Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Husbygget, en motbild

Bilder har alltid motbilder. Mot bilden av IT-bubblan fi nns en annan. I medierna har det talats mycket om IT-bubblan, de senaste åren. Den bilden har fångat vårt medvetande. Men den bubbla som sprack var en börsbubbla, där traditionella företag med stora tillgångar och sunda fi nanser nedvärderades. Börsen är bara en sorts mäklares mätare för väntade framtida värden. Ibland tar den helt fel. Produktion och handel visar andra fakta: här växer IT-användningen oavlåtligt. Verkligheten sjuder. Det gör också skolverkligheten. Här fi nns motbilder. Och det är inte ett tåg! Det är mer som ett husbygge, med många som är med och bygger.

Att vi tänker så mycket på IT idag, sammanhänger förstås med att den fortfarande är ny och obekant. När tekniken väl blir etablerad och bekant, blir den osynlig. Vi slutar till och med att tänka på den som teknik. Vem tänker på en klocka som teknik? Den bara fi nns där, till vår användning, nästan som en kroppsdel. Och omvänt: Därför är vi skeptiska till IT – det är det nya, det vi ännu inte erövrat, som vi tänker på som TEKNIK. Ungdomarna är ju den uppenbara vägröjaren vad gäller det nya. För dem blir tekniken snabbt transparent – de ser kompisen de talar med, inte apparaten, när de ringer i mobilen. Vi pekade i förr numret av datorn.i.utbildningen på hur ungdomskulturen skapar sig nya både fysiska och virtuella mötesplatser. IT är inte i första hand en teknik. Det är fråga om samspel mellan människor, hur kontakt, lärande och utveckling går till.

Det sjuder. Bredbandsutbyggnaden fortsätter, alltfl er kommuner skaffar bredband, alltfl er skolor har effektiv anslutning. Kreativa lösningar på problemet att både bygga ut och spara pengar dyker upp. Vi speglar i detta nummer hur tunna klienter och framför allt hur gratis kontorsprogram prövats systematiskt – och befunnits hålla. Nu fi nns äntligen alternativ i licensfrågan. Alternativ som kan införas utan stora omställningar, speciellt om man som Sundsvalls kommun demonstrerar, gör det med mjukhet, det vill säga inser att behoven är olika och att skolan behöver behålla valfriheten. Matfors- Stöde i Sundsvall visar därtill ett alternativ vad gäller tekniksupport, med en delad professionell resurs i ett distrikt. Tekniken utvecklas och byggs ut, även i skolan.

Också användningen av IT i skolan växer till sig. I några år har Internet som källa varit det mest uppmärksammade. Men det är bara en sidan av IT. En minst lika viktig sida är att elever och människor får nya uttrycksmedel. Vi har fått nya medier för vårt skrivande – och det skrivs mer än någonsin. Vi har fått nya uttrycksmedel. Webben fortsätter att utvecklas med språng. Nu med mindre fokus på form, mer på innehåll, som Bosse Andersson skildrar med webbloggar som exempel. Några gör radio, andra skoltidningar. Och videon är på väg som uttrycksmedel i skolan.

Några arbetar med foto och utställningar. Se det inspirerande exemplet Fantasifabriken, som vi skildrar i detta nummer. Det fascinerande med de utställningar om gester som det här mediecentret i Skärholmen gör tillsammans med LM-elever är inte formen, även om en utställning på Etnografi ska kan vara imponerande som redovisningsform. Nej, det mest fascinerande är innehållet. När du reducerar ditt uttryck till en gest, vilken väljer du då? Som elev – eller som regeringsmedlem? Som Saminas stopptecken. Just detta val uttrycker så mycket. Det belyser en världsbild, som i blixtbelysning. Det handlar om språkutveckling. Detta är ett av skolans centrala mål. Här är Its stora och centrala roll framöver, när tekniken blivit självklar.

Huset skjuter i höjden, många är med och bygger

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 3 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030504