Googlad rundtur bland nedladdare,
nätpirater och drakar
En ny hösttermin
och ett nytt läsår har
börjat. Nya insatser
och framför allt nya
möjligheter ligger framför
oss.
En rundtur på nätet
kring frågor om upphovsrätt
och fildelning
gav nya insikter för
egen del, men också
idéer till aktuella
ämnen att ta upp med
mina elever.
Samtidigt med skolstarten läser jag i
svenska tidningar att forskare kommit
fram till att presentationer gjorda med
programmet Powerpoint inte bara är
tråkiga utan dessutom direkt skadliga
och farliga. Presentationsprogrammet
är mycket populärt i näringslivet och
används flitigt.
Edward R Tufte, professor som forskar
inom området presentationsteknik
och grafisk design vid Yale, anser att
risken stor att direkt felaktiga beslut
fattas av makthavarna då allt fokuseras
på själv layouten, ytan och inget på det
reella innehållet. En roterande Power
Point-presentation kan ha bidragit till
rymdfärjan Columbias landningskollaps
2003, skrev Svenska Dagbladet den 15
augusti i år.
säkrare elever med bildspel
Jag funderar lite kring Tuftes synpunkter och slutsatser. Det tog lång
tid innan Powerpoint blev etablerat och använt i skolans värld. Själv
använder jag det ofta och mina elever likaså. Det är skönt
för en elev som våndas vid ett muntligt föredrag att luta sig
mot några trevliga bilder med allehanda illustrationer, viktiga stödord,
nyckelord, fakta och liknande. Kamraterna följer bildspelet och stirrar
inte hela tiden på talaren som kan slappna av.
Några grabbar som under sin tidigare
skoltid på grundskolan aldrig hållit
föredrag genomförde en riktigt hygglig
framställning med hjälp av Powerpoint.
Riktigt bra hade den blivit om alla fakta
varit riktiga. Datumen för när bilar får,
respektive måste, ha dubbdäck vid vinterförhållanden
var inte helt korrekta.
De hade hittat uppgifterna på nätet.
Läraren i datasalen var väl inte tillräckligt
vaken och tittade inte så noga när
eleverna bad kollegan kontrollera om
det var bra. Tyvärr hade de hittat gamla
uppgifter, vilket åter igen visar på vikten
av sökstrategier och källkritiska kunskaper.
Riktiga och uppdaterade uppgifter
hade de säkert hittat på Vägverkets
hemsida.
Faran ligger väl inte inkapslad i programmet
utan snarare i användarnas
bristfälliga hanterande.
återanvända nyheter
När jag tittar runt på nätet angående Tuftes forskningsresultat
visar det sig dessutom att den uppvisar drag av skröna. Det är rena
rundgången. Dagens PC, där jag först läste det, citerar
Svenska Dagbladet som i sin tur citerar norska Dagbladet, som i sin tur citerar
nyhetsbrevet Mandagmorgon. På Jonas Söderströms välkända
webblogg Blind Höna berättas dessutom att hela historien
redan är några år gammal och fått utstå kritik
tidigare.
Jonas Söderström sökte på Google med
nyckelorden Tufte ihop med Powerpoint
och de flesta träffar han får är från 2003.
Det är ingen ny nyhet som lyfts fram.
Vart tog det källkritiska förhållningssätt
vägen när tidningarna i augusti i år åter
valde att lyfte fram storyn?
ladda ner eller inte
En frågeställning jag under hösten tänkt diskutera med
mina gymnasieelever är det nyligen instiftade förbudet mot nedladdning
av olagligt material. Den 1 juli infördes ett EU-direktiv från 2001
som innebar en skärpning av svensk upphovsrättslag. Det blev förbjudet
att ladda ner material som lagts ut på Internet utan upphovsmannens eller
rättighetsinnehavarens tillstånd. Däremot blev programmen som
används för att ladda ner filer inte olagliga. Vidare är det
fortfarande tillåtet att ta enstaka kopior för enskilt bruk av en
köpt dvd eller cd.
Paraplyorganisationen Antipiratbyrån
som företräder företag inom film- och
dataspelbranschen, har varit mycket
aktiv den senaste tiden. Det blev mycket
uppmärksamhet när Antipiratbyrån i sin
jakt på fildelare använde infiltratörer hos
Internetleverantören Bahnhof. Den andra
sidan svarade med motanmälningar om integritetskräkning. I våras
drog
Antipiratbyrån på sig anmälningar från
tusentals personer som ansåg att de bröt
mot personuppgiftslagen, PUL, i sin jakt
på fildelare.
