Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Vårt behov av IT-kompetens

 

IT-kompetens är ett av de centrala begreppen i sommarens IT-proposition. Det låter enkelt, men det rymmer oerhört många sidor. En första fråga är förstås vad vi menar med IT, informationsteknik, i skolans utbildningssammanhang.

IT i skola kan vara så mycket mer än en persondator ansluten till en server och en skrivare. Digitalkameran är kanske den mest uppenbara förskjutningen av begreppet. För några år sedan var det vanligt med kommentaren att digitalkameran var det viktigaste nya tillskottet i skolans arsenal av verktyg. Det är slående i diskussionen i skolan att vi ofta lever kvar i föreställningen att IT - det är en persondator, möjligen ansluten till Internet. Men IT har på kort tid fått så många nya former.

Räknaren är så etablerad att det inte räknas som IT… Det är förstås persondatorn, och framför allt kopplad till ett Internet, som blivit en märklig hybrid av en mängd gamla tjänster, som uppslagsverk och anslagstavla, telefon och pub. Och därtill en mängd nya, som Lunarstorm och nätmötesplatser, Wikipedia eller bloggar för publikt och gemensamt skrivande. Vidare så är det mobiltelefonen när vi snabbt ska nå en annan person. Det är digitalkameran när vi tar stillbilder eller rörliga bilder, nu ofta direkt från mobilen, så att vi direkt kan sända dem vidare. Det är videokameran, som både är många ungdomars verktyg, men också börjat bli ett verktyg i skola. ”Kameran som penna” börjar bli ett begrepp. Det är mp3-spelaren för att spela upp musik, nu även talböcker och radio.

Oftast är det så att ungdomskulturen snabbast plockar upp tekniken, anpassar den för sina behov och transformerar den. Ta bara SMS som exempel, den ursprungligen dolda tekniker-tjänsten som inte lanserades publikt men upptäcktes av ungdomar och snabbt spred sig som en löpeld. Och begreppet Community fick i Sverige först sin mening genom LunarStorm. Eftersom ungdomarna både är skolans objekt och subjekt får detta dubbelt vikt. Inte bara så att digitala tekniker kan vara effektiva i allmänhet, men de kan vara speciellt lämpade för att föra en dialog med ungdomar för vilka dessa tekniker är som mest naturliga och kulturellt integrerade.

Om och hur de här teknikerna kan tjäna skola och utbildning, det tar tid att upptäcka och utveckla. Men klart är att IT står för ett bredare spektrum av tekniker än enbart persondatorn, många med anknytning till medier. Simuleringar i all ära, men IT rör inte bara representationer för att individuellt utforska och förstå. Det rör i ännu högre grad sociala och kommunikativa tekniker. Dessa aspekter har djup återverkan på begreppet IT-kompetens.

Vi har lång väg kvar till ett utvecklat IT-kompetensbegrepp för idag. Här behövs ett omfattande utforskande, experimenterande och en dialog mellan praktiker och forskare. Detta pekas också ut i arbetet inför SVIT-konferenserna den 1 november, och ryms antydningsvis i temat ”språk och kommunikation med medier och IT”. Här behöver vi din hjälp.

Vad är IT-kompetens? Här har jag berört en aspekt, knuten till första ledet i begreppet, IT. Jag återkommer till det andra ledet, kompetens, i nästa nummer. Vi behövs alla i arbetet med det här begreppet, som IT-proppen hade som grundbegrepp för utbildningsområdet. Det berör den nya gymnasieskolan. Det berör arbetet med IUP, individuella utvecklingsplaner. Det berör arbetet med elevportfölj. Det berör alla skolans områden. IT är inte ett isolerat fenomen. Skolan måste inse det som så många företag insett, att IT är en integrerad del i verksamhetens kärnstrategier.

Vad är IT-kompetens för dig? Vi vill gärna höra dina synpunkter!

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 5 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 051001