Kalendarium
Kalendarium för evenemang kring utbildning och IT i Sverige. Läs mer

















 

DIU nr 2-14 ute nu.



Beställ DIU: Efterbeställ paket med 20 ex av DIU för skolan á 400 kr + porto!

GULDÄPPLET 2014
Dags tänka på nominering för 2014! 2013 års vinnare, filmer och ceremonier.  
Hearing i riksdagen 5/2
Lärandets nya landskap, med Utbildningsutskottet, DIU, Moderaterna, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Skolledarförbundet. Se video mm  
DIU i Paris/London-BETT januari 2014
Studiedagar med OECD och Unesco i Paris, Scandinavian session, guidade BETT-turer och egna sessioner i London.  
DIU på Bok & Bibliotek 2013
DIU-rapport nr 2/13 "Läsa och skriva digitalt - en nyckel till framgång i skolan och livet."
BESLUTSBOKEN
DIUs fem förslag till regeringsbeslut för skolans digitalisering. Länk, video, DIU i Almedalen 2013.
 
Vad kan en skola vara?
Becker/Drewsen speglar en skola i NU:et, med exemplet ybc i Nacka.  
DIUs arbete prisat
Arbetet med Framtidens lärande, Guldäpplet och tidskriften DIU belönat med priset "Årets eldsjäl".
Skriv- och läsutveckling med dator
Tänk att som 7-åring få slippa fokusera på finmotorik – att hålla i pennan och forma skrivtecken – och istället få möjlighet att skriva snyggt på dator.
 

Föreningen DIU bland annat FDIU Väst.

Om cookies
Läs mer om cookies på denna webbplats.
 
DIU TEMA - här nedan finner du teman ur Datorn i utbildningen
 
Informationssökning och lärande
Nätverkade datorer och Internet har blivit självklara verktyg för att bemästra kunskapsexplosionen. Om resurser, arbetssätt, skolbibliotek och sökfrågor.

 
4D-skolan
3D och animation med Gunnar Jutelius.  
Plagiat och kontroll
En del menar att elevers plagiat är ett stort och växande problem. Intervjuer med lärare. Diu testar Urkunds tjänst för plagiatkontroll och jämför med några vanliga sökverktyg. Debatt kring frågan om fusk och kontroll.
 
Tidning som pedagogiskt projekt
Om tema- och skoltidningar. Guider om tidningsmakeri, om att göra bild, skriva text och göra serier. Gallerier över vinnare i skoltidningstävling 1999, 2000.
 
Forskning om IT och lärande
Här lyfter vi fram debatt kring forskning om skola, lärande och IT. Vi presenterar successivt nytt material ur forskning som ger perspektiv på de dagliga processerna i klassrummet.
 
Excel: verkstad för matematik
Kalkylblad av typen Excel är laboratorier för matematik! Följ med Örjan Broman på hans matematiklektioner, modeller för hur läraren kan skapa övningar direkt i Excel för att träna olika moment i undervisningen.
 
Flash: multimedia för webb
Här finner du material både för elev och handledare. Förklarade exempel, bland annat hur du skapar levande presentationer på webben. Eller animationer och talande figurer med läppsynkat tal. Det mesta gjort av Gunnar Jutelius.
 

KAMPANJ: teckna årsprenumeration nu eller provpren 3 nr för 99 kr! Mer

Framtidens lärande - nästa steg!
10-11 april på Münchenbryggeriet i Stockholm, var det dags för nästa steg: från goda exempel och enstaka föregångare bland kommuner till brett genomförande, solida strategier för skolutveckling. I fokus:
• Ledarskap och strategier, lokalt och nationellt
• Utvecklat lärande, delande och erfarenhetsutbyte
Ta del i samtalet - framtidens lärande!

