Untitled Document
Av:Gunilla Celén
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se
Dagbok från en ITiS-handledare
Nu är min andra omgång
med Itis-arbetslag i princip klar. Det återstår bara
slutseminarium och jag sitter och planerar för omgång
tre.
Vilka lärdomar har jag dragit? Vilka är de värsta
misstagen? Hur bör jag och nästa omgångs arbetslag
lägga upp arbetet för att allt ska fungera bra?
För arbetslagen i den första
omgången var det så många hinder för att
det skulle kunna bli ett ultimat, lyckat resultat. I höstas,
när jag skulle handleda mina första fyra arbetslag,
gick jag samtidigt utbildning i ITiS-handledning och var förstås
grön som handledare. Mina arbetslag var som tur var förstående
och kämpade bra ändå. Men, det är lätt
att konstatera att både jag och arbetslagen emellanåt
borde gjort på andra sätt för att resultatet skulle
blivit ännu mer lyckat.
tidspress och påsklov
Omgång två har haft en enorm tidspress. Eftersom jag
är ensam handledare i vår kommun kunde vi inte komma
igång förrän vid sportlovet när omgång
ett gick mot slutseminarium. Och vid sportlovet
ja
då är det bara några veckor kvar till påsklovet.
Och det vet ju alla: "efter påsklovet är det inte
lönt att påbörja något nytt" som en
av mina praktikhandledare sedan högskoletiden sa.
Följden blev att arbetslagen kände sig tvungna att köra
igång sina elevprojekt innan de egentligen läst någon
litteratur som kanske kunde hjälpt dem vid planeringen. Det
har varit en del kommentarer nu efteråt om att "det
här skulle vi läst innan"
För att vi
skulle hinna med merparten av arbetet innan sommaren fick vi lägga
in arbetslagsträffar och seminarier ganska tätt dessutom,
vilket ytterligare ökade stressen. Puh, det var inte bra
varför hönsskit
luktar så illa
Problembaserat lärande är rätt svårt att
sätta sig in i helt och fullt. Man behöver tid. En del
kommenterar från arbetslagen vid snabb genomläsning
är att de känner igen sig - "så brukar vi
jobba. Man jobbar i grupp och så".
Andra tycker det är svårt att jobba problembaserat
med yngre elever, 6-åringar framför allt har inte samma
uthållighet som äldre elever. Frågan de ställde
på måndagsförmiddagen om "varför hönsskit
luktar så illa?" känns inte alls lika intressant
på tisdagen när läraren börjar trassla in
sig i kemins mysterier. Kanske vill de ha ett enklare svar.
Man kan helt enkelt inte jobba likadant med problembaserat lärande
på lägre stadier som på gymnasiet. De intressantaste
och mest bärande frågeställningarna att utgå
från klarar man bara att ställa när man redan
kan en del om sitt kunskapsområde. På gymnasiet har
de flesta hyfsade grundkunskaper och kan ställa intressanta
frågor att jobba vidare med. På låg- och mellanstadienivå
måste man jobba annorlunda.
Det är lätt att förstå den frustrerade läraren
som trots entusiasmerande och engagerad inledning på området
"Natur och miljö" på mellanstadiet fick elevgrupper
som bara ville ta reda på hur harar parar sig
Då
får man hålla hårt i sin "fundamentala
tilltro till individens vilja och förmåga till lärande
och utveckling".
I andra elevgrupper märkte man tydligt att de förtvivlat
försökte räkna ut vad läraren skulle anse
som bra frågeställningar istället för att
försöka sätta sig in i sitt arbetsområde
och fundera över vad de själva ville rikta in sig på.
För att klara av att handleda dessa elevgrupper måste
man ha ganska bra på fötterna om vad problembaserat
lärande går ut på och då räcker det
inte med lite snabbinformation av handledaren. Man måste
läsa sig till och/eller prata med eller höra föreläsning
av lärare som jobbat ett tag med det.
Nästa gång vill jag inte att arbetslagen ska känna
sig så stressade att de inte hinner sätta sig in ordentligt
i grunderna i problembaserat lärande.
bestämma mera eller
inte
Så, tillbaka till min planering. Jag vet nu rätt bra
vad arbetslagen måste läsa och diskutera för att
kunna planera sina elevprojekt. Jag ser också rätt
bra vad de behöver föreläsningar i, problembaserat
lärande till exempel.
