Vilka möjligeter och risker ser lärarna inför
satsningen på egen dator till elever
och lärare?
I DIU såväl som i andra medier rapporterar
vi ofta om effekterna av projekt.
De funderingar som fanns i förväg
tenderar att glömmas bort. Lärarna på
Smedingeskolan och Kullaviksskolan i
Kungsbacka har intervjuats inför starten
av projektet som drar igång i årskurs
7-9 till hösten. DIU har fått tillgång till
sammanställningen av intervjusvaren
som ger en ögonblicksbild av vilka frågor
lärare ställer sig inför en omfattande
förändring i sitt yrkesvardag.
Det är huvudsakligen datorvana lärare
på de båda skolorna, en majoritet har
nått steg 3 i PIM, och använder datorn
både hemma och på jobbet. Samtidigt
är det relativt få cirka 13 procent på
respektive skola som i dag använder
datorn som ett redskap i undervisningen
och 20-25 procent som i dag
sköter dokumentationen digitalt. Förväntningarna
på att det pedagogiska
arbetet underlättas är relativt stora.
Vilka fördelar förväntar sig lärarna?
Ökad tillgänglighet till dagsaktuell
information, aktivare och mer motiverade
elever är några av de fördelar
lärarna förväntar sig. Den egna
skolrelaterade administrationen och
elevdokumentationen tror många
kommer att underlättas när alla har
egen dator.
Det finns också en tro på att det
kommer att bli enklare att individualisera
undervisningen och att eleverna
kan bedriva skolarbete mer oberoende
av rummet.
Vilka nackdelar kan komma?
Många lärare på de båda skolorna har
farhågor kring praktiska frågor som
har med själva datoranvändandet att
göra. Vad händer om tekniken och
datorerna krånglar, om de går sönder?
Hur ska eleverna förvara datorerna
under skoldagen, till exempel på matrasten?
Det finns också en oro kring att
eleverna kommer att bli mer ofokuserade
på skolarbetet. Och lärarna
påpekar att det krävs en hel del arbete
tillsammans med eleverna kring
hur man ska förhålla sig till källor
på nätet, etikfrågor, upphovrätt och
liknande.
Förändrad elevroll
Att elevrollen kommer att förändras
när varje elev har tillgång till en egen
dator tror de flesta och förväntar sig
att eleverna kommer att arbeta mer
självständigt och ta mer ansvar.
Förändrad lärarroll
En del förväntar sig att bli mer handledare,
andra menar att lärarrollen
nog inte kommer att förändras så
mycket, åter andra tror att lärarna
kommer att få kämpa mer för att
behålla auktoriteten i klassrummet.
Några pekar på att det blir enklare att
arbeta efter kursplanernas strävansmål
och att det blir enklare att komma
bort ifrån en allt för läromedelsstyrd
undervisning.
Att kunna leverera en mer varierad
undervisning och bjuda eleverna
på snyggare presentationer är andra
saker som lärarna pekar på kommer
att förändras.
Hur resultaten stämmer med förväntningarna
återkommer vi till.