2
html |
|
Kompasskurs mot framtiden
Skolans utveckling och måluppfyllelse i kommunen kan bara lösas inom rimliga kostnadsramar om man tar hjälp av informationsteknik. I kommunen behövs utvecklingsstöd kring lärmiljöer, plattformar för material och delande av information mellan lärare, elever, föräldrar och för portfolios och individuella utvecklingsplaner, skriver Peter Becker i ledaren.
|
4
|
|
Röda karameller och en skola som engagerar
I så hög utsträckning som möjligt planerar vi tillsammans med eleverna när det gäller tid, innehåll, bedömning och arbetsformer, säger Johan Krantz, pedagog på Vikingaskolan i Lund, en F-9 skola med ett annorlunda arbetssätt. Eleverna i år 7-9 jobbar i huvudsak med ämnesövergripande arbetsområden i perioder om tre veckor.. |
9
| |
GÖTEBORG: Icke-skola efter engelsk succémodell
Omkring hundra ungdomar i åldern 13-20 år kommer att erbjudas möjlighet att deltaga i en svensk version av engelska NotSchool redan i början av nästa år,när Göteborgs kommun som startar ett pilotprojekt för att pröva modellen.. |
10
html |
|
NOTSCHOOL, ENGLAND: Ungdomars intressen grunden för lärandet
Vi är inte en ’talk and chalk school’. Utan här gäller det att först skapa kontakt och förtroende via mejl eller chatt. Sedan att stimulera till lärande med utgångspunkt från deltagarens intressen, behov och önskningar. Och från början handlar det i de flesta fall om att locka fram vilka intressen de har, säger James Bowell, teamledare i NotSchool. |
|
15
html |
|
På väg i rätt riktning?
Kommunkompassen har funnits i några år. Nu lanserar Sveriges Kommuner och Landsting
Skolkompassen ett utvärderingsverktyg som stöder utvärdering och utveckling av skolans
verksamhet på ledningsnivå, det vill säga den politiska nämnden och förvaltningsledningen.
|
17
html |
|
Surfa lugnt en fråga om attityd, kunskap och metod
De digitala sammanhangen är en integrerad del av ungdomarnas värld. Och vi måste guida ungdomarna rätt, annars guidar de sig själva, säger Hansi Carlson, IT-strateg på IT-sektionen Sveriges Kommuner och Landsting./TD>
|
20
|
|
Lärare skapar kontakter över gränserna
När eleverna deltar i webbaserade projekt med elever i andra länder lär de sig att formulera frågeställningar, göra jämförelser, kommunicera på främmande språk och ökar sina datakunskaper, säger Agneta Sjödell, biträdande rektor på Rönninge gymnasium. |
23
|
|
Rektors styrning av skolans IT-utveckling
Vilka är möjligheterna och hindren för en positiv användning av informations- och
kommunikationstekniken i skolan. Vilken är skolledarnas roll i att leda utvecklingen och
användningen av IT kopplat till skolans uppdrag? Det var några av de frågor som Mikael
Alexandersson, professor vid Göteborgs Universitet, lyfte fram på Nordiska skolledarkongressen i Göteborg. |
27
|
|
Läsardebatt: Interaktiva tavlor självklara i framtidens klassrum
Stefan Osla, Göteborg, fortsätter diskussionen om det framtida klassrummet.
|
28
html |
|
Skolledarstipendium till Rösjöskolan
Ann-Charlotte Markman, rektor på Rösjöskolan i Sollentuna har tilldelats Stiftelsen Helge Åkerlunds och Libers Skolledarstipendium 2007 för skolans satsning på interaktiva läromedel.
|
30 |
|
Smart, enkelt och gratis
Det finns allt fler gratis och lättanvända samarbetsverktyg på webben. Verktyg för att samarbeta om ett dokument, konferera via nätet, dela med sig av sina Powerpoint-presentationer, kalendrar och mycket mer. |
34 |
|
Plocket |