Kulturkrock mellan IT-avdelning och
utbildningsförvaltning
”De pratar ju aldrig så man förstår!”
”Vi finns ju till för verksamheten, det
är verksamheten som inte vet vad de
vill ha…”
Känner du igen dig? IT-avdelningar
och utbildningsförvaltningar har
ibland svårt att förstå varandras behov.
I Alvesta har man arbetat för att öka
förståelsen för varandras verksamheter.
Arbetet har både gett resultat och
sparat pengar.
– I hela processen har det varit väldigt
lite motstånd och gnäll. Jag är påläst,
vet vad jag vill och människor lyssnar
på bra argument, säger Carolina Sanderberg,
IT-strateg på utbildningsförvaltningen
i Alvesta sedan 1,5 år tillbaka.
– Det var vilda västern innan. Folk
blev bara glada när någon sa hur det
skulle vara, säger Per Gustavsson, som
arbetar med IT-stöd på utbildningsförvaltningen.
Per Gustavsson, IT-stödjare i Alvesta och en av ”Årets nätspridare 2016”, var tidigare SO-lärare på Hagaskolan i Alvesta och ansvarig för kommunens pilotprojekt med Chromebooks. En sjua fick byta ut sina pc-datorer under en testperiod. Utvärderingen visade att bytet gick bra.
Det första uppdraget för Carolina
Sanderberg var att skriva en IT-strategi.
Då hade kommunen tidigare
gjort satsningar på en dator till varje
elev i åk 7-9, arbetat med Google
Apps for Education sedan 2011, personaldatorer
och en Ipad-pilot. Men
fortfarande var administrationen till
stor del manuell och det var stor skillnad
på hur skolorna arbetade med IT.
Att arbeta med IT var helt enkelt fritt
valt arbete.
För att lyckas med en kommunal IT-strategi för
skolan måste man inse att IT-avdelning och
utbildningsförvaltning har olika kulturer. Börja
samarbeta och sätt gemensamma mål, menar
Carolina Sandeberg, it-strateg i Alvesta. Andra
viktiga faktorer är att tänka från grunden så att
man inte missar viktiga mål och krav och inse
att den politiska nivån är viktig. Läs på och slipa
dina argument och be om hjälp, både av andra
som har gått före och konsulter, är Carolinas
uppmaning. Foto: Åsa Karlsson.
I IT-strategin såg Carolina över de
formella kraven, nuläget, ekonomin
och gjorde en behovsanalys.
– Det är viktigt att vi uppfyller de
formella kraven i undervisningen.
Vi ska bedriva skola på vetenskaplig
och laglig grund samt fostra in eleverna
i att agera efter värdegrunden.
Detta ska avgöra vilka tjänster, vilken
utrustning och utbildning vi väljer.
Målet måste vara en likvärdig skola.
För att få en samsyn kring hur
man ville arbeta och vad som var målet
engagerades kommunens pedagoger
med IT-ansvar.
– Vi kom fram till att alla pedagoger
ska ha tillgång till pedagogiska
arbetsverktyg och att vi ska skapa en
enhetlig digital lärmiljö. Behoven blev
sedan till åtgärder och en IT-plan för
förverkligande, säger Carolina.
Olika kulturer
För att få tyngd bakom arbetet och få
igång ett pilotprojekt gick Carolina
Sandberg till utbildningsnämnden.
– Vi behövde ha ett beslut på vad
bas/miniminivån skulle vara och få
deras godkännande för att starta ett
pilotprojekt. Jag såg Google och Chromebooks
som det bästa alternativet
med de förutsättningar Alvesta hade.
Man måste titta på verksamhetens
behov och låta det avgöra vilka satsningar
man gör. Ger man inte lärarna
det de behöver kommer de att ordna
det i alla fall – men kanske på ett sätt
som inte är korrekt säkerhetsmässigt
eller administrativt, säger Carolina
Sanderberg.
IT-avdelningarna och utbildningsförvaltningarna
har många gånger olika
kulturer. Utbildningsförvaltningen
är ofta den största förvaltningen sett
till antal enheter och användare med
stora behov av IT. Men kommunernas
IT-miljö och support är ofta uppbyggd
efter kontorsmiljö.
– Skolans miljö ser helt annorlunda
ut. För lärarna är tiden det allra
viktigaste när man ska använda IT i
undervisningen. Tar det lite för lång
tid att komma igång så tappar du
eleverna.
Framgångsfaktorn är att medvetet
arbeta för att få förståelse för varandras
verksamhet, bygga respekt, kunskap
och kommunicera.
– Det räcker inte att ha ett möte då
och då. Man måste ha gemensamma
processer, arbetsdokument, träffas,
fika och lära känna varandra.
Google och säkerheten
Men att byta till Chromebooks var
inget lätt beslut.
