Untitled Document Text och foto: Carina Näslundh
E-post: carina.naslundh@diu.se

 

Kungsbacka:
Förhoppningar och farhågor

Vilka möjligeter och risker ser lärarna inför satsningen på egen dator till elever och lärare?
I DIU såväl som i andra medier rapporterar vi ofta om effekterna av projekt. De funderingar som fanns i förväg tenderar att glömmas bort. Lärarna på Smedingeskolan och Kullaviksskolan i Kungsbacka har intervjuats inför starten av projektet som drar igång i årskurs 7-9 till hösten. DIU har fått tillgång till sammanställningen av intervjusvaren som ger en ögonblicksbild av vilka frågor lärare ställer sig inför en omfattande förändring i sitt yrkesvardag.

Det är huvudsakligen datorvana lärare på de båda skolorna, en majoritet har nått steg 3 i PIM, och använder datorn både hemma och på jobbet. Samtidigt är det relativt få cirka 13 procent på respektive skola som i dag använder datorn som ett redskap i undervisningen och 20-25 procent som i dag sköter dokumentationen digitalt. Förväntningarna på att det pedagogiska arbetet underlättas är relativt stora.

Vilka fördelar förväntar sig lärarna?
Ökad tillgänglighet till dagsaktuell information, aktivare och mer motiverade elever är några av de fördelar lärarna förväntar sig. Den egna skolrelaterade administrationen och elevdokumentationen tror många kommer att underlättas när alla har egen dator.

Det finns också en tro på att det kommer att bli enklare att individualisera undervisningen och att eleverna kan bedriva skolarbete mer oberoende av rummet.

Vilka nackdelar kan komma?
Många lärare på de båda skolorna har farhågor kring praktiska frågor som har med själva datoranvändandet att göra. Vad händer om tekniken och datorerna krånglar, om de går sönder? Hur ska eleverna förvara datorerna under skoldagen, till exempel på matrasten?

Det finns också en oro kring att eleverna kommer att bli mer ofokuserade på skolarbetet. Och lärarna påpekar att det krävs en hel del arbete tillsammans med eleverna kring hur man ska förhålla sig till källor på nätet, etikfrågor, upphovrätt och liknande.

Förändrad elevroll
Att elevrollen kommer att förändras när varje elev har tillgång till en egen dator tror de flesta och förväntar sig att eleverna kommer att arbeta mer självständigt och ta mer ansvar.

Förändrad lärarroll
En del förväntar sig att bli mer handledare, andra menar att lärarrollen nog inte kommer att förändras så mycket, åter andra tror att lärarna kommer att få kämpa mer för att behålla auktoriteten i klassrummet. Några pekar på att det blir enklare att arbeta efter kursplanernas strävansmål och att det blir enklare att komma bort ifrån en allt för läromedelsstyrd undervisning.

Att kunna leverera en mer varierad undervisning och bjuda eleverna på snyggare presentationer är andra saker som lärarna pekar på kommer att förändras.

Hur resultaten stämmer med förväntningarna återkommer vi till.

 

Carina Näslundh



Datorn i Utbildningen nr 2 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



Nominera huvudman före 14 juni 2023




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok













[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 100420