Det är någonting speciellt med den där duken. Allt lyfts
fram på ett annat sätt, säger Adam Bryngemark som går
i nian på Kinnarpsskolan, och pekar på filmduken längst fram
i klassrummet.
Det är
fyra år sedan Datorn i Utbildningen första gången skrev om
Kinnarpsskolan och deras arbete med att skapa och utforska metoder och hjälpmedel
för framtidens klassrum. Rubriken den gången var Lärarens
verktyg i praktiken.
Sedan dess har Framtidens klassrum
blivit ett begrepp. Lärarna från Kinnarpsskolan
har både tagit emot många
studiebesök och själva varit ute och
föreläst om vilka pedagogiska möjligheter
det ger att arbeta i ett klassrum
med filmduk, projektor, ljudanläggning,
dator med tv-mottagning och Internet.
Nu är det dags för nästa steg i Kinnarp
att med hjälp av tekniken skapa bättre
förutsättningar för det gemensamma
lärandet och den gemensamma reflektionen
i klassen.
Grundförutsättningen är den teknik
som finns i Framtidens klassrum, det
nya när det gäller tekniken är att allting
ska fungera trådlöst även takprojektorn.
Att läraren kan styra vilken av
flera dataskärmar som visas på den stora
gemensamma filmduken samt att lärare
och elever har tillgång till tablet-pc,
bärbara datorer där skärmen är tryckkänslig
och kan vridas så att den blir till
ett liggande block. I det läget fungerar
skärmen också som skrivyta, med speciella
pennor.
test med elever
Utrustningen finns på plats i Kinnarp, men det trådlösa nätverket,
som håller på att byggas om, har ännu inte tillräckligt
hög kapacitet för att användas av en hel klass samtidigt, så
Datorn i Utbildningen är med på en testlektion där Johan Lindwert
och Fredrik Åkerman testar arbetssättet tillsammans med en grupp
elever ur åttan och nian. Och även om kasten mellan olika ämnen
blir rätt abrupt mellan varven, och eleverna avbryts av frågor kring
arbetssättet både av lärarna och Datorn i utbildningen är
koncentrationen hög.
historisk
målning i digital introduktion
Första uppgiften handlar om en målning från början av
1900 talet. Johan Lindwert visar Nevinsons målning The harvest of
battle på den stora filmduken, samma målning finns i mappar
på elevernas tablet-pc.
Uppgiften är att i par titta på och
diskutera bilden. Använda den tabletpc
som gruppen har till sitt förfogande
för att ringa in olika områden av bilden
som man vill diskutera närmare. Skriva
sina känslor kring bilden, kommentarer,
frågor och direkt på bilden.
När fem minuter har gått avbryter
Johan eleverna, på sin egen dator väljer
han vilken grupps datorskrivbord som
ska visas på den stora filmduken och
nu kan alla se hur Tove Andersson och
Rebecka Lans, har tänkt när de tittat
på målningen, vilka frågor de har. Tove
och Rebecka får berätta lite mer om sina
funderingar, samtidigt som de berättar
pekar de på olika delar av bilden på sin
tablet-pc och eftersom deras datorskrivbord
visas på den stora filmduken kan
hela gruppen följa med och diskutera.
När Tove och Rebeckas frågeställningar
är avklarade växlar Johan Lindwert över
till Adam Bryngemark och Fredrik Janssons
dator. Nu är det deras frågor och
kommentarer kring bilden som kommer
i fokus.
Sedan är det dags för en snabb matteuppgift.
En kluring om hur Jesper som
väger 39 kilo, Gunilla som väger 41 och
Simon med sina 52 kilo ska ta sig över ett
vattendrag i en roddbåt som inte klarar
mer än 80 kilo. Hur många gånger måste
de ro över vattendraget och hur ska de
bära sig åt?
Koncentrationen är återigen på topp.
