Maja
Bodotter Myrup
IT at Lisbon
En av deltagarna
på det internationella symposiet "IT at Lisbon",
Maja Bodotter Myrup, ger sin bild av sommarens stora IT-tilldragelse
i utbildningssammanhang.
Stiftelsen för Kunskap-
och Kompetensutveckling (KK-stiftelsen) arrangerade i samarbete
med Utbildningsdepartementet och Skolverket ett internationellt
symposium på världsutställningen i Lissabon. Huvudfrågan
som behandlades löd "Hur ska skolan möta informationssamhällets
krav och nyttja dess möjligheter?".
Internationell prägel
Symposiet hölls den 6-11 juli i den svenska paviljongen på
Expo '98 och drygt 150 utbildningstjänstemän och pedagoger
deltog, främst från Europa men också från
USA och Australien, totalt 24 länder. Syftet var att profilera
svensk skola och IT som ett redskap för pedagogisk förnyelse.
Symposiet var indelat i tre seminarier om vardera två dagar.
Teori och praktik
Internationellt erkända pedagoger höll föredrag
och ett tiotal skolprojekt som finansierats av KK-stiftelsen medverkade
och berättade om sina erfarenheter. De olika skolprojekten
var:
- S:t Örjan I Tiden - för
barn med särskilda behov (S:t Örjans specialenhet i
Stockholm)
- Etik och Internet (Fredriksdalsskolan
i Lidköping)
- Det integrerade arbetssättet
(Fryxellska skolan i Västerås)
- Färila skola 2000 (Färila
skola i Ljusdal)
- Framtidens samhälle i
dagens skola (Kvickentorpsskolan i Stockholm)
- Lemshaga Barnakademi - Skolan
med kycklingar och datorer (Lemshaga barnakademi på Värmdö)
- Trädet - en pedagogisk
applikation för dyslektiker (Lindblå Läs- och
skrivutveckling AB i Borlänge)
- Undersökande pedagogik
med datorn som verktyg (Mönsteråsgymnasiet i Mönsterås)
- Bättre resultat på
kortare tid (Palmcrantz- skolan i Östersund)
- Särskilda behov, nätverk
och distansundervisning (Sofia skola i Stockholm)
- Framtidsmöte på
Internet (Stiftelsen Globträdet i Stockholm)
- Årsunda Kyrkskola (Årsunda
Kyrkskola i Sandviken).
Hands on
Som ytterligare ingrediens i skolprojektsdelen fanns elever med
på plats. De fick varje morgon varierande "kunskapsuppdrag"
av konferensdeltagarna, och dessa skulle klaras av innan seminariedagen
var till ända. Till sin hjälp hade eleverna - givetvis
- datorer med Internetuppkoppling. Eleverna blev även intervjuade
och fick berätta vad de tyckte om den nya teknologins intåg
i skolan.
Hur förändras skolan
med IT?
Den första dagens övergripande titel löd "Hur
förändras skolan med IT?" KK-stiftelsens VD Bjarne
Kirsebom höll ett inledningsanförande och därefter
talade statssekreterare Lil Ljunggren Lönnberg om IT och
det svenska skolsystemet. Det påföljande inslaget distribuerades
via satellitlänk från Stockholm och det var dåvarande
skolminister Ylva Johansson som talade kring temat "Våra
skolor på tröskeln till ett nytt millennium".
Vi introducerades för ett nytt begrepp under föredragningen:
ICT (Information- and Communication Technology) istället
för IT.
Det första skolprojektet som presenterades var Färila
skola. Alla elever i 1-9-skolan har egen bärbar dator och
i kombination med nya pedagogiska arbetssätt och metoder
har skolan nu de bästa studieresultaten i regionen, förut
var de sämst!
Roberto Caneiro, Portugals förre utbildningsminister förmedlade
sina tankar kring IT och internationaliseringen och Skolverkets
generaldirektör Ulf P. Lundgren diskuterade IT som pedagogiskt
redskap.
Learning design
Shirley Alexander, professor vid Institute for Interactive Multimedia
vid University of Technology i Sydney, avslutade dagen med ett
föredrag som behandlade en utvärderingsstudie av multimedia
i utbildning. Hon har, efter mer än 10 års erfarenheter
i ämnet, funnit att IT i sig själv inte förbättrar
lärande. Det är istället lärandets utformning,
"the learning design" som är avgörande. Hennes
tes om lärande kan indelas i följande tre delar: att
generera/skapa en idé, att testa den (exempelvis i 3D)
och att återskapa/återuppbygga den för att se
om idén var korrekt.
Kan IT förstärka
demokrati?
