Untitled Document

Av: Greger Bååth och Berit Engberg

 

IT för alla – en självklarhet i dagens skola?

Att användningen av IT i undervisningen har stor betydelse för elevers lärande råder det väl idag inget tvivel om. Ändå är det så att många barn och ungdomar inte får tillgång till de pedagogiska verktyg de behöver i skolan idag. Det gäller inte minst elever med olika former av funktionsnedsättning. Alternativa verktyg i lärandet som till exempel talsyntes, stavningskontroll, anteckningshjälpmedel innebär en god möjlighet för skolan att erbjuda elever olika vägar att nå målen för sin utbildning.

Modern teknik och olika pedagogiska hjälpmedel ger många elever med funktionsnedsättning nya möjligheter och IT kan innebära att elevens utvecklingspotential i högre grad kan utnyttjas. Men för att nå detta måste IT-miljön utformas så att den blir tillgänglig för alla elever. Målsättningen för den offentliga utbildningen är ju att ge alla barn och elever en likvärdig utbildning av god kvalitet och i en trygg miljö.

Kunskap och kompetens hos skolpolitiker, skolledare, pedagoger och tekniker samt förutsättningar för ett flexibelt arbetssätt har en avgörande betydelse för om eleverna får tillgång till en optimal utbildning För elever med funktionsnedsättning är behovet av tillgänglighet centralt. Begreppet tillgänglighet kan förstås som ”olika aspekter av anpassningar, tänkande, bemötande och kunskap som behövs göra verksamheten, information, läromedel, undervisning och lokaler tillgängliga för barn och elever”. (SPSM remissförlag på skollagsbetänkande 2009)

Vi ser att det finns ett stort behov på skolorna, men även hos skolans beslutsfattare, av att få veta vad de pedagogiska konsekvenserna av en funktionsnedsättning innebär för elevens inlärning. Vad det betyder i form av bemötande, sociala kontakter, kommunikationssätt, behov av hjälpmedel och i valet av pedagogik.

Regeringen har nu gett Specialpedagogisk skolmyndighet (SPSM) ett särskilt uppdrag att informera skolhuvudmän och skolpersonal om arbetet för att öka tillgängligheten till utbildning för barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning. Uppdragets mål är att ta fram stödmaterial med information som bidrar till att förbättra skolhuvudmannens och personalens arbete med den fysiska tillgängligheten. Dessutom ska myndigheten klargöra för skolans huvudmän vilka nationella och internationella styrdokument som regerar kraven på god tillgänglighet i skolan.

Fysisk tillgänglighet handlar alltså inte enbart om trösklar och ramper. Det är lika viktigt att IT-miljön utformas så att den blir tillgänglig för alla elever. När en skolhuvudman väljer vilket operativsystem eller vilken utbildningsplattform som ska användas är idag kanske inte alltid tillgänglighet av högsta prioritet.

SPSM har granskat den tekniska tillgängligheten i utbildningsplattformar för svenska skolor. Granskningen visar att ingen av de tolv undersökta produkterna får godkänt och det får naturligtvis konsekvenser, särskilt för elever med funktionsnedsättning. Brister i den tekniska tillgängligheten gör att elever som använder datorhjälpmedel och alternativa IT-verktyg riskerar att stängas ute, helt eller delvis, från utbildningen. Det kan man beteckna som en form av diskriminering, och det är förstås inte ett medvetet val som leverantörer av utbildningsplattformar gör. Det handlar troligen om okunskap och omedvetenhet om de behov som personer med funktionsnedsättning har.

Kommuner och andra utbildningsanordnare behöver ställa högre krav på tillgänglighet när utbildningsplattformar ska upphandlas. Genom att tänka tillgänglighet redan från början ökar möjligheten att få system som tillgodoser allas behov. Men även kunskap och tillgång till support för lärare och administratörer behövs för att lärplattformen ska kunna användas av alla.

SPSM hoppas genom sitt arbete kunna svara på många av de frågor som uppkommer kring IT och lärande i relation till barn, elever och vuxenstuderade, och ge förslag på lösningar så att vi aktivt kan bidra till målet; en tillgänglig utbildning för alla.

 

Greger Bååth & Berit Engberg
Greger Bååth är generaldirektör och Berit Engberg är samordnare IT och lärande på Specialpedagogiska skolmyndigheten

SPSM:s rapport ”Granskning av teknisk tillgänglighet i tolv utbildningsplattformar”, finns att ladda ner från SPSM:s webb: www.spsm.se eller från http://korta.nu/spsm-rapport

Specialpedagogiska skolmyndigheten är samarbetspartner i Framtidens lärande – här och nu, 20-21 maj.



Datorn i Utbildningen nr 2 2010. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 10]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 100420