Eleverna diskuterar i grupper och ritar på sina tablet-pc. Helt plötsligt
hörs ett
Nuuuu förstår jag!. Och när alla är klara
upprepas arbetsgången från förra momentet. Bilderna från
elevernas datorer kopplas växelvis
in på den stora fi lmduken och de kan
peka och förklara för de övriga hur de har
tänkt. Efteråt konstaterar Johan Lindwert
och Fredrik Åkermark att matteuppgiften
skulle behövt ett något annat upplägg.
När en grupp har visat en korrekt lösning
tillför det ingenting att visa fl er likadana
lösningar. Diskussionen stannade av.
alla
med i processen
Som lärare ser man ofta bara slutresultatet, säger Johan Lindwert.
Under grupparbeten frågar man Hur går det för er?.
Men kan inte följa med i den process som försiggår i alla de
enskilda grupperna.
Genom att kunna växla mellan de datorer
som eleverna arbetar med och visa upp
deras arbete på fi lmduken är det inte bara
läraren som får en bättre koll på hur olika
grupper tacklar uppgifterna, även klasskamraterna
kan se, jämföra med sina egna
lösningar och vara med i samtalet.
Och de elever som är med på testlektionen
tycker bara att det är bra.
Vi är ju i skolan för att arbeta. Det är
inget intrång om någon kikar in och ser
hur det går.
Med det här arbetssättet kan vi också
visa eleverna att det de gör är viktigt. De
får känna stolthet och visa upp det de har
gjort. Och vi är övertygade om att det
är ett bra sätt att få igång en gemensam
refl ektion, många elever är ovana att diskutera,
säger Johan Lindwert.
Men det är inte lösningen med stort
L, någon sådan fi nns inte, påpekar Johan
och Fredrik. Men visionen är att det ska
leda till gemensam refl ektion och ett delat
lärande.
Att eleverna tycker att det är bra är
helt klart.
Det är roligare än i vanliga fall. Man
blir mer engagerad och lär sig bättre. Det
går också snabbare att visa vad man gjort
genom en bild på fi lmduken än att hålla på och förklara
i fem minuter muntligt,
säger Adam, och de andra håller med.
Och att just projiceringen av bilderna
på den stor duken bidrar till att öka koncentrationen
är tydligt.
Det är någonting med den där duken,
säger Adam. Allt lyfts fram på ett annat
sätt.
Förr fanns de klassiska gamla skolplanscherna
som kunde fungera som
utgångspunkt för ett gemensamt samtal
i klassen. Med dagens individuella arbetssätt
fi nns det en risk att man missar det
gemensamma samtalet, menar Johan och
Fredrik. Men genom att elevernas egna
bilder, lärarens bilder, bilder från internet
och annat material nu kan projiceras i
storformat har det gemensamma samtalet
fått ökad betydelse i klassrummet.
mer teknik
En tablet-pc kostar tio till tjugo procent mer än motsvarande bärbara
dator utan tabletfunktion, men man klarar sig med fem tablet-pc i en vanlig
klass om eleverna jobbar i grupp, anser Johan och Fredrik. På Kinnarpsskolan
fi nns i dag tio tabletpc, fördelade på två datorvagnar som
enkelt kan förfl yttas mellan salarna. Det ska bli tio till och då
kan alla elever jobba med var sin tablet-pc i till exempel bild. För läraren
som jobbar i ett it-klassrum är det den optimala datorn menar Johan.
Det är det bästa av världar. Du kan
illustrera eller skriva för hand, men också
använda den som en vanlig dator. Många
lärare är ju vana illustratörer.
Alla klassrum på Kinnarpsskolan innehåller
mycket teknik. Johan och Fredrik
ägnar tid åt att testa teknikens möjligheter
och begränsningar.
Eftersom vi vet att detta är teknik som
kommer, känns det bra att vi som lärare
kan få vara steget före för en gångs skull.
Det viktiga är att vi får prova oss fram,
göra misstag och se vad som fungerar.
Målet är att det ska vara enkelt för den
enskilde läraren. Och trådlöst. Inga kablar
och sladdar.
Det viktiga är att vi som lärare kan
fokusera på innehållet.