Mats
Rosenkvist:
info@kunskapsmedia.se
Budgetera i
tid!
Tre råd till
dem som planerar fortbildning på skolan, från Mats
Rosenkvist.
Ett nytt läsår har
startat. I samband med starten hölls ett stort antal fortbildningsdagar
på skolor runt om i landet. Många var de lärare
som under dessa dagar fick sig till livs fortbildning med någon
form av IT-anknytning. Under detta och kommande läsår
kommer ännu fler att delta i någon form av IT-fortbildning.
Det kommer att handla om grundläggande datorträning
med introduktion till Windows, ordbehandling etc. Det kommer också
att handla om olika kurser i kombinationen IT och pedagogik -
utifrån ett allmänt, ämnes- eller stadiespecifikt
perspektiv.
IT-fortbildning som ska "slå
rot"
Det är många faktorer som ska läggas till rätta
för att IT-fortbildning ska "slå rot" och
leda till att IT blir en naturlig del av skolans vardag - ett
meningsfullt verktyg för inlärning.
Bland annat ska lärarna
- ha gått någon
form av grundläggande datautbildning,
- de ska ha tillgång till
datorer för egen träning och
- ofta behöver de gå
någon kurs där de får vidgade perspektiv kring
IT och pedagogik - t ex kring att skapa egen multimedia.
Mitt intryck är att många
fortbildningsansvariga skolledare agerar som om de trodde att
allt är klart i samma sekund som lärarna har avslutat
sina kurser.
De har inte planerat för och följer själva inte
upp hur de fortbildade lärarna efter kursen ska kunna befästa
och förädla sina nyvunna intryck och kunskaper. På
de flesta områden, och speciellt när det gäller
kombinationen IT och pedagogik, är det först efter kursen
som det verkliga utvecklingsarbetet börjar. Man behöver
diskutera kring och reflektera över det "nya" som
man tog med sig från kursen. Ofta behöver man också
träna och fördjupa sig på området. I det
stadium där IT-utvecklingen i skolan nu befinner sig så
står dessutom i princip alla lärare inför att
medverka till någon form av nyskapande kring arbetssätt,
arbetsformer och organisation. Nya arbetssätt med IT-inslag
innebär därtill för många lärare att
förändra sedan många år invanda beteenden.
För allt detta behövs tid.
Råd 1 blir därför:
Budgetera tid!
Inför alla kurser och studiedagar - budgetera i förväg
tid för träning, diskussioner, reflektioner och nyskapande
efter kursen.
Att leva som man lär
Problembaserad inlärning (pbi) och elevaktiva arbetsformer
är begrepp och arbetssätt som tycks ha kommit till skolans
värld för att stanna.
En av de fördelar som framhålls är att dessa arbetssätt
leder till helhetssyn och djupare förståelse. Ett stort
antal skolor inför därför nu medvetet bland annat
pbi.
Tyvärr arrangeras många gånger IT-fortbildning
för lärare på ett sätt som är så
långt ifrån dessa nya arbetssätt som man kan
komma. Kurser och kurstillfällen helt fristående från
det dagliga arbetet som lärare - ibland både till innehåll
och i tid. Anledningarna till detta ligger givetvis bl.a. i att
det handlar om just tid och ekonomi. Det handlar också om
att när något nytt ska in så måste något
annat ut. Om att det är enklare att lägga kurser/köpa
in kurser efter skoldagens slut än att lägga det som
ytterligare en variabel i den komplicerade schemaläggningen
och läsårsplaneringen. Detta är svåra ekvationer
att få ihop när skolans och lärarnas arbetsdag
redan är sprängfyllda med aktiviteter och ansvar. Det
kräver beslutsamma och insiktsfulla skolledare.
Det finns kursgivare, kursledare och skolledare som medvetet väljer
nya vägar på det här området. Vissa högskolekurser
som ger akademiska poäng på temat IT-pedagog försöker
i sina kursplaner sträva efter kursmoment och oortodoxa metoder
som knyter an till den dagliga verksamheten. Vissa kommuner och
skolor börjar också efterfråga alternativa kursuppläggningar
som en del av den vanliga skolverksamheten över en längre
tid.
Råd 2: Väv in
fortbildningen i den dagliga verksamheten!
Hur? Exempelvis genom att det som lärarna jobbar med under
kursen i säg ordbehandling också omedelbart ska användas
tillsammans med elever. Först därefter kommer nästa
kursmoment. Dessutom öronmärker man "träningstid"
och diskussions- möten mellan varje kursmoment. Varför?
- För att kursen ska ge
ökad helhetssyn och djupare förståelse kring
både verktygen, arbetssätten och resultat. Kring möjligheterna
och fallgroparna. Kring kombinationen IT och pedagogik.
- För att säkerställa
att lärare verkligen ska komma igång med IT-inslag
i sin egen undervisning.
Vad leder det till för
typ av kunskap?
När IT nu gör intåg i skolan är det både
i form av stora projekt och små successiva förändringar
där IT, Internet och multimedia blir en del av arbetssätt
och metoder. Erfarenheter och reflektioner dokumenteras ibland
i projektrapporter. Andra gånger luftas de i lärarrummet
bland kolleger och ibland kommer de aldrig upp till ytan - kollegor
och skolledare kan vara både ointresserade, skeptiska eller
bara ha ont om tid.
När man skriver projektplaner och när man summerar elevers
arbete med t.ex. att skapa egen multimedia är det än
så länge långt ifrån regel att ta med "egna
undersökningar" av elevernas lärande med IT. Ibland
saknar projektplanerna inte enbart tankar kring utvärdering
utan också en framåtsträvande målformulering.
Att eleverna ska lära sig att använda ett nytt program
är inte en målformulering som leder till reflektioner
kring vad projektet gav för inlärningseffekter.
Gunilla Celéns artikel i DiU nr2/98 beskriver ett enkelt
men effektivt sätt att försöka "mäta"
vad ett IT-hjälpmedel kan ge för effekt. I artikeln
kan man ana att kollegorna på skolan var skeptiska till
att Gunilla skulle börja använda ett spelinriktat program
på cd-rom i geografiundervisningen. Gunilla genomförde
sedan ett geografiprov både innan och efter arbetet med
cd-rom.skivan Sverigejakten.
Hennes lilla undersökning gav då svart på vitt
att programmet hade bidragit till bättre genomsnittlig inlärning
hos eleverna - samtidigt som de uppenbarligen hade haft roligt.
Råd 3: Ifrågasätt, reflektera, "mät"
och undersök!
När du och dina kollegor har fått fortbildning och
ska börja använda IT och nya arbetsätt - fundera
då över vad det är du egentligen gör tillsammans
med eleverna, vad det leder till och vad det ger för typ
av kunskap.
Mats
Rosenkvist
Mats
Rosenkvist leder och arrangerar
fortbildning inom skola
Kunskapsmedia:
info@kunskapsmedia.se
http://www.kunskapsmedia.se
Tel 08-442 19 90
Fax 08-442 1991
Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!