Bland anmälarna fanns även en del
företagare som Jens Nylander, grundaren
av den kända mp3-spelaren Jens
of Sweden och bredbandsföretagaren
Jonas Birgersson, numera vd för Labs2.
Antipiratbyrån förnekade brott mot PUL
men fälldes av Datainspektionen som i
juni konstaterade att IP-nummer är en
personuppgift när exempelvis en Internetleverantör
kan koppla uppgiften till
en person. Enligt PUL är det förbjudet
för andra än myndigheter att registrera
brottsuppgifter. (Källa: pressmeddelande
Datainspektionen 2005-06-10)
Skyttegravarna är grävda. Å ena sidan
exempelvis skivindustrin som benhårt
anser att en kopierad låt är det samma
som en till osåld skiva och som bevis
lyfter de fram den vikande försäljningen
av cd-skivor. Å andra sidan hävdar datoranvändarna
som kopierar för husbehov
bestämt att tillgången till allt på nätet
för bland annat provlyssning ofta leder
till att man köper mer.
Enligt en nyligen gjord brittisk undersökning
använder personer, som laddar
ner musik illegalt, även lagliga musiktjänster.
De köper 4,5 gånger så mycket
musik från de lagliga nedladdningsplatser
som en vanlig konsument.
Martin Larvia och Anders Jönsson
har i en magisteruppsats i informatik
vid Karlstads Universitet också visat på
att bilden att man antingen köper eller
laddar ner inte stämmer. Många gör båda
delarna visade det sig i den enkät till
drygt 1700 personer som Larvia och Jönsson
genomfört. Den färdiga produkten
med allt bonusmaterial och dess kvalité
lockar till köp efter nedladdningen. Man
vill inte köpa grisen i säcken.
ny offentlighet ökar mångfald
Piratbyrån är en sammanslutning som startats för att
stödja alla de som i strid mot rådande uppfattningar om upphovsrätt
kopierar information och kultur fritt och vill ge en annan
syn på saken än vad upphovsrättsindustrins lobbygrupper ger.
På deras webbsida Stoppa fluktarna,
riktad mot Antipiratbyrån, lyfts några
musiker fram som är för nedladdning av
låtar på nätet. Teddybears Sthlms Patrik
Arve tycker att det känns attraktivt att
musik skall vara gratis. Idag styrs branschen
av maffiametoder när skivbolag ger pengar
till radiokanaler för att de ska spela vissa
artister. Dennis Lyxzén från umeåbandet
The International Noice Conspiracy föreslår
Vill man stödja oss efter att ha laddat
hem skivan från nätet och gillar den finns det
andra sätt, genom att gå på konserter, köpa en
tröja eller kanske köpa skivan senare.
Musiken som sprids på fildelningsnätverk
är inte densamma som den som
dominerar i skivbutiker och i radio,
enligt Piratbyrån. Där finns en mycket
större bredd, som låter folk upptäcka saker
de aldrig skulle kunna ha upptäckt annars.
Människors kulturella smak vidgas av möjligheten
att ladda ner något på prov utan att
betala för det, och kanske sedan radera det
om det inte faller en i smaken. Fildelningen
kan sägas ha skapat en ny offentlighet, som
främjar mer av mångfald.
Detta är en folkrörelse som inte går
att hindra, menar Piratbyrån. Det fria
informationsutbytet på nätet har kommit för att
stanna och försvinner inte hur mycket någon än
önskar det: När väl kaviaren är ute ur tuben
går det inte att trycka tillbaka den igen.
Ju mer man läser ju intressantare blir
det hela.
Brasilien föregångare
Tidskriften ETC skrev i nummer 1/05 om Brasilien, ett av de första länderna
som lagstadgade om användning av öppen källkod i offentlig förvaltning.
Brasilien har blivit ett föregångsland
inom fildelning och öppna programkoder är
rubriken på artikeln där man pekar på att
Brasilien är ett land vars kulturpolitik är
starkt präglad av idén om största möjliga
tillgänglighet. Kulturminister Gilberto
Gil, som även är en av landets mest
populära musiker och en av de artister
som ställt sig bakom Creative Commons,
beslutade 2003 att all brasiliansk musik
som någonsin spelats in skulle göras
nedladdningsbar helt gratis. Enligt
ETC håller den brasilianska regeringen
dessutom på att utveckla ett system för
alternativ kompensation till de artister
som laddas ner.
