Idrottsprestationer som bottnar i hårt arbete griper oss sällsamt starkt. När Carolina Klyft tog sina sjukampsmedaljer 2007 skapade det entusiasm, grep och lyfte oss. Det som i än högre grad griper mig är när jag ser ungdomar ta steg framåt, lyfta sig själva, gå längre än vi väntat oss eller våga mer än vi hoppats på – och lyckas efter riktiga ansträngningar. Det är inte de enkla framgångarna, utan just de, där man övervunnit sig själv som fängslar.
Som till exempel när vi stod där i London på BETT-mässan den 1 februari i år och fyra norska ungdomar visade vad de gör i sitt skolarbete. Hur de arbetar med moderna digitala verktyg, och hur de med glädje men också med kritisk reflektion kunde förmedla detta till en 500-hövdad internationell publik. När datorprojektionen för ett ögonblick inte fungerar då Audun pratar, och Erlend diskret kliver fram och i bakgrunden ordnar detta medan Audun pratar vidare. När Stina förmedlar sin skepsis inför en skola som arbetar med datorspel i lärandet, och hur hon stegvis insett möjligheterna och vinsterna. Då griper det mig.
Liksom när gymnasisterna Amanda och Elias från YBC medverkade med eget seminarium för vår resegrupp. Elever som möts med förtroende och förväntan, med goda villkor och utmaningar, de växer och utvecklas. Vi häpnar. Det ger hopp. Så enkelt och så tydligt det blir vad en bra skola är.
Det var det här som Logos uppfinnare Seymour Papert talade om med begreppet Hard fun, inte
det lättsamma men det svåra som är riktigt roligt att uppnå. Här finns också Lev Vygotskijs begrepp närliggande utvecklingszon, Zone of Proximal Development, ZPD. Den zon, de sammanhang och samspel med andra människor som utmanar och lyfter dig vidare i utveckling, som var en viktig del i hans syn på utbildning som en social och kulturell utveckling, inte enbart en individuell. Exemplen anknyter vidare till flow-begreppet hos Mihály Csíkszentmihályi, situationer där du har flyt, enkelt formulerat.
I arbetet med lärarpriset Guldäpplet är vi bortskämda med att möta lärare som lyckas skapa
sådana kvalitéer i mötet med sina ungdomar, tillsammans med kollegor och skolledare. Vi har
delat ut priset i tio år – och antalet nomineringar ökar. Det finns många sådana duktiga och
engagerade lärare. Av årets finalister och vinnare, Daniel Barker och Ylva Pettersson, Ulrika Ryan och Christina Löfving var tre med i oss i London och höll seminarier. Det är alltid samma glädje att höra dem berätta om sitt jobb.
Sådana exempel behöver spridas. Det behöver vi hjälpas åt med. Genom att Guldäpplet numera
även har de två lärarfacken, SKL, myndigheter SPSM och företag Netsmart och Tieto som
partners finns chansen att fler ska möta dem. Och att ännu fler ska bli nominerade.
Arbetet med lärarpriset Guldäpplet liksom med konferensen Framtidens lärande handlar i
grunden om detta. Hjälpas åt att ta steg framåt, mot bättre lärande, som professor Stephen Heppell sa på DIUs session Scandinavia@BETT den 1 februari. Med arenor för att lyfta fram goda exempel, bekräfta och inspirera, dela erfarenheter och framgångsstrategier.
PS. Du möter både norska och svensk elever och många inspirerande lärare och Guldäpplevinnare på Framtidens lärande – här och nu!, den 15-17 maj på Waterfront i Stockholm. Ett av våra teman är Pedagogik och lärande, här kommer många fler exempel att ges. Passa på att boka plats – ta med teamet och utvecklas tillsammans.
Och nomineringar till Guldäpplet 2013 kan du göra senast den 1 juni!
www.diu.se/guldapple