|
|
[Åter till början av sidan]
| UR - rätten till public service-material | Datum | 0 - 0 mars 2013 | Ort | Virtuellt mötesrum i Adobe Connect | Arrangör(er) | MIUN, BTH och HIG, ITHU, .SE, SUNET, nätverket Dela! | Typ av evenemang | Seminarier (webinar) | Innehåll | UR – Rätten till public service-material
i undervisningssyfte?
Tid: Mars 2013, 14.00-15.00
Plats: Virtuellt mötesrum i Adobe
Connect. Läs mer
Kostnadsfritt. Föranmälan krävs!
Exakt datum, tid och medverkande
meddelas senare!
Vill du få ett mail när det finns
information om seminariet och det är
dags att anmäla sig?
Anmäl dig i vårt bevakningsformulär
Målgrupp: Beslutsfattare inom högre
utbildning, alla intresserade.
Arrangörer: MIUN, BTH och HIG, ITHU,
.SE, SUNET, nätverket Dela! | Webbinformation | http://oersverige.se/webbinarium7/ | Målgrupp | Beslutsfattare inom högre utbildning, alla intresserade. | Plats | Virtuellt mötesrum i Adobe Connect | Pris | Kostnadsfritt - föranmälan krävs | Anmälan | docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dDN4OVJxUVdaRGpQVXJCc2tJQXJoMFE6MQ | Kontaktperson/ organisation | | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | |
[Åter till början av sidan]
| Särskilt stöd och åtgärdsprogram..... | Datum | On 4 - On 4 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning kl. 13.00-17.00 | Innehåll | Särskilt stöd och åtgärdsprogram
enligt den nya skollagen
Mikael Hellstadius var projektledare för
arbetet med att ta fram en ny skollag
på Utbildningsdepartementet. Mikael
är jurist och har arbetat som opolitisk
tjänsteman inom
Utbildningsdepartementet sedan 2001.
Dessförinnan har han bland annat
arbetat på Skolverket samt i domstol.
Förstärkta rättigheter för elever i
behov av särskilt stöd brukar
framhållas som en av de viktigaste
förändringarna med den nya
skollagen. Den största förändringen
jämfört med tidigare är att beslut om
åtgärdsprogram blir möjliga att
överklaga.
Frågor om särskilt stöd kan ha mycket
stor betydelse för en elevs skolgång
och åtgärdsprogram kan innehålla
insatser som är mycket ingripande för
den enskilde eleven. Utbildningen
fokuserar på en heltäckande
genomgång av regelverket kring
särskilt stöd och åtgärdsprogram med
särskilt fokus på de praktiska
förändringar som den nya skollagen
innebär. Stor vikt kommer läggas vid
de frågor som just nu är aktuella ute i
verksamheterna, bland annat
gränsdragningen mellan särskilt stöd
och övriga insatser som görs för att
eleven ska utvecklas så långt som
möjligt mot utbildningens mål och när
åtgärdsprogram ska upprättas. Den
praxis som uppstått vid överklagande
av åtgärdsprogram tas också upp.
Även reglerna om sekretess i skolan
och vad de praktiskt betyder i detta
sammanhang kan ingå i utbildningen.
Målgrupp: alla som arbetar med
åtgärdsprogram
Datum: måndag 4 mars, kl.13.00-
17.00
Pris: 650 kr exkl. moms, inkl. fika
Anmäl dig senast: fredag 8 februari
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
| Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390075 | Målgrupp | alla som jobbar med åtgärdsprogram | Plats | Gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 650 kr exkl moms. inkl fika | Anmälan | senast 8 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| Surfplattan på fritidshemmet | Datum | Fr 5 - Fr 5 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning kl. 09.00-12.00 | Innehåll |
Ingela Lundh tidigare IKT-pedagog och
lärare arbetar numera på Pedagogiskt
Centrum som projektledare inom IT
och Lärande.
Vad kan fritidshemmet använda
surfplattan till förutom att spela på?
GR Utbildning håller en workshop för
att komma igång med arbetet med
surfplattan i fritidshemsverksamhet.
Hur kan man arbeta med film,
animering, skapa digitala böcker,
använda Skype och träffa andra
fritidshem på nätet.
