Alla vill ha kontakt med alla. Danskarna lockar med söt och
salt lakrits, malteserna med en liten buffé. Det är trångt bland de olika nationernas
montrar när 400 lärare från hela Europa engagerade i eTwinning, Europeiska kommissionens satsning på digitalt skolsamarbete, samlas för årets stora konferens i Bryssel.
Vilket land kommer du från? Vad
undervisar du i?
Det är en av de absolut vanligaste
frågorna i de mingelpauser som ingår i
konferensen. De lärare som har samlats
här är intresserade av samarbete, av att
hitta fler partnerskolor till existerande
projekt, eller att starta nya.
Det bästa är att vid ett sådant här
tillfälle hamnar teori och byråkrati i
bakgrunden. Projekten blir levande när
lärare delar med sig av sina upplevelser
och entusiasmen är så påtaglig och smittande,
säger Angela Andersson, projektledare
för internationellt samarbete på
Myndigheten för skolutveckling.
kunskap ger förståelse
Agneta Sjödell, biträdande rektor på
Rönninge gymnasium i Salem, var en av
de svenska deltagarna. Agneta har lång
erfarenhet av olika typer av internationella
skolsamarbeten.
Jag tror att vi skapar större förståelse
för varandra genom kunskap och
därmed öppnas vägen för en fredligare morgondag. Om eleverna under sin
utbildningstid upptäcker att de grundläggande
behoven och önskningarna om
framtiden egentligen är de samma över
hela världen bidrar det till en tryggare
och ljusare framtid.
På ett mer handfast plan menar Agneta
att eleverna lär sig formulera frågeställningar,
göra jämförelser, kommunicera
på främmande språk och öka sina datakunskaper.
Dessutom får deras arbeten en större
publik och blir därmed viktigare, vilket
är detsamma som mer seriöst utförda.
En nära kommunikation kan leda till
faktiska studiebesök eller utbytesresor.
Ett tips från Agneta Sjödell är att om
möjligt arbeta med projekt som kan ingå
i de vanliga kurserna och skolarbetet,
då är möjligheten till ett lyckat resultat
större.
prioriterat projekt
E-twinning är ett relativt nytt projekt.
Det lanserade 2005 som det viktigaste
initiativet i Europeiska kommissionens
e-learningprogram. Skolor som är intresserade
av ett Internetbaserat samarbete
anmäler sig och sin projektidé på eTwinnings
webbplats. Och i dag, mindre
än två år efter starten, har över 23 000
europeiska skolor anmält sig, så intresset
för samarbete över gränserna är stort.
EU:s kommissionär för utbildning och
kultur, Jan Figél, delade ut priser till de
tio projekt som utsetts årets bästa.
De europeiska utbildningssystemen
behöver renoveras och fräschas upp, sa
Jan Figél, samtidigt som han betonade
att olika länder har olika traditioner
även inom utbildningområdet och det
är viktigt att hålla på det.
Jan Figél menade också att informationstekniken
har sin givna plats i dagens
utbildning. Han betonade kommunikationen
som det viktiga i informationsoch
kommunikationstekniken. Och i
det sammanhanget hade han en stark
förhoppning när det gällde framtiden för
eTwinning som bygger på samarbeten
och kommunikation mellan länder och
skolor via webben.
Förutom mingel, kontaktskapande och
föredrag pågick också ett antal seminarier
under den tre dagar långa konferensen.
Samtliga pristagare höll välbesökta
seminarier där de mer i detalj berättade
om sina samarbetsprojekt. En sak som
var tydlig på dessa seminarier var vilket
utbyte de deltagande lärarna från olika
länder hade av varandra i projekten. Det
var inte bara eleverna som hade lärt av
varandra, utan även deras lärare.
Mer information om
e-twinning och en
förteckning över samtliga
vinnande projekt finns på:
www.etwinning.net/
I Sverige koordineras
eTwinning av Mundigheten för
skolutveckling:
www.skolutveckling.se/