Det är väl som att svära i kyrkan att säga
att jag är frestad att bestämma mer åt arbetslagen
och tala om för dem hur de ska jobba? Det har hänt att
jag blivit ombedd att göra det. "Vi kan väl inte
veta vad som är bra för oss att läsa! Vi kanske
måste läsa igenom hela läromedelsbasen innan vi
hittar vad vi behöver!".
En annan handledare tyckte att arbetslag som vill veta vad och
hur mycket de ska läsa och försöker luta sig mot
handledaren har en förlegad kunskapssyn. Kanske det, men
egentligen är det väl ganska mänskligt? Ett sätt
att spara tid?
Nej, jag skäms nu. Jag ska inte överbeskydda arbetslagen
i höst heller. Om detta ska bli något bestående
kan man väl inte ha en handledare som gör så?
Då skulle jag gå emot min egentliga övertygelse,
att skolutveckling är något som pågår hela
tiden i en lärande organisation och Itis kommer in som en
naturlig del av det under en period.
Jag ska fortsätta försöka fungera som förebild
för arbetslagen och låta bli att undervisa eller på
andra sätt lägga mig i och tala om hur de ska göra.
Handledaren ska inspirera, stötta och dela med sig av sina
egna erfarenheter. Fungera som bollplank för arbetslagen.
Av ren självbevarelsebedrift om inte annat - man får
nog veta att man lever om man rekommenderar titlar som sen inte
faller arbetslaget på läppen.
när ska vi ses
En annan sak jag tänker lägga mig i är tidsplaneringen.
Flera av arbetslagen har själva velat att vi ska bestämma
från gång till gång när nästa träff
ska ske. Det verkar ju ursmart först - man kan ju inte veta
behoven i förväg? Men när klockan går mot
18.00 och träffen är slut och alla svettigt börjar
famla efter fullklottrade planeringskalendrar och ska försöka
hitta tid när alla kan, ja, då är det lätt
att inse att idén inte håller. Särskilt när
det faktiskt händer att arbetslagsmedlemmar dyker upp, jäktade,
och säger att de "tyvärr inte kan delta eftersom
ingen sagt till dem att det var träff"
Vi ska sätta upp schema för träffarna redan från
början. Träffarnas innehåll får avgöras
av arbetslagets behov, planerat av dem själva tillsammans
med mig. Fast, jag tror i alla fall att jag ska förhandsboka
Bo Jerdmyr från Sandagymnasiet, Huskvarna, för en föreläsning
om problembaserat lärande
inte lätt beskriva utveckling
Kanske är det ett smart grepp att ha en rubrik i loggboksskrivandet
under vilken man skriver om arbetslagets utveckling?
Jag har hittills lämnat det ganska fritt vad man ska skriva
om. Det visar sig nämligen att det inte är så
enkelt att beskriva sitt arbetslags utveckling när det väl
är dags för rapportskrivning. Dels är det så
olika hur tränade deltagarna är på att skriva.
En del arbetslag tycker det är den naturligaste sak i världen
att jobba tillsammans och beskriva vad man gör och hur det
går. Det är inte alls säkert att man har lättare
att skriva ju fler studieår man har. För en del är
det känsligt att säga vad man utvecklat, det känns
kanske som att säga att man inte var så duktig tidigare
Det är synd för det är så duktigt folk som
ingår i arbetslagen. De har ingen anledning att ha dåligt
självförtroende, det är ju snarare ett tecken på
att man är ett bra arbetslag om ens inställning är
att man hela tiden har något att utveckla.
Många av arbetslagen har egentligen bara varit arbetslag
på papperet tidigare. Det kan från början vara
knepigt att se skillnaden - man har planerat temadagar och haft
konferenser ihop, men detta att planera ett helt arbetsområde
och genomföra det tillsammans över tid är nytt
för många. Glädjande nog säger många
i sina utvärderingar att det är just detta som varit
det bästa - att ha fått med hela arbetslaget på
ett gemensamt tema och en chans att svetsas samman som arbetslag
istället för att jobba själv eller tillsammans
med närmsta kollegan.
Gunilla Celén,
Ljungaskolan,Sävsjö
E-Post:gunilla.celén@swipnet.sefakta.program
Datorn i Utbildningen nr 4 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!