Bosse Andersson visade i sin intressanta
artikel Skapande och utbyte drivkraft för lärande
i Datorn i Utbildningen
8/04 på den icke-kommersiella organisationen
Creative Commons försök att
stödja upphovsmän som vill göra verk
tillgängliga på andra, nya sätt än de som
upphovsrättslagen skapar. Dessutom blir
gränsen mellan vad som är original och kopia
allt svårare att sinnligt förstå vid digital
produktion och distribution. Finns det ett
original eller är allt kopior?
information ska vara fri
För en hel del röster på nätet handlar det inte bara om
priser och privatekonomi. Information skall vara fri. Copyleft istället
för copyright är ett slagord. Internet ställer mycket på
huvudet. Många debattörer har den senaste tiden blivit mycket upprörda
över att Microsoft sökt patent för valet av pixlar som
tillsammans utgör en bild som förmedlar en känsla och sedan återskapats
efter att den skickats. Bill Gates vill alltså i princip ta
patent på smileys, de små figurerna som gör nätkommunikationen
aningen mer mänsklig. Jag skulle ha förväntat mig att
se ett sådant förslag från någon av våra mer omogna
communitymedlemmar som ett dåligt skämt., säger Mark
Taylor, vd för Open Source Consortium till Zdnet.
Ola Larsmo konstaterar i en debattartikel
på DN:s kultursidor att massor av
avgörande frågor återstår att reda ut eftersom
tvisterna spänner över stora områden.
I sin artikel berättar han om hur EU:s
höjda skyddstider från 50 till 70 år efter
upphovsmannens död nästan gjorde det
omöjligt att citera ur Joyces Ulysses vid
hundraårsminnet av Bloomsday förra
året. Det fordrades att irländska staten
tillät ett engångsundantag för att högtiden
skulle bli av. En starkt expanderad upphovsrätt,
vilket är en utveckling som mediaföretagen
gärna ser, är förmodligen ett lika allvarligt
hot mot kreativiteten i ett samhälle som
någonsin nedladdningen av skyddat material.
Men de som slår vakt om tillgängligheten har
inte lika många lobbyister. (Vad skall få
flöda fritt?, DN 05-03-21)
Karl-Henrik Pettersson, ekonom och
författare på Forum för småföretagsforskning
frågar sig om patent och copyright
överhuvudtaget behövs i ett modernt
samhälle. Han missunnar inte konst-
nären äganderätten till det han skapat,
men ifrågasätter om äganderätten med
monopol (= copyright och patent) verkligen
är samhällsekonomiskt rimlig och
motiverad. Vi byter produktionssystem,
företagens sätt att arbeta organiserar sig
på ett radikalt annorlunda sätt jämfört
med hur det såg ut i det gamla industrisamhället.
Samhällets mål är lätt att
formulera se till att allt som utvecklats
kommer så många som möjligt till del.
Det kan komma att visa sig att systemet
med patent och copyright i själva verket numera
kostar samhället mer än det smakar. Det är i
varje fall slutsatsen av min analys.
Det här är bara ett axplock av alla
åsikter man möter. Det fi nns mycket mer
att hämta på nätet. Och diskussionerna är
ofta intressanta och tankeväckande.
aktuell samhällskunskap
Vad skall få fl öda fritt? Hur får upphovsmannen betalt? Var
drar vi gränsen mellan kreativitet och kopiering? Nyskapande eller stöld?
Frågan om upphovsrätt och fildelning
är dagligen aktuell i ungdomarnas
värld. Dessutom har vi förmodligen rätt
många fildelare, nedladdare och kopierare
i klassrummen, både bland elever
och lärare.
Samlande av åsikter och argument för
respektive emot nedladdning, fildelning,
upphovsrätt, lagar och praxis har väl alla
förutsättningar att bli en både intressant
och lärorik diskussion? Genomgång av
upphovsrättslagen, vad som är rätt eller
fel och åsikter om framtidens behov är
värt några lektioners arbete.
Låt oss vända och vrida på frågeställningarna.
Rätt hanterat borde det här
kunna bli samhällskunskap på ungdomarnas
villkor, värt att prova! Eller vad
tror du?
Nils Fagerberg lärare Transport och trafiktekniskt centrum, Jönköping
E-Post: fagni@edu.jonkoping.se