Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Vissa veckor lär man sig mångdubbelt mer än andra. Ibland i eftertanke på egen hand, kanske i skid- eller
löparspåret. Ibland i myllret tillsammans med många andra. Eller snarare, efter en sådan myllrande
vecka. Det är ju efteråt som slutsatser dras och lärdomar klarnar. Inte i görandet – där skapas
energin, där skapas materialet – utan efter görandet, där bearbetning och tankarna formas.
Eftertankar är ett bra ord. Det här numret är fyllt av eftertankar.
DIU reste till BETT-mässan i London med fyra av 2016 års mottagare av Guldäpplet, Hülya
Basaran, Jonas Hall, Per Ahlkvist och Martin Lövgren, coachade av Jenny Edvardsson, pristagare
året innan, och Mats Östling, erfaren spanare. Tillsammans med Max Entins vassa bilder och foton
av Johanna Wallén och Filip Hanning, två fotoelever från Mediagymnasiet i Nacka som tillsammans
Bo Helmersson dokumenterade under resan, möter du deras eftertankar på följande sidor.
Fringe events har blivit en trend. Mässan är myllrande, öronbedövande utbud av prylar, lösningar
och möjligheter – en av världens största scener för IT och lärande. Men reflektionerna kring lärandet
och skolan behöver sina rum. DIUs val att förlägga dem intill BETT har blivit en trend. DIU
med partners höll således till i Platinum, Nordic@BETT på samma ställe, Netsmart också,
Itslearning parkerade en båt utanför och Lin hakade på med ett eget rum i mässhallen. Skolverket
var där, men valde lokaler ute på stan.
Skolverket presenterade en aktuell statusuppdatering för den efterlängtade nationella svenska
strategin för digitalisering i skola. Läs mer i detta DIU-nummer.
En höjdpunkt var de fyra nordiska gymnasieteam som på Nordic@BETT visade hur de arbetar
med IT i skolan idag. Norska ungdomar som suveränt visade och avslöjade vad medier är
idag. Fyra danska självironiskt kostymklädda grabbar som med sin prisvinnande entreprenörshistoria
om utveckling av en app, samtidigt ifrågasatte dagens skolpedagogik. Två seriösa finska
teknikelever som på en gång skapade en maker-space-kurs och ifrågasatte lärandets former.
Och fyra svenska som i sitt lärande utvecklade en egen bok – om euklidisk geometri. Alla skapande,
nördiga och reflekterande. Vilken härlig bild av ungas skaparkraft!
Scandinavia@BETT startades av DIU 2013 som ett forum där skandinaviska röster och
erfarenheter skulle höras – inte minst ungdomarna själva. I år hade det mognat till Nordic@
BETT, formellt övertaget av de nordiska skolmyndigheterna med stöd av Nordiska ministerrådet.
Mixen av nordiska forskare, Horizon Nordic Report 2017 och ungas perspektiv var god.
Veckan rymde mycket mer. DIU gjorde en mellanlandning i Oslo, där vi under ett intensivt
dygn med en kvalificerad grupp (med tre representanter för riksdagens utbildningsutskott med
i valda delar: Åsa Eriksson(S), Maria Stockhaus och Camilla Waltersson Grönvall, båda (M)) spanade
kring: vad betyder det att ha en nationell strategi? Vad kan vi lära av Norge? Policy med digital
kompetens inskriven i styrdokument sedan mer än tio år, med regelbundna analyser av praktik
och möte med inspirerande och tankeväckande Teglverkets skola.
En vecka med massor av intryck– och nu eftertankar. Därtill två betydelsefulla svenska
spaningar. Nu lämnar vi över detta till dig. För din vidare bearbetning och nytt görande. Det är så
beprövad erfarenhet växer, i dialog.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.