Untitled Document

Av: Nils Fagerberg,
E-Post: fagni@edu.jonkoping.se

 

SANT ELLER FALSKT?
Säpos uppdrag är att förstöra ryska piroger

Ingår det i Säpos uppdrag att bekämpa veganer och konsumenthandläggare? Och brukar de skicka rabattkuponger från Systembolaget till Gudrun Schyman för att underminera hennes ställning? Nils Fagerbergs gymnasieelever reagerade inte med någon större misstro mot uppgifterna på ”Säpos” webbplats.

Den senaste tidens alarmerande rapporter och skriverier om att svenska skolbarn är sämst på källkritik aktualiserar återigen frågan om informationskompetens och källkritik i skolan. Ett arbete som vi pedagoger ständigt måste försöka hålla levande. Jag har den senaste tiden tagit upp ämnet med mina killar – och tjejer – på TTC, fordonsprogrammets transportut- bildning, på Bäckadalsgymnasiet i Jönköping.

sökmästaren på gymnasiet
Vi började med en sökskola. Utgångpunkten var Lena Müllers utmärkta guide på ”Veckans sökmästare”. Därefter arbetade klasserna med veckans problem (bland annat uppgiften vecka 7 om framställningen av stamceller och kloning). ”Veckans sökmästare” är för grundskoleungdomar men fungerar lika bra på gymnasiet. Jag kopierade veckans uppgift till ett vanligt worddokument, döpte om det till ”Veckans problem” och lade ut det på TTCs intranät. Som en sidoeffekt bör ungdomarna på köpet bli mer säkra på fil/mapphantering och andra enklare datarutiner. Jag slapp även sura invändningar att de skall jobba med ”högstadieuppgifter”.

Efter sökuppgiften var det dags för nästa steg, ett elevarbetsblad ”Källkritik TTC”. Varje elev fick en Internetadress/ webbplats som de skulle bedöma utifrån arbetsbladet. Elisabeth Rystedt tipsade redan 1999 (DiU 1/99) om metoden att granska internetsidor med en lathund/ett elevarbetsblad som ett sätt att få eleverna att tänka till. Det håller fortfarande.

Jag hade gjort ett urval av Internetadresser som jag fördelade bland eleverna. Det var Royalcourt.se och Republik.nu, någon kommersiell adress, Funplanet, Vegan.nu, Sunet med flera. Allt i en salig blandning kryddat med en falsk, alltigenom fejkad Säpo-sida. Även länksidan med adresser som skulle granskas låg på intranätet, bara att klicka och köra igång.

ljug eller sanning
Säpo-sidan och de hemliga polisernas fördomsfulla inställning till bland annat veganer väckte stor munterhet. Eleverna som satts att granska sidan ifrågasatte inte äktheten för det stod ju på sidan att den var Säpo:s, dessutom fanns emblemet och adressuppgifter utskrivet. Inte ens byrådirektörens namn ”Frånstedt” fick någon att höja på ögonbrynet.

Det är ett allmänt erkänt faktum att väldigt många ”ljuger” om sig själv på olika chattplatser och andra mötesplatser för ungdomar. Det är så att säga en del av det hela, tillhör ”spelreglerna” och oftast accepterat.

Intressant är emellertid att ungdomarna med denna insikt att allt inte alltid är sant inte automatiskt överför samma kritiska hållning till ”det skrivna ordet” på ”vanliga” sidor på nätet när de lämnar chattsidorna. Vetskapen om det understryker ytterligare vikten av arbete med källkritisk tänkande och informationskompetens.

Veckan därpå knöt jag ihop säcken genom att varje klass tillsammans tittade på några av sidorna. Vegan nu, Funplanet, en webbplats om olika religioner gjord av en gymnasieelev samt Säpo-sidan presenterades och diskuterades.

Efter rasten visade jag en powerpointpresentation om källkritik på Internet och lärde ut en del tips om hur man granskar och bedömer en webbsida. Bland annat fick eleverna lära sig hur man backar inuti en adress för att komma högre upp i webbplatsens hierarki. Man backar steg för steg till närmast snedslag i url-adressen, trycker på enter/returknappen och ser var man hamnar.

från säpo till högskola
Säpo-sidan var tydlig att backa i och vi tittade tillsammans på indexsidan, en sida om PBL och IT, och presentation av upphovsmannen Anders Eklöf. När vi kom till sista snedslag var vi framme vid webbplatsens huvuddomän (”förstasida”) visade det sig att www.hkr.se inte var ”hemliga kriminalen riks” utan Högskolan i Kristianstad.

Från Säpo till en högskola. Allt är inte vad det verkar vara vid en ytlig anblick! En ganska nyttig kunskap och erfarenhet tror jag ungdomarna tyckte.

Har du själv några bra tips hur man kan arbeta källkritiskt hör gärna av dig. Inte skall vi väl låta de svenska ungdomarna vara sämst länge till?

 

Nils Fagerberg, E-Post: fagni@edu.jonkoping.se

artikel.länkar

Bli sökmästare, Lena Müllers guide:
www.diu.se/sokmastare/sokguide_diu.pdf

Falska SÄPO, gjord av Anders Eklöf
www.distans.hkr.se/anders/PBL-IT/Kallkrit/sapo.html

Exempel på arbetsblad för eleverna: www.edu.jonkoping.se/itis/nf/etik/vardemall.htm



Datorn i Utbildningen nr 3 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040504