Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se

 

Samarbete förstärker dialogen

Datorn i utbildningen är lärarnas tidskrift. En tidskrift för att dela erfarenheter, med fokus på en speciell erfarenhetssfär: lärande stött av IT. Den har sprungit ur behov av nya fortbildningsformer och forum för att dela erfarenhet och gemensamt reflektera över dessa erfarenheter.

Vi har arbetat med IT-baserade levande böcker, simulerade miljöer, individuella och kollektiva lärmiljöer, spel och nätbaserade lärforum, med verktyg alltifrån ordbehandlare till digitalkameror, verkstäder för matematik, skrivande, musikskapande, berättande med stillbild och rörlig bild. Vi är på väg mot kunskap om hur den nya tekniken och de nya medierna kan bidra till färdigheter, till begreppsbildning, till lärande. Det här är en process som tar lång tid. Se bara intervjun med Alan Kay i detta nummer. Kay som är det närmaste vi kommer till uppfinnaren av persondatorn, system med nätverk, laserskrivare, personliga verktyg med fönsterbaserade grafiska gränssnitt och styrda med mus. Han visar hur förutsättningarna skapades redan på 60- och 70-talet men tagit lång tid att mogna – och ännu befinner sig långt från hans dröm.

Nu börjar vi se allt fler tecken på mognad mot en mer sammanhängande syn på de nya medierna, verktygen och lärmiljöerna. Där behöver vi ett samspel mellan forskare inom många discipliner och reflekterande (och gärna forskande) lärare. Vi behöver också utveckla och fördjupa de fora som finns för dialog.

Med detta nummer utvecklar vi därför samarbetet med flera partners. Vi tar nu några stora steg i Datorn i utbildningens utveckling, som började 1984 med bildandet av det som numera heter Föreningen Datorn i utbildningen. En nationell förening av pedagoger kring lärande med IT, som arbetar efter principen ”från lärare, till lärare” och som ordnar de stora årliga Rikskonferenserna, i år och 2003 i Sandviken – tidigare två år vardera i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Gävle, Ronneby, Karlstad, Varberg. 1987 startades tidskriften Datorn i utbildningen som en fristående datapedagogisk tidskrift. Vi har under tidskriftens femton år haft samarbeten med många parter: Det har gällt tävlingar såsom Skoltidningstävlingen och nu pågående Sökmästartävlingen, det har gällt de stora årliga Rikskonferenserna, temanummer kring Netdays, skrifter som Multimedia i utbildning och Skolbok ITiden för att ta några exempel, åtskilliga cd-rom och videoproduktioner.

Med KK-stiftelsen fördjupar vi nu samarbetet runt forskningsdialogen. Datorn i utbildningen inledde redan hösten 2001 forskningsdialogen kring lärande med IT. Vi tog då avstamp i en kritik av en forskning som befann sig för långt ifrån de konkreta lärmiljöerna, klassrummens såväl som hemmens och andra. Vi kommer nu att vidareutveckla våra uppskattade teman kring möten med den forskning som pågår – speciellt sådan med bas i klassrumsstudier, med inriktning på det som sker hos eleverna, kring deras lärande, liksom hos deras lärare, med nya roller och arbetsmetoder. Material kommer att publiceras dels i Datorn i utbildningen, i tryck och i webb, dels på Kollegiet.

Med detta nummer utvecklar vi samtidigt samarbetet med Skolverket. Skolverkets Klassrum Direkt har under flera år varit en viktig länk till de nya resurser som Internet och Skoldatanätet inneburit för skolan. När Klassrum Direkt nu upphört är vi mycket glada för att ge Skolverket möjlighet att publicera en egen annonsinlaga i varje nummer av Datorn i utbildningen, med början i detta nummer.

Med dessa samarbeten hoppas vi rejält förstärka dialogen kring IT och lärande i Sverige.

 

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 5 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021003