2
html |
|
Praktikanknyt forskningen
Det behövs mer skolforskningen med praktikanknytning, menar Peter
Becker i ledaren. Ett sätt att praktikanknyta forskning är att
möjliggöra för fler aktiva lärare att medverka i forskning,
att gå vägen från egen praktik, till systematisk reflektion
kring denna.
|
4
html |
|
Skola
med en egen radiokanal
Glädje, lust och motivation är några av ledorden när
eleverna jobbar med radio och film på Grevegårdsskolan i Göteborg.
Det ger glädje och gör att de verkligen vill jobba. Och den känslan
vill man ju ha, menar Jonas Humleklo. |
6
|
|
Videomatte
för ökad förståelse
Ett försök med att spela in matematikgenomgångar på
video, för visning på datorn eller i mp3-spelaren, har gett lyckat
resultat. Nu startar försök med vidematte på 10 skolor i
landet. |
9 |
|
En
dröm om framtidens lärarhögskola
På min lärarhögskola dominerar inte längre de gamla,
traditionella synsätten på lärande och utveckling. Idag
krävs det nya pedagogiska metoder, och nya sätt att lära
på, menar vi som går på skolan. Det går inte att
undervisa på samma sätt som för hundra år sedan, när
förutsättningarna i samhället har förändrats så
dramatiskt! Liza Greczanik som snart är färdig lärare tecknar
en bild av sin drömlärarhögskola. |
|
12 |
|
Det har kostat mycket, men det är värt pengarna
Det här är att öppna världen för barnen.
Det är ett sådant lyft, säger Kristina Hammar, rektor
på Augustenborgsskolan i Malmö som har storsatsat på
interaktiva skrivtavlor.
|
16
|
|
WEBB 2.0:
Gör allt via webbläsaren
Vad kan fria tjänster som bygger på det som kallas webb 2.0 göra
för dig, ledningsgruppen, ditt arbetslag, dina vänner, familj
och dina elever? Hur använder vi det fakum att vi alla har tillgång
till internet i vårt arbete med lärande och undervisning? Bosse
Andersson tipsar om nya användbara tjänster på nätet. |
19
|
|
Ska vi bygga
med Lego?
De andra Lego-konferensen i Sverige har hållits i Upssala. Syftet
var att samla pedagoger som använder eller funderar på att använda
Robolab och Lego Mindstorms för att lära ut matematik, teknik
och NO i sina klassrum. |
20
html |
|
Fredrik
Jeppesen:
IT-centralisering skapar
sjunkande resultat
Problemen med it-centraliseringarna är naturligtvis flera, men det
värsta är att man minskar lärares möjligheter att utnyttja
de nya mediernas styrkor för lärande och genom det hämmas
elevernas chanser till måluppfyllnad. Fredrik Jeppesen inleder en
debatt om makten över skolans datorer. |
22
html |
|
Tunt eller fett?
Uddevalla, Mölndal, Botkyrka, Sundsvall
om skolornas datorer
I sitt debattinlägg ställer Fredrik Jeppesen två centrala
frågor för IT-användningen i dagens kommuner: tunna klienter
och centraliserad it-hantering. Vi har pratat med fyra kommuner om vilka
vägar de har valt. Peter Becker avslutar med en kommentar.
|
25
|
|
Asperger, dialog och koncentration
Datorerna är effektiva arbetsverktyg på Östra Reals gymnasium
som har 30 elever med Aspergers syndrom, fördelade i 5 undervisningsgrupper,
så små för att skapa den koncentration som dessa elever
behöver. Var och en har sin studieplats, med egen bokhylla och dator.
|
30 |
|
Program för
tankekartor del 2:
Smidigt verktyg för lärare och elever
Gunilla Celén avslutar det test av program för tankekartor som
hon påbörjade i förra numret. Denna gång har hon prövat
Mindmanager och Openmind. |
32 |
|
Beställarkompetens
en nyckelfråga för skolan
I vår serie med leverantörer möter du i detta nummer Mats
Rosenkvist, PODB, som har arbetat med it-utveckling och skola i olika former
sedan mitten av 1990-talet. |
34 |
|
Plocket |