Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Det är runt läraren, i klassrummet och skolan det händer, det vill säga mycket av lärandet. Fast
vi vet ju en del om betydelsen av det informella lärandet. Det som sker i samspel med kompisarna
och i egna idrotts- och kultursammanhang. I idrottsklubben föds insikter både om fysik,
psyke och ledarskap.
När du som DIU-läsare nu möter rapporter från resor i landet med Guldtrappans jury på
spaning efter kommuners/huvudmäns digitala skolutveckling, så är det just denna konkreta lärsituation
vi nu skildrar. Det är här resultaten syns. Eleverna är det slutliga måttet.
Vi vet både av erfarenhet – tag Framtidens lärande-konferensens åtta år med fokus på kommuners digitala skolutveckling – men också från en omfattande internationell forskning (Fullan,
Hargreaves, McKinsey, Timperley, Williams, Brik – liksom Åke Grönlund m fl) att det krävs
ett antal förutsättningar för att de goda processerna ska kunna äga rum.
Guldtrappans sju kriterier spänner därför över ett vitt fält. Alltifrån politisk vision och
planer, ledarskap för infrastruktursatsningar, för digitala lärresurser och verktyg liksom för
utvecklingsarbete och kunskaps- och delandeprocesser – kollegial utveckling till den konkreta
undervisningen och dess resultat.
Före Guldtrappans jurybesök har vi penetrerat strategidokument, planer och data kring
resultat. Vid besöken möter mycket mer: förtroendevalda och nämnder med visioner, förvaltningsledningar
med strukturerade och genomtänkta strategier, drivande kommunala it-strateger och team av it-pedagoger, engagerade och innovativa lärare – och elever som
redan har en fot i framtiden. Men eleverna är det slutliga måttet.
Det är kanske därför mötet blir så roligt med Elias och Morgan, årskurs 5 på Brinkskolan
i Täby kommun, som berättar om hur de undervisar eleverna i årskurs 2-3 i Scratchprogrammering
– och på vägen ger Guldtrappans jury en kvalificerad snabbkurs. Vi blir
tagna med storm av tjejerna i årskurs 6 på Öckerö som helt hämningslöst ägnar sig åt
att programmera sina robotar att dansa som ABBA vid VM i robotprogrammering för
ungdomar i Kina. Och högstadieeleverna Rebecka och Sofia i Härryda som berättar hur
de medverkar i planeringen av det framtida Landvetter, med Minecraft som verktyg.
Och Petronella, floriststuderande från Helsingborg som berättar medryckande om sin
yrkesblogg. Den speglar praktiken och grundar hennes framtida yrkesarbete och marknadsföring.
Den verkliga publiken i dessa sammanhang gör att arbetet blir på riktigt och
de egna kraven tuffa. Kunskaperna blir meningsfulla och självkänslan stark.
Det är ett privilegium att få möta dessa inspirerande sammanhang. Vi jobbar nu för att
du ska få samma chans på Framtidens lärande den 23-24 maj i Stockholm.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.