Untitled Document Text och foto: Carina Näslundh
E-post: carina.naslundh@diu.se

 

Från datorskeptiker
till bloggfantast

Varför använda sig av datorn i undervisningen? Kristina Alexanderson, lärare i svenska och samhällskunskap på Enskilda gymnasiet i Stockholm var skeptisk. I dag är hon den lärare som drivit flest bloggprojekt inom ramen för tävlingen Webbstjärnan.

Det är lätt hänt att hänföra brist på användning av it i undervisningen till dålig datortillgång eller ointresse. Kristina Alexanderson, lärare i svenska och samhällskunskap på Enskilda gymnasiet i Stockholm, tillhör dem som inte varit särskilt intresserade. När skolans bibliotekarie förra våren envetet skickade information, om och om igen, om möjligheten för gymnasister att publicera sitt skolarbete på nätet och delta i tävlingen Webbstjärnan var Kristina inte alls hågad.

Kristina Alexandersson med yngste sonen. Under hans sovstunder har Kristina utforskat bloggverktygets möjligheter.

– Jag var skeptisk över huvud taget till att använda datorn i undervisningen, egentligen tror jag väldigt mycket på min egen personliga karisma i klassrummet. Jag tror verkligen på att jag med min lust, mitt engagemang och min entusiasm för saker förmedlar ett intresse för det jag håller på med – att det är så jag inspirerar mina elever.

Nu, ett år senare, har hon och genomfört tre stora bloggprojekt med sina elever och har närmare 30 elevlag med i slutomgången av Webbstjärnan.

– I dag ser jag nog datorn som ett mycket bra komplement till min egen karisma. Jag har insett att det är ett otroligt verktyg, som jag och mina elever behöver behärska. Det är också fantastiskt roligt att arbeta med it i undervisningen.

Framtidskompetens och fejkwebb
Vändpunkten för Kristina Alexanderson handlade framför allt om tre saker: framtida lärarkompetens, ett romanprojekt med logistikproblem och en försäkran om att det var lätt att komma igång med bloggandet.

Insikten om att allt fler skolor kräver att lärare har digital kompetens och erfarenhet av att arbeta med it i sin undervisning var en av anledningarna till att hon började fundera på att vara med i Webbstjärnan.

– Jag tänkte att jag kanske måste utveckla mig, säger Kristina med ett glatt skratt.

Ett annat skäl var att hon hade bestämt att eleverna i svenska B skulle jobba med John Ajvide Lindqvists roman Låt den rätte komma in. Det Kristina fastnat för i romanen är skildringen av förorten Blackeberg och av människorna som bor där.

– Idén var att eleverna skulle göra en stadsvandring i Blackeberg med romanen som utgångspunkt och jag visste att det var ett bra projekt. Det var också ett sätt att visa eleverna en för de flesta okänd och annorlunda del av Stockholm. Mina elever är duktiga och ambitiösa och jag var övertygad om att de skulle göra ett bra jobb. Men det var ju ingen som skulle komma att se det.

– En tanke var att eleverna skulle göra en vandring för föräldrarna, så att de fick se vad vi hade gjort. Men hur jag än tänkte var logistiken jobbig, med föräldrarna, eleverna, min egen familj.

I stället tänkte Kristina att eleverna kunde göra en fejkad webbsida genom att använda Powerpoint och låtsas att det var en webbsida. Men då dök tankarna på Webbstjärnan upp. Kristina gick på ett seminarium om att skriva för webben, som arrangerades av Webbstjärnan och fick klart för sig att det kanske inte skulle vara så svårt att få igång en blogg. Att jobba med webbaserad text var en naturlig ingång för en svensklärare.

Väl hemma satte hon sig vid datorn, läste guiden om att komma igång med bloggverktyget Wordpress och gjorde exakt som det stod. Efter en halvtimme hade hon publicerat en bild och några rader text på webben.

– Jag var tvungen att veta att jag kunde fixa det själv. Annars hade jag inte vågat. Jag kan inte allting som jag vill att eleverna ska kunna, men jag vill ändå kunna någonting kring grundförutsättningarna, sedan kan de bygga på. Det gäller allt, inte bara it.