Deltagarna har efter förmiddagen fått
en idé om hur de kan arbeta med
surfplattan som ett verktyg på
fritidshemmen. Vi testar bland annat
med Skype, något animeringsverktyg,
bildpresentationsappar och annat som
stimulera elevers utveckling och
lärande samt erbjuda dem en
meningsfull fritid. Kvällen innehåller
en inspirationsföreläsning med många
praktiska inslag. En miniworkshop
kring några olika verktyg surfplattan
erbjuder. Du har med fördel med dig
din egen surfplatta. Det kommer att
finnas några till utlåning under
kvällen. Deltagarna kommer få
rekommendationer på de appar som
kommer användas innan kvällen så att
de med fördel kan ladda ner dem och
ta med dem.
Målgrupp: personal på fritidshem
Datum: tisdag 5 mars, kl. 09.00-
12.00
Pris: 590 kr exkl. moms, inkl. fika
Anmäl dig senast: tisdag 12 februari
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
Anmälan görs på nätet och är
bindande efter sista anmälningsdag.
Plats kan överlåtas. | Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390086 | Målgrupp | personal på fritidshem | Plats | gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 590 kr exkl. moms, inkl fika. | Anmälan | senast 12 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| Skriva sig till läsning | Datum | Fr 5 - Fr 5 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning kl. 14.00-17.00 | Innehåll | Ingela Lundh, SV/SO 1-7
grundskollärare, som arbetat med
metoden i en F-1, arbetar numera som
projektledare på Pedagogiskt Centrum,
GR Utbildning.
Syftet med inspirationstillfället, som
innehåller både teorin bakom metoden
och praktiska exempel, är att
deltagarna skall få en grundläggande
förståelse för hur arbetet med
metoden ”Skriva sig till läsning” kan se
ut.
På många håll i vårt
utbildningslandskap pågår ”Skriva sig
till läsning”- en metod för skriv- och
läsinlärning. Pedagogiskt Centrum
välkomnar dig, som funderar på att
tillämpa metoden i din undervisning,
till en eftermiddag med inspiration
kring att metoden ”Skriva sig till
läsning”. Hur gör man, hur fungerar
det och kan man verkligen strunta i att
skriva med penna och istället använda
dator eller surfplattan? Tillsammans
sorterar vi fördelar och nackdelar med
metoden. Vi tittar också på vad
forskning och beprövad erfarenhet
kommit fram till inom området.
Deltagarna får under detta tillfälle
inspiration kring hur man kan
organiserar den egna undervisning och
får även konkreta exempel på hur man
kan ta sig an utmaningen med stöd ur
Lgr 11.
Målgrupp: lärare åk F-2
Datum: tisdag 5 mars, kl. 14.00-
17.00
Pris: 650 kr exkl. moms, inkl. fika
Anmäl dig senast: fredag 8 februari
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
Anmälan görs på nätet och är
bindande efter sista anmälningsdag.
Plats kan överlåtas. | Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390097 | Målgrupp | lärare åk F-2 | Plats | gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 650 kr exkl. moms inkl fika | Anmälan | senast 8 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| FETT 2013 | Datum | Må 6 - Må 6 mars 2013 | Ort | Årsta, Stockholm | Arrangör(er) | Årstaskolan | Typ av evenemang | TeachMeet-event | Innehåll | #FETT13 är ett engångsevent i Årsta
om IT i skolan. Under det senaste året
har vi fått många förfrågningar från
lärare och skolledare angående
studiebesök på Årstaskolan kring vårt
arbete med digitala verktyg i
undervisningen. Tyvärr har vi varit
tvungna att tacka nej till de flesta och
hänvisat till ett tillfälle längre fram då
vi samlar ihop våra erfarenheter och
presenterar dem för intresserade. Nu
har den stunden kommit.
