser som
bättre passar varje individ. Dessa resurser
fi nns idag i allt högre grad tillgängliga
oberoende av det fysiska rummet. Och
det är i första hand inte all den information
som skvalpar runt på Internet utan
tillgång till mer erfarna och kunniga
personer både vuxna och ungdomar
inom olika ämnen som kan verka som
experter och mentorer.
En grund i en mål- och resultatstyrd
skola är att det fi nns olika sätt att nå
målen, där det inte handlar om att disciplinera
ungdomar i tid och rum. Och
vad innebär det nu för tiden att vara närvarande
i skolan när de virtuella rummen
är en naturlig del av våra liv?
De goda erfarenheterna från
brittiska
Notschool visar på hur ungdomar som
tidigare varit utestängda från skolan via
handledare på nätet återfår lusten att
lära och över 90 procent når behörighet
till gymnasiet. Här bygger handledare
och ämnesexperter upp ungdomarnas
motivation och skapar förtroenden och
tillit via digital kommunikation.
Egna erfarenheter visar att arbeta
via
virtuella klassrum, med fl exibla grupper
istället för klasser i arbetslag där fl era
lärare samtidigt möter eleverna, skapar
förutsättningar för mer samtal enskilt
och i små grupper när eleverna var i
skolan där vi lärare handledde, stöttade
och på bättre sätt fi ck användning för
våra olika ämneskunskaper än i traditionellt
organiserade skolor.
bättre kunskapsuppföljning
Internationell forskning visar att en utökad arsenal av statliga kriterier
av kunskapsinnehåll och fler tester på nationell nivå inte
skapar höjda och förbättrade resultat hos eleverna. Däremot
skapar det mer ensidig undervisning med fokus på det som förväntas
mätas i de centrala testerna. Olika metoder för självvärdering,
där bedömning byggs in i lärprocesserna av lärare och elever
tillsammans, är mer verkningsfullt för att få en bättre
koppling mellan mål och resultat. Det är forskare och praktiker är
relativt eniga om.
När jag senast arbetade som
lärare
fi ck vi i vårt arbetslag trots allt järnkoll
på elevernas kunskaper eftersom
allt de producerade i form av enskilda
inlämningsarbeten, loggböcker med
refl ektioner, projektarbeten i grupp med
mera dokumenterades digitalt. Respons
på elevarbeten kopplat till målen i kursplanerna
kommunicerades både digitalt
och öga mot öga.
En styrka med den digitala responsen
som vi hade byggt in i våra virtuella
klassrum var att den fanns samlad och
aggregerad för hela kursen, det vill säga
både elever och lärare kunde följa elevens
kunskapsprocess och progression i form
av bedömningsunderlag, lärarens kommentarer
och elevernas egna refl ektioner
av sitt lärande kopplat mot mål. Att
arbetslagets uppgifter och alla elevers
inlämningar publicerades tillgängligt
för alla både lärare som elever inom
arbetslaget var också en grund för likvärdig
bedömning. Det faktum att alla
elevarbeten samt kommentarerna till
dessa fanns dokumenterade, sparade och
lätta att följa var också betydelsefullt ur
elevernas rättssynpunkt. För oss lärare
var det suveränt eftersom vi hade mycket
goda underlag för samtalen med eleverna
om hur de skulle förbättra och höja sina
prestationer.
Det fi nns forskare som menar att
mål
och resultatstyrning kan fungera om vi
arbetar med diskursstyrning; att skolans
mål måste tolkas och kontinuerligt
samtalas om av alla berörda. Självklart
ska dessa samtal i dagens samhälle föras
både i de fysiska och virtuella arenorna.
Men i vilken grad gör vi det inom skolans
värld?
från konsumenter till medskapare
Under 1900-talet var eleverna till största delen konsumenter av läromedel.
Internet har i sin barndom främst använts för elevers surfande
efter information eller att man publicerat information, ofta i textform. Det
har funnits en tilltro till att digitala läromedel för konsumtion
skulle innebära ett genombrott för it som stöd för lärandet.
Skolan, läromedelsbranchen och andra organisationer tänkte i gamla
banor det vill säga att leverera innehåll för konsumtion.
Men det som händer nu är
att framgångsrika
tjänster på Internet bygger på
mäklartjänster. Google äger själv inget
innehåll utan hjälper oss att hitta det
vi söker, världens största handelshus är
eBay, de säljer inget utan mäklar ihop säljare
och köpare. I Lunarstorm, MySpace
och andra communities är det medlemmarna
som skapar innehållet.
Web 2.0 innebär att användarna
kan
bidra till sajters innehåll, ha kontroll
över dess information, möjligheter till
interaktivitet och samarbete. Exempel
på detta är fototjänsten Flickr och Wikipedia.
I ett personifi erat lärande är du
inte bara mottagare av information utan
du interagerar, samarbetar och skapar
innehåll. Det är just kompetenser som
kreativitet, skapande, problemlösning,
lära att lära och teamarbete som samhälle
och näringsliv efterfrågar.
Givetvis kommer fler tjänster
som
bygger på Web 2.0 att utvecklas och
underlätta elevers lärande och medskapande.
Tekniker som podsändningar,
RSS-fl öden, 3G, sammansmältningen av
mobiltelefoner, kameror, mp3-spelare,
fillagring med mera i en och samma
apparat kommer än mer att möjliggöra
och innebära ett personifi erat lärande som
utmanar skolan, klassrummet och gamla
modeller för undervisning och lärande
oavsett om vissa beslutsfattare och lärare
förespråkar det gamla.