Ett av mina mål med BETT, säger Ylva Dahl, var att titta
på interaktiva skrivtavlor, se vad företagen,
förlagen och mjukvarutillverkarna
tänkte kring utvecklingen framöver.
Ylva Dahl, är 1-7 lärare på Forshällaskolan
i Uddevalla och har redan en
interaktiv skrivtavla i klassrummet
som hon använder i stort sett hela
tiden tillsammans med barnen i den
tvåa som hon
har i år.
Det man
kunde se på
mässan är att det
händer mycket
hela tiden och
snabbt. Många
företag ger ut
mängder med
färdigt material. Det gäller att tänka
ett steg till och fundera på hur man
kan använda tavlan som ett pedagogiskt
verktyg, hur den kan förstärka
dina tankar som pedagog. Vad vill du
själv uppnå med tekniken? Annars
är det nog lätt att köpa och bara göra
saker som andra har tänkt ut.
Samma sak gäller vilken typ av
tavla man ska köpa, påpekar Ylva.
Välj inte tavla efter vilket märke
det är, utan efter hur du ska använda
den.
Mässan i all är, men minst lika
stor del av BETT-resan var nätverkandet
och diskussionerna med
övriga i DIUs grupp under dagarna i
London.
Jag levde i ett kompetensutvecklingsrus
när jag kom hem. Det var en
enormt bra fortbildning.
(I numret finner du ett dussintal andra rapporter från BETT)