Onsdag den 6:e mars äger #FETT13
rum på Årstaskolan, i verkligheten, om
verkligheten, med riktiga lärare,
pedagoger, skolledare, m.fl. Vi
välkomnar alla som vill ta del av våra
erfarenheter och själva vara med och
bidra till att utveckla skolan. Kom till
Årstaskolan, kom till #FETT13
Anmälan öppnar 21 januari | Webbinformation | http://fett2013.se/ | Målgrupp | | Plats | Årstaskolan | Pris | | Anmälan | http://fett2013.se/?page_id=65 | Kontaktperson/ organisation | Martin Claesson | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | martin.claesson@stockholm.se |
[Åter till början av sidan]
| Information om Leanspel - administration | Datum | Må 6 - Må 6 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning/Demonstration | Innehåll | Rasim Avdic är processledare på GR
Framtidens Ledare. Rasim jobbar idag
främst med verksamhetsutveckling och
processtöd men också som
processledare i grupp- och
chefsutvecklingsprogram på GR. Rasim
har tidigare chefserfarenheter från
sociala omsorgen där han bland annat
jobbat med gruppboenden och
personlig assistans.
Vill ni veta mer om Lean och har ni
gått i tankarna på att implementera
förhållningssättet i er verksamhet? Då
är Leanspelet ett bra förstasteg till att
introduceras och inspireras! Spelet ger
en bra introduktion till Leanfilosofin
och inspirerar deltagarna till att tänka
kreativt och effektivt.
Kort sagt handlar Lean om att skapa
arbetsprocesser som genererar största
möjliga värde för kunden. Jobbar vi
med rätt saker och gör vi det på rätt
sätt?I Leanspel för Administration får
deltagarna själva uppleva hur Leans
principer påverkar resultatet inom
administrativa processer eller vid
produktion av tjänster. Avsikten är att
skapa helhetssyn och förståelse för
grundprinciperna bakom Lean.
Spelets upplägg och innehåll
Det upplevelsebaserade spelet visar
hur Leanprinciperna påverkar
resultatet i en service-, tjänste- eller
administrativ verksamhet. Lean
administrationspelet är en simulerad
administrativ verksamhet, där
deltagarna får anta olika roller. De
utmanas till att ta initiativ och beslut
om kontinuerliga och ibland radikala
förbättringar av sin arbetsplats.
Tillämpning av olika Leanprinciper
varvas med diskussioner om hur dessa
påverkar utfallet och hur man tar nästa
förbättringssteg. Spelet spelas i flera
omgångar. Spelet skiljer sig från andra
spel då deltagarna själva får välja
lösningar, det ökar upplevelsen och
det praktiska lärande av
grundprinciperna i Lean. Efter sista
omgången utvärderar man resultatet
och deltagarna försöker definiera
förbättringsområden i sina egna
verksamheter.
I Leanspelet demonstreras principer
som:
Utgå från kundvärdet - inte utifrån vad
som är enkelt för verksamheten
Identifiera värdeflödet och reducera
slöserier
Du är inte bättre än svagaste länken
Skapa flöde i kvarstående steg och
minimera störningar
Använda Leanverktygen
Ständiga förbättringar
Gruppens kraft och dynamik
| Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390109 | Målgrupp | alla som är intresserade av att veta mer om Lean | Plats | gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 1490 kr exkl. moms, inkl. fika | Anmälan | senast 13 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| Att skapa en pedagogisk helhetsidé.... | Datum | Må 6 - Må 6 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning | Innehåll | Att skapa en pedagogisk helhetsidé
som utgångspunkt för det
systematiska kvalitetsarbetet
Hans-Åke Scherp är docent i
pedagogik vid Karlstads universitet
med särskild inriktning mot
skolutveckling och ledarskap.
En helhetsidé innefattar visioner som
beskriver vad man vill uppnå med
verksamheten och en verksamhetsidé
eller pedagogisk helhetsidé som
beskriver vad som behöver
känneteckna verksamheten för att man
ska uppnå det man vill uppnå.
Helhetsidén har den övergripande
funktionen att vara vägledande för hur
man på bästa möjliga sätt ska hantera
olika vardagsfrågor och dilemman.
Utifrån ett lärandeperspektiv på
skolutveckling sker det genom att
helhetsidén:
Är vägledande för utformningen av
arbetsorganisationen.
Ligger till grund för prioritering av
frågor att lära om i
utvecklingsorganisationen.
Avgränsar den lärandeberikande
variationen vid den systematiska
kunskapsbildningen i
utvecklingsorganisationen.