Att besöka en roman
Det första bloggprojektet kring Låt den rätte komma in sträckte sig över hela hösten och innefattade skriftliga guider till romanens Blackeberg, stadsvandringar och många fler delar än arbetet med webbplatsen.

– För eleverna är det webbplatsen som märks mest, men det är egentligen den minsta delen av projektet. Ett resultat av webbprojektet blev många diskussioner kring målgruppsanpassning av texterna, vilket är ett av målen i kursplanen.

– Eleverna vill gärna skriva för en väldigt bred målgrupp. Jag vill att de ska skriva för en smal målgrupp, det är också enklare.

En annan effekt är att eleverna efter att ha gått igenom bokens texter flera gånger med olika infallsvinklar blivit extremt duktiga på textanalys.

Efter mastodontjobbet med det första bloggprojektet drog Kristina raskt igång ytterligare ett projekt med samma elever, men i en enklare form där eleverna ’bloggade’ kring sin romanläsning. Kristina läste och bedömde de färdiga litteratursamtalen som eleverna gjort i sina gemensamma romanbloggar.

Ett lyft i samhällskunskapen
Det stora blogglyftet kom när Kristina drog igång ännu ett projekt inom ramen för tävlingen Webbstjärnan. Denna gång med treorna i samhällskunskap och kursen Internationella relationer. Varje grupp fick sig tilldelat en konflikt. På lektionerna gick Kristina igenom olika teorier, i bloggen sammanfattade och testade eleverna teorierna på sin konflikthärd. Hela tiden kommenterade Kristina deras arbete, lade ut instruktioner och examinationsuppgifter på bloggen.

– Det är en styrka att jobba med blogg i grupparbeten. Det hade inte gått att få till så bra gruppsamtal annars. De har läst varandras inlägg och kommenterat. En stor fördel med bloggen är också möjligheten att länka källhänvisingar till källan.

Det märks tydligt att Kristina är stolt över sina elever och deras jobb.

– Jag har krävt mycket av dem, men också av mig själv.

Utvärderingarna, som finns att läsa i bloggarna, visar tydligt att eleverna också är stolta över Kristina.

Öppna dörren till klassrummet
Det är ett stort steg på många sätt att jobba med blogg och webb i undervisningen.

– Om lärare är konservativa är elever många gånger ännu mer konservativa och majoriteten av mina elever hade en negativ inställning till bloggar när vi började. En del ville inte heller publicera sig på nätet. Det är en sak att vara på Facebook och MSN, det är slutna rum, nu har alla kunnat läsa.

Även för Kristina har det varit ett stort steg att öppna dörrarna till sin undervisning genom att lägga ut allting på nätet.

– Helt plötsligt finns det människor som vet vad jag jobbar med. Inom de teoretiska ämnena är vi inte vana att visa upp vårt arbete.

Tips för att komma igång
Alla lärare klarar av att arbeta med blogg i undervisningen. Det är Kristina övertygad om.

– Det är lätt, men man måste lägga lite tid på att lära sig programmet. Ett annat tips är att börja med en enkel blogg där du som lärare skriver frågor och eleverna svarar med kommentarer.

Det underlättar att lägga en del tid på förberedelser och göra tydliga instruktioner till eleverna kring vad du förväntar dig av dem, bland annat att texterna ska vara webbanpassade.

– Jag har kanske lagt lite mer tid på förberedelse än vanligt, men det har också varit lättare att bedöma elevernas arbete.

Kristina Alexanderson funderar redan nu på vilka webbprojekt hon ska starta till hösten. Och en nackdel med att göra allt publikt kanske är att det då krävs förnyelse.

– Jag kan ju inte göra samma sak igen. Det finns kvar på webben. Jag måste förnya mig.

 

Carina Näslundh

E-post: carina.naslundh@diu.se

Bloggarna från Enskilda gymnasiet hittar du via Webbstjärnan.se, gå till bidragsbläddringen och sök på skola Länk till Webbstjärnan



Datorn i Utbildningen nr 3 2009. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 09]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 090415