Untitled DocumentAnna-Karin Hatt
IT- och regionminister
IT-minister Ann-Karin Hatt:
De första digitala stegen måste
kunna tas i skolan
”Min son kan inte prata ännu, men han
kan navigera min Android telefon... hur
förbereder sig skolan på hans kommande
närvaro?”
De orden, som kommer från en
person med användar-ID:t ”Mattias73”,
twittrades till mig under ett rundabordssamtal
om it i skolan, ett av de
rundabordssamtal som jag har haft
inom ramen för den Digitala Agendan.
De två enkla meningarna, som med god
marginal ryms inom twittergränsen på
140 tecken, sätter i all sin enkelhet
fingret på en av de viktigaste frågeställningarna
vi måste fundera över.
Sverige är ett av världens mest avancerade
it-länder.
Gång på gång
placerar vi oss i den
absoluta toppen
av internationella
jämförelser - när
det gäller innovationsförmåga,
konkurrenskraft,
uppkoppling och
it-mognad.
Vi vet att de
allra flesta av våra
elever - mer än
97 procent - har
tillgång till en dator
hemma. De spelar, surfar, spelar
World of Warcraft, bloggar, messar,
chattar, facebookar och twittrar så det
står härliga till. Det är inte bekymret.
Men frågan är: är skolan förberedd
på den tvååriga android-användaren
och hans behov?
Jag tror inte det, och jag tillhör en
av dem som vill hävda att det på skolområdet
finns ett stort utrymme för
förbättring.
Om man ser till statistiken så är
vi i Sverige, jämfört med andra
länder, kanske inte direkt dåliga på
att erbjuda datorer i skolan. Men den
faktiska användningen av datorer i
skolan är det sämre med i Sverige än
i många andra länder. Tittar man på
användningen på mellan- respektive
högstadiet så hamnar Sverige först på
sjunde respektive nionde plats i hela
EU. Och det är i grunden anmärkningsvärt
för ett land som Sverige,
som i de allra flesta andra sammanhang
brukar toppa rankinglistorna.
Och det måste stämma till eftertanke.
Andra mätningar visar att svenska
barn är bättre än genomsnittet på att
söka information på webben, chatta
och skicka epost.
Men de
är sämre än
OECD-genomsnittet
när det
gäller att hantera
datorer för
att göra vanliga
textdokument,
installera en
skrivare eller
bearbeta bilder.
Utvecklingen på it-området
och den digitalisering som
sker i samhället spelar stor roll
för skolornas möjligheter att
fullfölja sitt uppdrag. Och jag
är gärna väldigt tydlig med
hur jag ser på det: skolorna
måste vara en del av informationssamhället.
Vi måste ha en
skola som följer med i sin tid.
Det är alldeles uppenbart
att it skulle kunna göra oändlig
skillnad i att effektivisera skolans
arbete. Men ska vi lyckas
med det kan inte lärare behöva dela
på en dator med flera andra. Vilken
annan kunskapsarbetare, och hur
många här inne, skulle acceptera att
göra det? För mig är det en självklarhet
att alla lärare borde ha tillgång
till en egen dator och att större delen
av deras administrativa arbete borde
kunna skötas elektroniskt.
Den pedagogiska aspekten har en
helt annan karaktär. It är ett verktyg,
bland många, och precis som alla
andra verktyg är det oslagbart i många
situationer men hopplöst fel i andra.
En del skolor - ganska många som
det verkar - använder datorer, interaktiva
skrivtavlor och andra it-baserade
hjälpmedel i undervisningen - med
mycket goda resultat. Andra gör det
inte.
Framöver kommer jag titta lite
närmare på hur det ser ut i olika
skolor för att bättre förstå varför det
skiljer sig åt. Så att vi vet hur det ser
ut, varför det ser ut som det gör och
då också kan se vad vi gemensamt kan
göra åt det.
Frågar ni mig så tror jag inte att
det i första hand handlar om en ekonomisk
fråga. Jag tror att skillnaderna
beror på helt andra saker:
Det kan handla om prioriteringar i
våra kommuner och på våra skolor.
Det kan handla om kompetensen
och förmågan hos lärare, skolledare
och de som är ansvariga på kommunen.
Det kan alldeles säkert handla om
intresse, motivation och ork.
Men oavsett vilka orsakerna är så
måste vi förstå dem bättre, så att vi
kan överbrygga de svårigheter som
finns och hjälpas åt att undanröja de
hinder som kan tänkas stå i vägen.
Samtidigt får vi inte blunda för
att skolan är ett område där det har
skett stora förändringar och stora
omorganisationer, på kort tid. Vi
kan inte bortse från den oro som det
kanske medför, och vi måste nog vara
inställda på att entusiasmen skulle
kunna vara måttlig om vi från centralt
håll kom med påbud om att man använda
interaktiva skrivtavlor i varje
klassrum. I alla fall om vi inte har en
genomtänkt plan för hur det ska gå
till. Men oaktat det måste läget för it i
skolan och undervisningen bli bättre.
Frågan är bara hur.
Från regeringens sida har vi redan
tagit flera initiativ för att förbättra
användningen av it i skolan:
• De lärare som kommer
att examineras framöver
ska kunna använda digitala
verktyg i sitt arbete. Och de
ska också förstå vilken betydelse
digitala verktyg har för
eleverna, i den pedagogiska
situationen och för skolans
arbete. Det är krav som ställs
för att man ska kunna få en
lärarexamen från och med 1
januari i år.