Skapar kontinuitet som möjliggör
långsiktig planering och långsiktiga
utvecklingsprocesser.
Skapar samhörighet och identitet.
Fördjupar förståelsen av
vardagssituationerna.
Har betydelse för vilka effekter olika
åtgärder får för resultatet.
Utgör grunden för kvalitetsarbete
Utgör förbindelselänken mellan
uppdraget och vardagshändelserna.
Föreläsningen handlar om hur man på
en skola kan skapa en levande
helhetsidé som får betydelse för och
utgör ett stöd i vardagsarbetet.
Målgrupp: lärare, skolledare samt
övriga intresserade
Datum: onsdag 6 mars kl. 14.00-
17.00
Pris: 690 kr exkl. moms, inkl. fika
Anmäl dig senast: fredag 8 februari
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
Anmälan görs på nätet och är
bindande efter sista anmälningsdag.
Plats kan överlåtas.
| Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390110 | Målgrupp | Lärare, skolledare samt övr. intresserade | Plats | gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 690 kr exkl. moms, inkl. fika | Anmälan | senast 8 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| Resultat från RAFT..... | Datum | On 7 Mar 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | föreläsning | Innehåll | Resultat från RAFT
-en lästräningsstudie för 9-åringar
med läs- och skrivsvårigheter
Ulrika Wolff fil.dr och universitetslektor
vid Göteborgs universitet.
I utvalda skolor belägna i 16
kommuner genomfördes en screening
för läs- och skrivsvårigheter. Drygt
2000 elever deltog, och 112 elever
med läs- och skrivsvårigheter
identifierades. De kom att ingå i
studien RAFT (Reading And Fluency
Training based on phoneme
awareness). De 112 eleverna delades
slumpmässigt in i en kontrollgrupp
respektive en interventionsgrupp.
Kontrollgruppen erhöll den
undervisning skolan erbjöd, vilket i
vissa fall innebar specialundervisning i
grupp eller individuellt.
Interventionsgruppen erhöll 40
minuters väl strukturerad en-till-en-
undervisning varje skoldag under 12
veckor. Programmet innehåller
övningar med fonemisk (bokstavsljud)
medvetenhet och övningar där ljud och
bokstäver kopplas samman. Det
innehåller också vägledd högläsning
som syftar till att stärka
förståelsestrategier samt upprepad
läsning för att stärka säkerheten och
hastigheten i läsningen. RAFT följer en
strikt utvecklingsplan, dock med
utrymme för elevernas kreativitet och
nyfikenhet genom att de får upptäcka,
leka och manipulera med ljud,
bokstäver, ord och text.
Direkt före och direkt efter de tolv
veckorna samt ett år senare mättes
olika aspekter av barnens förmågor i
bland annat fonemisk medvetenhet,
ordavkodning, stavning, läshastighet
och läsförståelse.
Interventionsgruppen gjorde större
framsteg än kontrollgruppen på de
flesta av de aspekter av läsning och
skrivning som uppmättes. Dock bör
programmet inte helt ersätta den
ordinarie specialundervisningen, utan
vid behov bör den fortsätta i t.ex.
smågrupper efter det mer intensiva
korta undervisningsprogrammet.
Målgrupp: speciallärare,
specialpedagoger samt övriga
intresserade
Datum: torsdag 7 mars kl. 14.00-
17.00
Pris: 650 kr exkl. moms, inkl. fika
Anmäl dig senast: måndag 18 februari
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
Anmälan görs på nätet och är
bindande efter sista anmälningsdag.
Plats kan överlåtas. | Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390121 | Målgrupp | speciallärare,specialpedagoger samt övr. intresserade | Plats | Gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 650 kr exkl. moms,inkl. fika | Anmälan | senast 18 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| Mediedagarna i Göteborg | Datum | On 7 - Lö 8 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Svenska Mässan | Typ av evenemang | Mässa, seminarier | Innehåll | Mediedagarna i Göteborg är en mässa
och mötesplats som vänder sig till såväl
mediebranschen, organisationer, företag,
högskolor och universitet som till den
medieintresserade allmänheten. | Webbinformation | http://www.meg.se/ | Målgrupp | | Plats | Svenska mässan, Göteborg | Pris | http://www.meg.se/sv/om-meg/biljetter/ | Anmälan | http://www2.bokmassan.se/webshop/massa.php?fair=Meg13 | Kontaktperson/ organisation | Åsa Bernlo | Adress | | Telefon | 031-708 84 31 | Fax | | E-post | ab@meg.se |
[Åter till början av sidan]
| Bedömning för och av lärande | Datum | Ti 19 - Ti 19 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning | Innehåll | Bedömning för och av lärande
Pernilla Lundgren, FoU-samordnare på
utbildningsförvaltningen i Stockholm.
