Untitled DocumentText: Monica Esborn, foto: Bo Helmersson.
Från DIUs studieresa London, januari 2016
Hackneys resa: Långsiktig
skolutveckling ger resultat
Lärare, rektor, politiker. Alla måste
stå bakom och vara involverade om
ett förändringsarbete ska lyckas. Det
menar Anne Canning, utbildningschef
i Londonstadsdelen Hackney som de
senaste åren varit ansvarig för att skolområden
i London, som tidigare inte
klarade sitt utbildningsuppdrag, har
lyft sig. Rejält.
Anne Canning är utbildningschef och
chef för Hackney Learning Trust, i
Londonstadsdelen Hackney. Bakom
sig har hon drygt 30 års erfarenhet
från Londons skolor, som matematiklärare,
rektor och som ansvarig
för ”Learning&Achievment” i Tower
Hamlet där skolorna under hennes tid
som ansvarig förbättrade sina resultat
avsevärt.
– Jag drivs av en nyfikenhet. En
nyfikenhet kring skolutveckling och
hur systemen kan användas för förändring.
Det är min drivkraft, säger
Anne Canning.
Ett lyft för alla skolor
Hackney, som har drygt 260 000 invånare,
är en stadsdel med blandad
befolkning och har en hög andel barn
som lever i fattigdom.
Runt millenieskiftet var resultaten
i Hackneys skolor bland de lägsta i
hela landet. Då tog man det okonventionella
greppet att lägga ut hela
skolverksamheten i Hackney på The
Learning Trust, ett icke vinstdrivande
företag som startade 2002 som ett
initiativ för att arbeta med utmaningarna.
The Learning Trust fick mandat
att vidta de åtgärder som de ansåg
behövde göras. Kontraktet löpte på
tio år och sedan 2012 är The Lear-
ning Trust en avdelning inom Hackneys
kommunala förvaltning. Sedan
starten av The Learning Trust har
resultaten i Hackneys skolor förbättrats
radikalt, men man är inte nöjd
utan utvecklingsarbetet fortsätter och
Hackney har nu ett rykte om sig att
vara en stadsdel där skolorna genomgår
kontinuerliga förbättringar som
drivs av innovation och utveckling
inom utbildningen.
– Vår erfarenhet är att kvalitet
endast kan utvecklas över tid och en
tioårsperiod är det perspektiv vi talar
om, säger Anne Canning.
Utveckling startar i klassrummet
– Vi har ett tydligt klassrumsfokus
eftersom det är den påverkan som
sker i klassrummet som är avgörande.
Det är fullt fokus på lärandet och
naturligtvis utgår vi från forskning
och vetenskapliga tankar, säger Anne
Canning.
– The Learning Trust tar de obekväma
men ibland nödvändiga beslut
som behöver tas för att en skola ska
kunna ta sig ur sina bekymmer. Det
kan handla om att bygga en ny skola
eller att be personal om att byta jobb.
Vad gör skillnad?
– Det är helt avgörande att arbeta
med ett helt skolområde, inte bara
med enskilda skolor. Höga förväntningar
är en annan sak som gör skillnad,
liksom ledarskapet. Det måste
vara ett inspirerat och starkt ledarskap
på alla nivåer genom hela processen,
framhåller Anne Canning.
Den metod som man ofta vill ta
till när en skola inte fungerar är att
byta ut personal, men The Learning
Trust har en annan bärande tanke:
– Satsningen handlar om att träna
och utbilda sig ur problemet – inte att
rekrytera sig ur det. Bland annat ingår
det att lärare besöker andra skolor, ett
så kallat ”visit program” för att på så
sätt professionellt utveckla lärandet.
Att samla och analysera data som
underlag för beslut är en viktig del i
utvecklingsarbetet – och man samlar
in mycket data.
– Vi använder oss av all tillgänglig
data och tester för att skaffa oss kunskaper
om skolan, liksom att arbeta
inom systemet och förbättra det snarare
än att reformera eller störa det.
– Om du känner dina skolor väl
så är det den kunskapen som leder
dig till att förstå och att kunna avgöra
vilka insatser som behöver göras, säger
Anne Canning.
I en stadsdel som Hackney som har
en av Londons högsta andel av barn
som lever i fattigdom, är det viktigt att
ha en gemensam syn på fattigdom:
– Det hjälper aldrig människor att
man tycker synd om dem, att man ser
ner på dem och tror att de inte har
förmågan. Detta är en oerhörd central
del för synsättet inom Hackney Learning
Trust och jag kan inte nog betona
den. Det handlar om att ha rätt
ställda och höga förväntningar.
Två saker ser dock Anne Canning
som de viktigaste för att få till stånd
en utveckling som man fått i Londons
tuffaste skolområden:
– Det måste finnas en insikt bland
alla politiker att man måste och vill
förbättra skolan. Och det måste finnas
en tydlig inställning, att rektorer tillsammans
med lärarna – alla – måste
stå bakom förändringsarbetet.
MONICA ESBORN
Foto: Bo Helmersson.
Challenge Partners: Nätverk för kollegialt lärande
Lampton School är en del av Challenge
Partners, ett växande samarbete och
partnerskap, med omkring 300 skolor
runt om i Storbritannien som medlemmar.
Skolorna är grupperade i nätverkshubbar
och Lampton School leder i
dag en av dessa hubbar, London West
Alliance med drygt 20 skolor som har
ett nära samarbete och utbyte.
Genom att skolorna inom en hubb
knyts närmare till varandra och ser
varandra som partners som kan byta
erfarenheter med varandra och utmana
varandras görande på professionell
basis, börjar positiva spiraler ta över de
tidigare negativa.
– En avgörande del är att tillit byggs
upp i alla led, utan tillit är denna förändring
omöjlig, framhåller professor
Sir George Berwick, vd för Challenge
Partners och tidigare rektor och delaktig
i London Challenge, det statliga initiativ
som under tio år i början av 2000-talet
lyfte Londons skolor från Englands
sämsta till Englands bästa. Professor Sir George Berwick, vd för Challenge
Partners.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.