Årets Europafrimärken, med temat Integration,
är tecknade av Linda Wong och Alexandros Terzis, två elever från
skolor i Skärholmen utanför Stockholm. I ett samarbete mellan Posten och 2005 års
vinnare av Guldäpplet, Fantasifabriken, har barn och ungdomar tagit fram Brevet från
Sverige, som inspirerats av barnens egna erfarenheter och upplevelser.
I början av maj presenterades två nya svenska frimärken och en bok, båda under
titeln ’Brevet från Sverige’. Konstnärerna bakom frimärkena är Linda Wong,
7 år och Alexandros Terzis, 11 år från Ekholmsskolan i Skärholmen.
Förstadagsbrevets motiv, stämpeln,
frimärkshäftets omslag och bilderna på
utgåvans samlarblad är också skapade av
barn och ungdomar från Skärholmen,
Vårberg och Bredäng. I boken ’Brevet
från Sverige’ berättar dessutom 66 barn
och ungdomar om hur det är att leva i
Sverige.
’
Vår råvara är fantasin.
Den består av tankar, berättelser,drömmar och
infall. I fabriken får elever och lärare möjlighet att
förädla sina idéer till färdiga produkter. ’
Sten Canewall och Hans Norkvist
’Brevet från Sverige’ är resultatet av ett flerårigt samarbete mellan Fantasifabriken
och Posten, som inleddes i samband med att eleverna gjorde en utställning på Postmuseum i Stockholm.
Och det är en viktig del i arbetet för Sten Canevall och Hans Norkvist på Fantasifabriken
att elevernas arbeten visas upp och blir publika.
När barn och ungdomar har ansträngt
sig riktigt mycket är de värda att deras
arbeten visas upp för fler än läraren.
Det tidigare mest uppmärksammade
projektet var nog projektet om kroppsspråk.
Då ställde regeringen upp framför
elevernas kameror och visade och berättade
om sina bästa gester för andra- och
sjätteklassarna från Skärholmen.
Andelen elever med invandrarbakgrund
är hög i stadsdelen Skärholmen
i södra Stockholm och att arbeta med
språkliga uttryck i alla dess former är en
viktig del i Fantasifabrikens arbete. Tilllämpningen
av det vidgade textbegreppet
ger också lärarna större möjligheter att
tillsammans med Fantasifabriken individualisera
undervisningen och ge eleverna
möjlighet till fler sätt att uttrycka sig i
inlärningsprocessen. Det återspeglar sig
också i Fantasifabrikens mål:
Öka den samlade språkliga kompetensen
hos Skärholmens barn och
ungdomar, med målet att alla barn
i området måste få en möjlighet till
ett fullvärdigt språk som bär genom
skolan och ut i livet.
Låta Skärholmens barn och ungdomar
få det lite roligare i skolan och
bidra till att de kan visa sina arbeten
för en större publik.
Förse Skärholmens lärare med kompetensutveckling
inom områdena film, multimedia, digital publicering
och mediepedagogik.
guldäpplevinnare 2005
Fantasifabriken beskriver sig själva som en språklig och kulturell medieverkstad
för elever och lärare. Verksamheten initierades 1999 av Sten Canevall, bildlärare,
och Hans Norkvist, som tilldelades Guldäpplet 2005 för sitt arbete. Från början
var det ett treårigt projekt, men Sten och Hans var redan från början tydliga med
att målet var en permanent verksamhet.
Vi är inga jipposnubbar, säger Hans Norkvist. Vi var från början tydliga med
att det inte var någon idé att starta Fantasifabriken om den inte skulle komma att
ingå i skolornas ordinarie budget.
I dag delar Lillholm/Ekholmsskolan i Skärholmen och Bredängsskolan på
kostnaderna för verksamheten. Men verksamheten fungerar som en pedagogisk
resurs för samtliga förskolor och skolor i Skärholmen.