• Alldeles nyligen antog vi
också en ny läroplan, med
nya kursplaner. I dem finns det
tydliga skrivningar som säger att
eleverna under sin utbildning ska
få det som den Europeiska Kommissionen
kallar ”digital kompetens”.
Och i vissa ämnen pekas
internet och olika digitala verktyg
särskilt ut.
Ska vi i praktiken kunna uppfylla
de kraven måste det finnas datorer i
våra skolor och när den nya Skollagen
träder i kraft i sommar blir det också
tydligt att alla elever ska ha tillgång
till ”böcker och andra lärverktyg som
behövs för en tidsenlig utbildning”.
Men vilka kunskapskrav vi ska
ställa på eleverna är det inte regeringen
utan Skolverket som anger. Och
det är upp till skolhuvudmännen -
kommunerna och friskolorna - att bestämma
hur undervisningen ska bedrivas
och vilken utrustning som ska
finnas i klassrummen. Det bestämmer
inte heller regeringen.
En strategi för it i skolan och undervisningen
måste utarbetas tillsammans,
och ägas tillsammans, med
skolhuvudmännen. Men den måste
också omfatta näringslivet och marknaden.
För läromedelsmarknaden är i
grunden en kommersiell marknad,
och det är inte statens eller någon annans
ansvar att börja producera digitala
lärverktyg eller läromedel.
Digitala verktyg erbjuder fantastiska
möjligheter. Det är lätt
att föreställa sig att en mer effektiv
användning av moderna it-stöd i
lärarnas arbete skulle kunna bidra till
att effektivisera skolans administration
och till att göra lärarnas planeringsarbete
enklare. Och det pedagogiska
arbetet skulle kunna bli väldigt
annorlunda om lärare på ett enkelt
sätt kunde dela med sig av sitt kreativa
klassrumsmaterial. Gör vi rätt saker
skulle vi mycket väl kunna få se en
egen industri växa fram där innovativa
lärare - och varför inte också elever
- skapar och säljer digitala hjälpmedel
- för klassrummet, till andra skolor
och till andra länder. Jag tror att det
finns en fantastisk potential för utveckling
just på detta område.
I detta har marknaden en väldigt
viktig uppgift. De, och ingen annan,
är de som säljer sina datorer
till skolorna. Och de och inga andra
är de som kan och ska visa för sina
kunder - skolhuvudmännen - att det
faktiskt är en väldigt god affär - också
i kronor och ören - att investera i digitala
lärverktyg. Deras utmaning är
att visa på att tidsbesparingar också är
kostnadsbesparingar. På att kvaliteten
blir bättre, och att de skolor, klasser
och elever som presterar sämst med
traditionella läromedel kan prestera
minst lika bra som alla andra med rätt
verktyg. För dem är utmaningen att
klara av att visa att lärarnas, skolans
och kommunernas administration
kan bli så mycket effektivare att det
faktiskt är mödan värt att ta klivet in i
det 21:a århundradet.
Jag tänker arbeta för att Sverige ska
vara världens mest framgångsrika
digitala samhälle. För att det ska bli
möjligt måste vi ha en hög digital
kompetens i allmänhet, och duktiga
specialister i synnerhet. Den tvååriga
android-användaren som jag nämnde
i början har uppenbarligen redan börjat
förbereda sig för det. En del andra
kanske kommer ta sina första digitala
steg i skolan, och just därför vill jag se
en skola där it används på ett integrerat
och naturligt sätt så att eleverna
tidigt kan lära sig behärska den nya
teknikens möjligheter, och få den
hjälp de kan få så att de kan fokusera
på att lära sig mer.
Lyckas vi med det, att tidigt och
naturligt få in modern teknik i skolan,
då tror jag att vi också kommer
kunna möta en annan utmaning vi
har, nämligen att det finns så många
banbrytande innovationer och nya
smarta tjänster som vi går miste om
bara därför att svenska tjejer i alldeles
för liten utsträckning väljer att studera
tekniska utbildningar. En av våra stora
gemensamma utmaningar, kanske en
av de allra största, är att få till stånd
det paradigmskifte som kommer att
göra det lika sannolikt för våra tjejer
att läsa datorteknik, som det är för
hennes teknikintresserade killkompisar.
Om Sverige ska bli världens mest
framgångsrika digitala samhälle,
om våra barn ska kunna bli konkurrenskraftiga
på en framtida global
arbetsmarknad och om vi ska ha lika
många tjejer som killar på de tekniska
utbildningarna, då måste våra barn få
chansen att ta sina första digital steg i
skolan. Då är det hög tid att låta den
svarta tavlan ersättas av en digital.
Anna-Karin Hatt
IT- och regionminister
Digital Agenda
It-minister Anna-Karin Hatt har bjudit in till dialog kring digitalisering av Sverige,
vilket berör många olika samhällsområden. Vid ett antal inledande rundabordssamtal
i februari-mars diskuterades bland annat området Skola och IT.
Hela samtalet videofilmades och finns på regeringens webbplats:
http://regeringen.se/sb/d/14375/a/160008.
På twitter kan du följa och delta i diskussionen med hashtag/etikett #dafs