Tid för tillbakablickstankar
Vår generation – oavsett hur gamla vi är – har varit med om en teknikutveckling som saknar motstycke i människans historia, skriver Stig Roland Rask. Läs mer

Ledarskap och digital strategi för skolan
– Det märkliga är att vi inte redan har en gemensam nationell strategi för digitaliseringen av skolan. Det säger Matz Nilsson, ordförande för Sveriges skolledarförbund. Läs mer

Lappa och laga räcker inte – skolan behöver ändras i grunden
Skolan måste transformeras i grunden menar forskaren Valerie Hannon. Hur gör vi för att säkra att alla får del av omvandlingen? Valerie Hannon inledningstalade vid en hearing i Sveriges Riksdag som DIU och partners arrangerade den 5 februari. Läs mer

Det omvända klassrummet: Hur tiden i klassrummet används är den viktiga frågan
Det flippade klassrummet ger inte per automatik bra lektioner och bra lärande. Pedagogen är viktigast, säger Jon Bergmann. Läs mer

Norges Senter for IKT i utdanningen:
Spaning mot framtidens undervisningsteknologier
Vilka är framtidsförväntningarna kring it och lärande bland norskt skolfolk? Norges egna Horizonrapport ger svaret. Läs mer

Idrott och IT – en kreativ utmaning med mycket rörelseglädje
– Jag upplever att det blir mer kvalitet i det som elever är delaktiga i, säger guldäpplevinnaren Daniel Gomejzon. Läs mer

Learning study på Sjöstadsskolan:
Kunskapsutveckling på professionell grund

– Vi har ett fantastiskt uppdrag som lärare och vårt arbete med Learning study hjälper oss att klargöra uppdraget, säger man på Sjöstadsskolan i Stockholm. Läs mer

Minska lärarnas administration, inte pedagogisk dokumentation
Fem konkreta förslag och perspektiv för att förenkla lärares administration och för att förbättra lärandet. DIU medverkade vid utbildningsdepartementets hearing om it-stöd i lärares administrativa arbete. Läs mer

– I dagens allmänbildning ingår att vara ”ITbildade”
– Många tror att Ørestad gymnasium är en elitskola men så är det inte. Tvärtom har vi en mycket blandad sammansättning: vi har många första- generationsgymnasister här, berättar rektor Allan Kjaer Andersen. Läs mer

Learning Study: Samarbete ger bättre lärande
– Vi tar med elevernas perspektiv, menar rektor och lärare på Fenestra Centrum i Göteborg. Läs mer



Lärplattan – ny dimension i lärandet
Om elever få varsin lärplatta har vi verkligen ett kraftfullt verktyg för lärande, skriver Gunilla Celén, utvecklingsledare i Sävsjö. Läs mer



Danskt exempel: Papperslös skola
Att ha bytt ut pappret mot datorn har blivit vardag för eleverna på Århus statsgymnasium, rapporterar Ewa Astly. Läs mer

Framtidens lärande 2013:
digital kompetens på agendan
Något nytt hände på Framtidens lärande 2013, skriver Peter Becker: tydliga politiska signaler kring skolans utveckling med it-stöd. Läs mer

Mäta kompetenser med nya verktyg
Om utvecklingen av verktygen blir så positiv som man hoppas, förändras arbetet med kunskapsbedömningar, både formativa och summativa. Jan Hylén omvärldsspanar. Läs mer

Lärmiljön förändrar pedagogiken –
Med enkla medel har ett vanligt klassrum fått nytt utseende och nya funktioner, att skapa en skola för alla. Lärmiljö är ett tema på Framtidens lärande 15+16-17 maj. Läs mer


Virtuella skolor – en bit framtid att spana på?
Virtuella skolor som erbjuder hela eller delar av läroplanen via nätbaserad undervisning. Jan Hylén beskriver en utveckling i USA och Europa. Läs mer

Allt fler satsar på skriva och läsa digitalt
Allt fler pedagoger, skolor och kommuner satsar på skriv- och läsinlärning med digitala verktyg. I maj anordnas den första nationella nätverksträffen. Läs mer


Vara satsar på skolan
– Vi måste få känna glädje och stolthet i skolan. Lärarna tar inte mer skit nu, säger Nina Schmidt, bildningschef i Vara, där man är stolt över sin skola. Läs mer

Lär matte med mattespel, problemlösning och praktiskt material
– Datorn bidrar till att barnen blir engagerade och samarbetar. Det säger Ulrika Ryan, lärare på Södra Sandby skola och vinnare av Guldäpplet 2012. Läs mer

