Myter om IT

Ulla Brodow

TELDOK: 94. Rapport. Bengt-Arne Vedin, Myter om IT. April 1995.

I rapporten presenteras 15 myter om IT, idén bakom varje myt och hur denna står sig konfronterad med verkligheten.

Men vad menas då med en myt? Begreppet har många olika schatteringar, från de grekiska myternas arketypiska karaktär till vandringssägner som befäster olika slag av fördomar. Författaren ägnar flera sidor åt att analysera olika innebörder i ordet och avslutar med att introducera ett samlande begrepp Memen: en melodi som inte vill lämna vårt inre öra, ett ordspråk som överlever även om det är en felöversättning, ett politiskt slagord. Vi accepterar kraftfulla memer som de går och står utan att undersöka om de verkligen är sanna, om de är tillämpliga i just den situationen. När något nytt introduceras, något som vi ännu inte har något språk för, tillgriper vi ofta metaforer som bygger påredan kända fenomen. Så användes t ex hästlös vagn för att förmedla något av innebörden i begreppet bil när detta fenomen var nytt. Eektroniska motorvägar ska hjälpa oss att förstå informationsteknologien. Idag tänker ingen på bil som hästlös vagn, men fortfarande använder många elektroniska motorvägar som en slags stötta för att försöka förstå IT. Det är i glappet mellan metaforen och den verkliga innebörden av nya begrepp som myter bl a uppstår, menar författaren. Det kan röra sig om önsketänkande, förutfattade meningar, trender som dras ut för långt, en höna som blir en fjäder, felaktiga historiska analogier, feltolkning genom exotismens glasögon.

Vi behöver myter, metaforer, tankestilar, professionella kulturer för att bringa reda i verkligheten, för att förstå, beskriva och kommunicera. Balanskonsten är att upptäcka och bekämpa eller åtminstone avstå från felaktiga, vilseledande eller rentav manipulativa bilder, myter, referensramar och språk (s 14). Rapporten Myter om IT avser IT-samhället i stort och i all synnerhet IT i företagens tjänst. Alla myterna är inte direkt tillämpliga på skolsamhället, men rapporten har klart ett intresse för alla som är intresserade av IT i samhällsdebatten. Här är de 15 myterna. Om du är intresserad av hur de uppkommit och vad som idag kan tänkas vara sant i dem, då ska du läsa rapporten som är på 103 sidor.

  • Myt 1 Vi kan spara tid, pengar, miljön – telependla i stället för att resa!
  • Myt 2 Ju mer information desto bättre!
    Analysen av denna myt är direkt tillämplig på skolan. Risken för överbelastning och stress är stor om man möter en mängd data och osorterad information. Information är inte samma sak som kunskap. Information måste tas om hand och sättas in i och tolkas utifrån ett sammanhang. Hur relevant är informationen, hur tillförlitlig, vilka värderingar står den för? Vi måste lära oss att se skogen - inte bara träden. Detta är svårt att handskas med. Kanske behöver vi hjälp av särskilda sorteringsmemer? Samtidigt inbjuder mängden av information och nya impulser till ständigt nya kombinationer, till kreativt skapande.
  • Myt 3 Optiska fibrer ska de va - MÅSTE de va.
  • Myt 4 Det går att ha gränskontroll på bitspassage.
  • Myt 5 Man måste dras med *#21#
  • Myt 6 Vi behöver inte tänka. AI och expertsystem tar över.
  • Myt 7 Bildmöten är alltid dyra, svåra att arrangera kräver jättelik bandbredd.
  • Myt 8 Telesystem är tröga och oföränderliga.
  • Myt 9 Samhället blir papperslöst
  • Myt 10 Fabrikerna blir helautomatiska, helt utan personal.
  • Myt 11 Investeringarna har min-skat kraftigt.
  • Myt 12 Ge mig några täta data och ALLT kan beräknas!
  • Myt 13 Vi har inträtt i informationssamhället.
  • Myt 14 Minitel har varit och är en stor succé.
  • Myt 15 Informationens infrastruktur är som vägar och järnvägar.

Beställ skriften gratis från Teldok, Tel: 08-736 94 71, FAX: 0832 63 24

Karlstad 13 sept 1995

Ulla Brodow



Datorn i Utbildningen nr 4 1995. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980418