– IT-avdelningar älskar ofta Microsoft
och har ett högt säkerhetstänk
vilket innebär att man ibland inte har
så stor kunskap eller förtroende för
andra miljöer. Tyvärr är det ofta ett
vi-och-dom-tänk mellan IT-avdelningar
och utbildningsförvaltningar
i kommunerna trots att man tillhör
samma organisation, säger Carolina.
Utbildningsnämnden i Alvesta
valde att starta ett projekt med
Chromebooks där båda avdelningarna
var involverade. Om IT-avdelningen
skulle hitta tekniska hinder
så hade de rätt att säga nej till vidare
arbete. I projektet gjordes en riskoch
sårbarhetsanalys där hela IT-avdelningen
var med och diskuterade
möjligheter och risker. Projektet blev
lyckat och resultatet är nu att man
har byggt upp två parallella miljöer:
utbildningsförvaltningens pedagoger
jobbar i Googles miljö och resten av
kommunen kommer att jobba i Microsoft
Office 365.
– Pengarna har bara runnit genom
många kommuner för att betala för
hårdvaran som inte varit anpassad för
skolmiljö. När vi byter datorer från
pc till Chromebooks sparar vi 52 procent
i kostnad för inköp, underhåll
och support. Vi skrotade ryggsäckarna,
införde vadderade fodral och
krävde att eleverna alltid skulle ha fodralet
på. De elever som inte hade det
blev av med sina datorer. Vi har än
så länge inte haft en enda chassiskada
på någon Chromebook. 97 procent av
våra skade- eller garantiärenden gäller
de pc-datorer som finns kvar.
Kompetensutveckling och stöd
I arbetet har kommunen tagit hjälp av
externa konsulter när det har behövts.
– Vi har behövt Google-specialister
som har varit kunniga om skolans
verksamhet. Vi har anlitat bra
personer som har varit öppna med de
fördelar och nackdelar som finns. I
samarbetena har vi passat på att tanka
konsulterna på kunskap och kompetensutveckla
oss så att vi kan arbeta
vidare själva.
Alvesta har genomfört en övergripande
utbildningsinsats där alla lärare
gått utbildningspass i Googles School
for Educationmiljö, men fler insatser
behövs, bland annat kommer några
lärare att certifieras i Google. Stödorganisationen
har också förändrats.
– Vi har möblerat om, flyttat
pengar, ansvar och skapat en central
IT-stödjarorganisation på fem anställda
med olika arbetsuppgifter. För
att få det att fungera i ett inledningsskede
har också jag stöttat upp som
IT-stödjare på en skola två halvdagar
i veckan. Det är väldigt bra för att få
förståelse, insyn och se behoven.
IT-stödjare delar ut datorer, ger
elevsupport, är ute i klass och håller
lektioner eller handleder pedagoger
som elever. De har en plan för vad
som ska göras och finns med i klassrummet
när det behövs.
Nästa utbildningssatsning handlar
om den nya lärplattformen Schoolsoft.
– Det känns positivt, det finns ett
sug efter en lärplattform för all pedagogisk
dokumentation. Hanteringen
av det befintliga skoladministrativa
systemet har inte heller fungerat som
önskat, med felaktig statistik och inga
fasta rutiner för uppdatering. Målet
är att vi ska ha en kompetent och
modern systempark med så få separata
system som möjligt som också
är kompatibla med varandra, säger
Carolina.
Statistiken är verksamhetskritisk.
Om den inte är korrekt får man inte
underlag att göra rätt prioriteringar
och kan inte heller göra jämförelser
med andra kommuner.
Erfarenhetsutbyte och framtid
Kunskapen som Carolina Sanderberg
har samlat på sig har hon delat med
sig av till flera andra kommuner som
har liknande utmaningar.
– Alla behöver inte uppfinna hjulet
själva. Det vi har gjort kan man
inspireras av i kommuner oavsett
storlek, tror Carolina.
Alvesta kommun delar även med
sig av sina erfarenheter i AV-Media
Kronobergs regionala nätverk för
kommunernas IT-samordnare.
Nu väntar kommunen på vad som
händer med den nationella IT-strategin
och förändringar i kursplanerna
som ligger på regeringens bord. Det
kommer att påverka kommande satsningar.
Referens
Carolina Sanderberg har skrivit magisteruppsatsen
”Samarbete mellan IT-avdelning
och verksamhet – en litteraturstudie om
hinder och möjliggörare” som examensarbete
inom magisterprogrammet Lärande,
kommunikation och IT på Göteborgs
universitet.
Länk: bit.ly/2kzavMF
Fakta om Alvesta
Antal invånare: ca 20 000
Antal skolor: Sju kommunala grundskolor,
Alvesta särskola samt Alvesta
Resursskola. Allbo lärcenter med gymnasiets
IM-program samt vuxenutbildning
och SFI. En friskola, sex förskoleområden
och två fristående förskolor.
Antal elever: F-9 ca 2 500, Förskola ca
1 100, Övriga ca 700
Antal skolledare: 16 skolledare i skola
och 7 förskolechefer
Politiskt styre: Socialdemokraterna,
Centerpartiet och Miljöpartiet
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.