John Hattie i Stockholm: Synligt lärande
Hattie studerar hur det vi gör i klassrummet påverkar resultatet. Om han får oss att reagera och diskutera detta i våra arbetslag har han gjort en viktig insats, skriver Gunilla Celén. Läs mer

Läraren som skapade en av Sveriges mest populära webbresurser
Alla barn känner till dem: under 15 år fyllde Anna Kalla egenhändigt sina länkburkar på nätet. Nu stängs de. Läs mer



Skolinspektionen sågar skolors IT-användning. Är det bara rektors fel?
Skolinspektionens granskning under förra läsåret ledde till ett totalt underkännande i en rapport nyligen. Analys och kommentarer. Läs mer

Skolan måste digitaliseras snabbare
Guldäpplets partners i ett gemensamt debattinlägg i Dagens Samhälle. Läs mer

Dans, Skype och Wikipedia – en vanlig dag i skolan
På Katedralskolan i Skara bidrar eleverna på estetprorammet till uppslagsverket Wikipedia. Möt Guldäpplefinalisten Ylva Pettersson. Läs mer


Mölndal: Praktik och forskning – lära med varandra
– Det handlar om ett helt nytt sätt att bedriva utveckling, säger Camilla Rudevärn, utvecklingsledare i Mölndal. Läs mer


Skola i förändring
Nominerade till Guldäpplet 2012: "Vänd på din undervisning. Tiden tillsammans i klassrummet får ett annat innehåll." Läs mer


Mobiler vänder upp-och-ner på gamla sanningar om IT i skolan
Det finns otaliga exempel på hur mobiler används i lärandet. Unesco har i en rapportserie kartlagt mobilt lärande i världen. Läs mer

Lokalt åtgärdsprogram för IT i skolan
DIU sammanfattar i fyra punkter de insatser vi anser nödvändiga att vidta lokalt i varje kommun och skola. Läs mer

DIUs och SKLs seminarieserie vt2012
Serien om Öppenhet och bättre lärande med stöd av IT fallstudier, presentationer och diskussion. Läs mer

Facebook – på mitt eget sätt
Hur tänker elever kring att använda Facebook. Finns det problem, i så fall vilka? Daniel Sandin har undersökt frågan med sina elever. Läs mer

Fallstudie Kungsbacka på Studio Lärmiljö:
Hur ska en skola för framtiden se ut?

Rektor Mikael Parknäs rapporterar från en nydanande workshop på Framtidens lärande. Läs mer

Populärt spel ökar elevernas medvetenhet om bokstäver och ord
Det spelas Wordfeud på Björndalsskolan i Trollhättan. Förskoleklassen och åk 1 tränar ljud, ord och stavning. Och en hel del matte. Läs mer

Framtidens lärmiljö – angår eleverna
Moa Dickmark, arkitektstuderande från Århus, vill se en process där eleverna blir mer involverade i designprocessen av nya eller ombyggda skolbyggnader. Moa är också en av deltagarna i Studio Lärmiljö på Framtidens lärande 2012. Läs mer

Forskning pågår: Skriva sig till läsning med dator
Forskare från Högskolan i Dalarna undersöker villkoren för Läs- och skrivlärande i år 1 när metoden "Att skriva sig till läsning på dator - utan penna" används i Sandviken. Läs mer

Skolutveckling på framtidens lärande
En bred rörelse växer kring skolutveckling med stöd av it. Det vi här ser är systematisk skolutveckling, en praktikdriven utveckling, med stöd på förvaltningsnivå och med djup och nödvändig dialog med forskning, skriver Peter Becker i sin ledare. Läs mer

Lyssna på lärarnas beprövade erfarenhet!
Datorskrivande, skriva-sig-till-läsning, har hamnat i mediefokus. Peter Becker och Erica Lövgren redovisar en färsk enkät.
Läs mer


Kan skolan utveckla framtidskompetenser?
I ett Diu-tema om framtidskompetens, skriver Jan Hylén om två aktuella forskningsprojekt.
Läs mer



(Annons)



























































Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 140321