Untitled Document

Av: Gunnar Jutelius
E-Post:
gunnar@haninge.kth.se


Lektion 2:

Lyckohjulet

Gunnar Jutelius återkommer med lektion 2 för att skapa ett lyckohjul i Flash. Och ger exempel på uppbyggnaden av en kunskapsdatabank.

Jag lovade i DiU nr 4 att jag skulle återkomma med en fortsättning på lektion 1 som handlade om hur man skapar ett lyckohjul med Flash 5. När jag började fundera över hur jag skulle presentera det nya lite mer avancerade lyckohjulet förstod jag att jag måste säga några ord om hur man programmerar objektorienterat i Flash 5. Tala om att det går att skapa klasser till exempel en klass för hus – ett slags mallar för hus. Och att det sedan går att skapa objekt av klassen hus, som man ger egenskaper: en viss längd och en viss bredd. Och att objekten kan ha en metod som gör att huset till exempel kan räkna ut sin egen area. Det behövs inte många rader i Flash 5 för att skapa sådana egna husobjekt och inte tar det lång tid att förklara. Så varför inte förklara det med ljud och rörlig bild på webben i form av en interaktiv ”radio- och TV-station”.

interaktiv kurs på webben
När jag ändå höll på gjorde jag en kurs med speakerröst som förklarar hur man bygger en interaktiv ”radio- och TVstation” på webben med Flash 5. Jag gjorde ett exempel som handlar om tidmätning. Där stöter man på Galileo Galilei som någon gång på slutet av 1500-talet satt i kyrkan och tog pulsen för att mäta pendeltiden för en svängande ljuskrona. Han blev på så vis naturvetenskapens fader och skapade grunden för att jag kan undervisa om hur man skapar interaktiva ”radio- och TV-stationer” med Flash 5. Tack Galileo!

Jag gjorde en simulering av ett pendelförsök som introduceras av två läppsynkade guider. Du kan få se en pendel svänga olika fort fram och tillbaka beroende på den längd du ger åt pendeln och på gravitationen. Att få lära sig att massan inte har någon betydelse för svängningstiden med hjälp av en simulering på webben tror jag kan väcka lite mer nyfikenhet på gravitationen som naturvetenskapen än så länge inte har någon riktigt bra förklaring på.

Kursen tar ungefär två timmar. Och sedan ska man kunna skicka ut en egen interaktiv kurs med ljud och animationer på webben efter några timmars arbete. Och då har man börjat skapa vad jag menar är en Kunskapsdatabank som sedan fler bidrag kan få strömma in till.

 

Gunnar Jutelius
E-Post: gunnar@haninge.kth.se

Välkomna till kursen
Välkomna till kursen:
http://www24.brinkster.com/kunskapsbanker

Där finns också en snabbkurs som går att skriva ut! Och under ”fler handledningar” finns både lyckohjul 1 och 2.



Datorn i Utbildningen nr 5 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 011005