Hon har varit med i Skolverkets
referensgrupper vid framtagandet av
de nya kursplanerna och det Allmänna
rådet för planering och genomförande
av undervisning. Hon har hållit i flera
utvecklingsprojekt med lärare om
bedömning.
Föreläsningen tar upp:
Hur planerar du för undervisning och
lärande utifrån Lgr11?
Hur tydliggör du vad som ska läras och
vad som ska bedömas?
Kunskapskrav, progression och
samstämmighet
Forskning om och nyckelstrategier för
formativ bedömning
Målgrupp: skolledare och pedagoger i
grundskola
Datum: tisdag 19 mars, kl. 14.00-
17.00
Pris: 650 kr exkl. moms, inkl. fika
Anmäl dig senast: tisdag 26 februari
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
Anmälan görs på nätet och är
bindande efter sista anmälningsdag.
Plats kan överlåtas.
| Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390165 | Målgrupp | skolledare och pedagoger i grundskola | Plats | Gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 650 kr exkl. moms,inkl. fika | Anmälan | Senast 26 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| Konferens förskola | Datum | To 21 - To 21 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Konferens | Innehåll | Konferens förskola 21 mars
Att arbeta med barns tal- och
språkutveckling
Marianne Gutler Lindström är
författare, talpedagog, Fil.mag och
doktorand. Hon har mångårig
erfarenhet av arbete med barn i behov
av särskilt stöd i tal- och språk.
Det är viktigt att arbeta med barns tal
och språk redan i tidiga åldrar, inte
minst för att förbereda barnen inför
läs- och skrivinlärningen. Syftet med
denna föreläsning är att öka
kunskapen om barns tal och
språkutveckling och att få insikt om
metoder för att hjälpa barnen till en
effektivare kommunikation, allt
anpassat efter barnens ålder och
utvecklingsnivå.
Så som nu har det aldrig varit,
så som nu kommer det aldrig mer bli
Micke Gunnarsson är förutom en flitigt
anlitad föreläsare, författare och
grundare till kampanjen ”Varenda
unges rätt till MVG”,
Fredsuppdraget.se samt Barnatro AB.
Vad är egentligen IRL på riktigt? Och
vad krävs av oss vuxna?
Micke Gunnarsson menar att vi ska
”strunta” i barnen om vi vill dem riktigt
väl i framtiden. Vad menar han med
det? Han beskriver en värld i
förändring, barnatro, mod,
entreprenörskap och digitala medier.
Och hur vi som vuxna, föräldrar, lärare
eller pedagoger, påverkas när våra
barn föds med digitala navelsträngar.
Målgrupp: personal i förskolan
Datum: torsdag 21 mars, kl.09.00-
15.30
Pris: 890 kr exkl. moms inkl. lunch och
två fika
Anmäl dig senast: torsdag 28 februari
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
Anmälan görs på nätet och är
bindande efter sista anmälningsdag.
Plats kan överlåtas. | Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390187 | Målgrupp | Personal i förskolan | Plats | Gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 890 kr exkl. moms, inkl. lunch och två fika | Anmälan | senast 28 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| Pedagogens Ledarskap (3 halvdagar) | Datum | To 21 - To 21 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning | Innehåll | Pedagogens ledarskap (3 halvdagar)
Lasse Lindsjö (leg psykolog,
specialistkompetens i pedagogisk
psykologi), tidigare under många år
anställd som psykolog i de
pedagogiska verksamheterna i Malmö
Stad, med vanliga psykologuppgifter
inom skola och förskola och då främst
med barn i behov av särskilt stöd
(framför allt med utagerande barn och
ungdomar). Parallellt med
psykologarbetet har Lasse varit
anställd på Lunds Universitet och
Malmö Högskola och då mest arbetat
med pedagogutbildningar, bl.a.
specialpedagogutbildning och
rektorsutbildning.
