Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
När fyra nordiska ungdomsteam står på scenen i London som en del av BETT, den största internationella
scenen för it och lärande, och presenterar hur de arbetar i skola och lär sig, fylldes närvarande nordbor av
stolthet. Alla, de själva förstås men också alla vi andra, har anledning att känna oss stolta, rörda och glada.
Stolta, för det första för att 10-15-åriga ungdomar törs – som den finske skolverkschefen, som talesperson
för Nordiska rådet där Finland nu är ordförandeland, uttryckte det i sitt öppningstal. Törs stå inför en
tusenhövdad skara och berätta på engelska om sitt arbete.
Stolta, för att eleverna så flyhänt och genomtänkt kan visa upp olika sidor av de pedagogiska sammanhang
och miljöer de arbetar i. Ta de finska eleverna Anniina, Aura och Riina, alla i fjärde klass i Veromäen
skola, som visade hur de arbetar med den plattform som de använder för stora delar av sitt skolarbete och
för kommunikation med sina lärare. Presenterat på flytande engelska. Och när nätuppkopplingen inte hängde
med, gick de 10-åriga eleverna obesvärat vidare, med kommentaren: ”Det vi ville visa var…” Det gick en
susning genom publiken när man insåg hur naturligt eleverna tog denna typ av besvär, som vi alla råkat ut
för, inte minst just i visningssituationer. Och direkt återknyta när nätanknytningen återkom. Tänk efter ett
ögonblick: alla de kompetenser som ligger bakom dessa skeenden – analytiska, kommunikativa, samarbetsoch
digitala kompetenser liksom förmåga till problemlösning.
Och stolta för att elever som de svenska, Alice, Hedvig, Noa och Viggo, alla från årskurs 6, Årstaskolan
i Stockholm, både vill, kan och törs tala om ord, viktiga ord. Ord som ensamhet, rädsla och glädje. Egna
tankar och intryck kring viktiga frågor, i form av dikter – baserat på arbete med Livsviktig poesi. Med
personligt, relevant och koncist skrivande. I en sådan miljö får mobbing och främlingsfientlighet svårare
slå rot. I en sådan miljö kan kunskapen växa friare.
Och en stolthet, för att detta är arbetssegrar. Ta Årstaskolan som exempel, där framgången inte
varit given, utan där man genom ett starkt kollegialt arbete lyft sig. Med drivande lärare och ledning,
har man under en följd år arbetat sig fram till bättre arbets- och studieformer. Hela DIUs
BETT-resa hade fokus just på långsiktig skolutveckling baserad på kollegialt lärande i samspel
med forskare och praktiker.
Stolthet, men också eftertanke. Som de flesta av oss vet, ger mötet med de andra, med grupper
från andra länder – här de nordiska – nyttiga perspektiv. Vi möter andra perspektiv, andra
erfarenheter. Genom andra får vi syn på oss själva. Vi blir klokare över vad och hur vi gör genom
att möta de andra. Det är ett av de stora, berikande, ja nödvändiga värdena med att möta
de andra. Inte för att andra gör allt bättre, utan för att vi blir klokare gemensamt. Det har alltid
varit en drivkraft för mänsklig utveckling, det är drivkraften för det utvidgade kollegiet, det är
drivkraften för det kollegiala lärandet. Det är också drivkraften för BETT-resenärer: vi delar och
vi blir gemensamt klokare. Här är grundvalen för delandekulturen på nätet - liksom för BETT-resan.
Ta gott emot ett utsnitt av delandet och reflekterandet kring årets BETT-resa. Låt oss fortsatt
gemensamt bli klokare!
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.