Tisdagens övergripande tema rörde IT och demokrati och
många skolprojekt redovisades, först upp på podiet
var Lemshaga Barnakademi. Där är IT en naturlig del
i skolarbetet och vi fick se en nyhetssändning om Expo'98
som elever gjort. I skolprojektet Mönsterås IT-gymnasium,
en gymnasieskola med en bärbar dator till alla elever under
hela studietiden, har visionen om att skapa en skola för
nästa århundrade varit förhärskande. Lärarrollen
blir coachens, mentorns och undervisningen knyter an till verkligheten.
Nästa skolprojekt handlade om Internet och etik, att reflektera
kring olika etiska dilemman. Det var Fredriksdalsskolan som beskrev
en arbetsmetod för att stimulera kreativt tänkande.
Problembaserat lärande
PBL
Lars-Owe Dahlgren, professor vid Linköpings universitet,
höll en mycket intressant föreläsning där
begreppen kunskap och problembaserat lärande fokuserades.
En av grundpelarna i hans resonemang var att söka de naturliga
lärotillfällena istället för skolans ofta
artificiella frågor, situationer som eleverna känner
till höjer motivationen och skapar en helhet. Vanja Lundby
Wedin, LO, diskuterade vikten av tillgång till IT i skola
och hem och att alla, ur demokratisynpunkt, måste få
kunskap om att hantera den nya teknologin.
Distansutbildning och internationellt
utbyte
Temat för det andra seminariet var distansutbildning och
internationellt utbyte. I dessa frågor hölls föredrag
av universitetskansler Stig Hagström, Per Unckel, moderat
riksdagsman och tidigare medlem i IT-kommissionen och Jan Hylén,
politiskt sakkunnig på Utbildningsdepartementet. Per Unckel
utvecklade sina tankar om de förändringar som IT kommer
att medföra inom undervisningsområdet och Jan Hylén
gav en introduktion till det Europeiska skoldatanätet.
Fryxellska skolan beskrev sitt samarbetsprojekt med en skola på
Irland. Via länk medverkade några irländska elever
och lärare och de beskrev hur samarbetet via Internet fungerat.
Skolprojektet Sofia Distans presenterade sin distansutbildning.
De har elever runt hela världen och eleverna kan studera
samtliga skolämnen utan hänsyn till tid eller plats.
Palmcrantzskolan visade på ett häpnadsväckande
resultat; distansstudier i kombination med förkortad vanlig
undervisning gav eleverna förbättrade resultat. Detta
trots kortare tid i skolan. Skolprojektet Årsunda skola
framträdde med gosedjuren Pandy och Thumper, vilka medverkat
till att internationalisera engelskaundervisningen och även
skapat internationella kontakter. Avslutningsvis presenterades
The Globetree project där temat är "Our uniting
water".
Naturvetenskap och teknik
Under torsdagseftermiddagen sattes ett extra seminarium in, där
naturvetenskaplig och teknisk utbildning fokuserades. Portugals
Minister for Science and Technology, José Mariano Rebelo
Pires Gago beskrev denna utveckling i Portugals utbildningsväsende
och Professor Joan Solomon gjorde detsamma utifrån engelsk
synvinkel. En astronaut fanns på plats, captain John McBride.
Han poängterade utmaningens och inspirationens betydelse
i all undervisning - om det inte är roligt fungerar inte
inlärning. En uppmaning till lärare löd "Har
ni inte roligt så arbetar ni på fel sätt!".
Dr. Thomas Ginner från Linköpings universitet avslutade
det extrainsatta seminariet med en lättsam och humoristisk
betraktelse kring naturvetenskap och teknik.
Den nya lärarrollen
Under fredagen diskuterades hur lärarna ska möta IT
och den påverkan det har på yrkesrollen. Kjell Grede,
professor på Dramatiska Institutet, höll ett spännande
föredrag på temat "Läraren som regissör".
Han uppmanade lärare att våga röra vid känslan.
Känslan, emotionen bör vara lärandets ledstjärna.
Att se upp för tråkigheten är också viktigt;
att vilja upptäcka själv är motsatsen till att
ha tråkigt, menade Grede. Professor Ulla Riis från
Uppsala universitet presenterade en utvärderingsstudie angående
IT och skola och Kerstin Nilsson, lärare med lång erfarenhet
av att nyttja IT i undervisningen gav en rad exempel på
den nya pedagogiken.