Pedagogers ledarskap är idag betydligt
mer komplext än tidigare. Många barn
och ungdomar har idag har helt andra
uppväxtvillkor och behöver ett mer
relationsinriktat och stödjande
ledarskap för sin utveckling och sitt
lärande. Det relationsinriktade
ledarskapet kräver oerhört mycket
struktur för att bli framgångsrikt.
Träff 1. Föreläsningen beskriver ett
aktivt val att välja ledarstil utifrån den
grupp pedagogen möter. Elevernas
grundfunktioner och gruppens storlek
styr vilket ledarskap som är mest
framgångsrikt. Det mest utmanande
ledarskapet är ju i mötet med en stor
grupp, där många individer har låga
grundfunktioner i sin utveckling.
Träff 2. Olika redskap i det
pedagogens ledarskap behandlas:
bl.a.
kommunikation, samtal, grupp-
processer, konflikthantering,
salutogena strategier
Träff 3. Goda strategier mot
nedslitning är nödvändiga i det mycket
komplexa ledarskap pedagoger idag
utövar. Det krävs goda strategier både
på individ, grupp och
organisationsnivå. Professionellt stöd i
form av kollegiala samtal, handledning
och andra processer berörs.
Målgrupp: pedagoger grundskola
Datum: tor 21/3, ons 24/4, tis 14/5
Tid: kl. 14.00-17.00
Pris: 1.890 kr exkl. moms inkl. fika
Anmäl dig senast: torsdag 21 februari
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
Anmälan görs på nätet och är
bindande efter sista anmälningsdag.
Plats kan överlåtas.
| Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390198 | Målgrupp | pedagoger grundskolan | Plats | Gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 1890 kr exkl. moms, inkl. fika | Anmälan | senast 21 februari | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
| IKT och digitala lärmiljöer i grundsärsk | Datum | On 27 - On 27 mars 2013 | Ort | Göteborg | Arrangör(er) | Pedagogiskt Centrum | Typ av evenemang | Föreläsning | Innehåll | IKT och digitala lärverktyg i
grundsärskolan -
pedagogiken i centrum och tekniken
som en resurs!
Magnus Brungs är inspiratör och
föreläsare på Innovateket, samt lärare
inom grundsärskolan och
skolutvecklare med fokus på
specialpedagogik och IKT i Mölndal.
Föreläsningen tar sin utgångspunkt i
erfarenheter av IKT och digitala
lärverktyg inom grundsärskolan.
I föreläsningen behandlas frågor som:
Hur kan IKT användas som ett verktyg
vid planering, genomförande,
utvärdering och dokumentation?
Hur kan IKT utveckla lärmiljöer som
stödjer elevers olika sätt att lära?
Hur kan IKT öka förutsättningar för
praktisk delaktighet?
Under föreläsningen kommer du som
deltagare kunna pröva digitala
lärresurser och på så vis vara delaktig.
Ta således med egen digital utrustning
(exempelvis dator, lärplatta,
smartphone).
Målgrupp: personal i grundsärskolan
(pedagoger, assistenter,
specialpedagoger, speciallärare samt
skolledare)
Datum: onsdag 27 mars, kl. 15.00-
18.00
Pris: 650 kr exkl. moms, inkl. fika
Anmäl dig senast: onsdag 6 mars
Kontaktperson:
lislott.lundahl@grkom.se
Anmälan görs på nätet och är
bindande efter sista anmälningsdag.
Plats kan överlåtas.
| Webbinformation | http://c.plma.se/?q=49799407201618390200 | Målgrupp | Personal i grundsärskolan | Plats | Gårdavägen 2, Göteborg | Pris | 650 kr exkl. moms,inkl. fika | Anmälan | senast 6 mars | Kontaktperson/ organisation | Lislott Lundahl | Adress | | Telefon | | Fax | | E-post | Lislott.lundahl@grkom.se |
[Åter till början av sidan]
|
|