Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Ett tomt rum

Det finns ett behov av en större bild, en djupare vision kring lärandet i informationssamhället. Kanske ska den samhällsfas vi nu är på god väg in i snarare kallas marknadssamhället, som Bo Dahlbom hävdar i intervjun i detta nummer. Skolan blir i denna analys alltmer en del av samhället och marknaden, inte längre en avskild förberedelse för arbetet i industrisamhället. Vad kan det betyda i praktiken? Kanske är det inte så förvånande att vi i småföretagarbältet i Sverige ser exempel på skolans nya öppenhet mot samhället och speciellt näringslivet. En rapport från Värnamo väckte stort intresse på FDIUs konferens i Jönköping den 4 mars och får nu en utförligare presentation här. (Se förra numret för ett annat exempel)

Vardagsverkligheten levererar redan alltmer av skolans material. Våra källor är i allt högre grad Internetreferenser, tidningsartiklar och partsinlagor, i stället för gamla tiders allsidiga och bearbetade läroböcker. I detta nummer visar Nils Fagerberg hur komplicerad den kritiska granskningen av en starkt manipulerad medievärld kan bli.

Exemplen i detta nummer illustrerar dessutom hur skolprojekt kan bli skarpa, hämtade från näringsliv och samhälle. Inte laborationer, inte ”realistiska” simuleringar, inte heller fallstudier med analyser av verkligt material, utan verkliga tillämpningar. Där private-public-partnership kanske mest har setts som finansieringsformer – läs sponsring – av skolan, visar det sig i våra exempel främst handla om en pedagogisk relation, där skolan tillför värden till näringslivspartners. Med Erik Holmqvists inlägg vill vi samtidigt belysa behovet av en analys av villkoren för samspelet mellan skolan och dess nya partners.

I ett samhälle där vi alltmer ägnar oss åt tjänsteproduktion, marknadsföring och säljande av varumärken med drömmar och livsstilar blir design och medieproduktion allt mer centrala. På Rönninge gymnasium utvecklar man ett datorspel som projekt. Eleverna på Kristinedalsskolan i Stenungsund gör en internationell kokbok på nätet. De skarpa lärande projekten i skolan tenderar idag att bli medieproduktioner. Det är ett av skälen till att DIU sedan ett år intensifierat belysningen av medier i relation till IT – och deras relation till lärande.

Ett andra skäl rör fostran av medborgare i och för ett fritt samhälle. Unga människor med kunskaper och förmåga till kritisk värdering, med självkänsla och egen orientering i verkligheten måste kunna orientera sig i medieflödet – och göra sig hörda i detta. Medier blir både en färdighet och ett personligt uttrycksmedel. Både ”connecting people” och ”making yourself heard”.

IT är inte bara ett verktyg, det har vuxit till ett medium. Vi har lyft detta till tema för höstens Rikskonferenser – de regionala SVIT04-konferenserna – och talar om ”medier och IT”. De måste ses i ett sammanhang. Och vi behöver svar på frågor som Vilken är skolans roll, Vilka kunskaper vill vi ge, Vilken roll har IT och Hur ser dess relation till lärandet ut. Det kräver både forskares perspektiv och utbyte av konkreta erfarenheter från skolpraktiken. Nya former för det lokala/regionala erfarenhetsutbytet behövs om tomrummet efter ITiS ska fyllas. Liksom nationell dialog med forskning. Därför inbjuder vi nu till breda arrangemang kring SVIT04, den 2 november.

Men innan dess ses vi förhoppningsvis på jubileumsfesten den 4 juni i Stockholm!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 3 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040504