Barn med behov av särskilt
stöd
@B2 efter mr = Lördagens program hade "Barn med behov
av särskilt stöd" som tema. Handikappombudsmannen
Inger Claesson Wästberg höll ett inledande anförande
vilket följdes av ett mycket starkt framträdande av
Lars Mullback, regissör och författare. Föredragets
titel var "Mot alla odds" och Lars Mullback, som har
en CP-skada, beskrev vilka möjligheter informationsteknologin
medfört för honom. Utan dess hjälp skulle han inte
kunnat producera de 18 filmer han gjort. Skolprojektet Sofia distans
medverkade också och beskrev hur man med hjälp av IT
kan fokusera undervisningen till elevers individuella behov.
S:t Örjan I Tiden
Så var det dags för oss från S:t Örjan att
framträda under rubriken "När IT blir till en väg
av gemenskap". Rektor Johnny Dahlin började med att
berätta om vårt rektorsområde och vad vi, S:t
Örjans specialenhet, med cirka 50 enheter totalt, kan erbjuda
som komplement till stadsdelarnas egna insatser för stöd
och hjälp till elever med särskilda behov. Därpå
följde ett videoinslag från en av våra enheter
där elever och lärare talade om fördelarna med
att arbeta med hjälp av dator.
Efter filmen beskrev vi vilka olika typer av handikapp och/eller
speciella behov som våra elever har och vad IT-projektet
har betytt för rektorsområdet totalt. Här nämnde
vi att strävansmålet en dator per elev har uppnåtts
till hälften; vi har en dator per två elever. Vidare
redogjorde vi för den stora fortbildningssatsning för
personalen, vår egen IT-skola och därtill den virtuella
skolan i vårt geografiskt spridda rektorsområde. Att
eleverna med datorernas hjälp får en individualiserad
undervisning och en frihet att lära framhöll vi som
en väsentlig aspekt till IT-pedagogikens framgång.
Glädjen som IT-användningen ger många elever är
givetvis också ett drivkraft och vi konstaterade också
att vi har funnit att IT har givit en ökad självkänsla
till många av våra elever. De får en ökad
känsla av kompetens.
Avslutningsvis berättade Johnny Dahlin om det positiva samarbetet
mellan föräldrar, elever och skola som Lördagsskolan,
en frivillig kurs för elever och föräldrar på
S:t Örjans IT-skola, har givit.
De sista föreläsningarna
Bodil Jönsson, professor vid Lunds Tekniska Högskola
och Certec, beskrev i sitt föredrag datorns betydelse i arbetet
med att ge autistiska barn bilder som ett språk. Att se
sig själv på bild, med andra ord att se bilder "utifrån",
ger förståelse och kan skapa sammanhang. Datorn Isaac
är ett led i denna forskning. Per Gunvall, SIH, ansvarig
för det nationella utvecklandet av undervisningsmaterial
för barn med funktionshinder, beskrev hur dessa elever kan
medverka i utbildning tack vare informationsteknologin. Sist upp
på podiet var Pelle Lindblå, utbildningsspecialist
och musiker. Han har utvecklat en multimediaapplikation för
dyslektiker där eleven skriver med en penna och datorn sedan
tolkar den handskrivna texten.
Avslutande tankar
Symposiet var en fantastisk upplevelse, så väl genomfört
att det var en sann fröjd att medverka. Variationen mellan
föredrag, de olika skolprojekten och elevmedverkan bjöd
en stimulerande omväxling under seminariedagarna. Sammanhållningen
i skolprojektsgruppen var god med ett stöttande och uppmuntrande
klimat.
Platsen, Expo' 98 i Lissabon, gav givetvis en spännande inramning
till symposiet. Jag besökte bland annat den portugisiska
paviljongen som hade en fantastisk multimediaföreställning
och även Akvariet där hajar, rockor och havsuttrar simmade.
Lägg till detta god mat, sol, värme och trevliga människor.
Att befinna sig i de konstnärliga klimatäggen i den
svenska paviljongen gav begreppet årstider en ny dimension!
Läs mer!
Läs mer på Nätet om det spännande symposiet!
Hela programmet finns med länkar till de olika inslagen på
KK-stiftelsens hemsida KNUT. www-adressen är: http://knut.kks.se/lisbon/svenska/
Till samtliga skolprojekt hörde videoklipp. Du kan ladda
hem dem som vi såg på "IT at Lisbon" till
din dator. Du hittar videofilmerna från symposiet på
adress: http://knut.kks.se/lisbon/svenska/gallery.html
Text:
Maja Bodotter Myrup
Foto: Kåre Skantz
Maja
Bodotter Myrup är IT-pedagog
på S:t Örjans specialenhet inom
Resursförvaltningen i Stockholm.
Kåre Skantz är projektledare
vid Årsunda Kyrkskola i Sandviken.
Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!